2013-07-31, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Nej, vi utgår inte från ett planerat dåd, utan ifrån hypotesen att nassegänget under sina sammankomster suttit och spånat om hur en kropp skulle hanteras, utifall det någon gång skulle bli aktuellt (har nämnt möjligheten tidigare tråden).

Att en bil som tillhör den som dumpar kroppen används som villospår ingår nog inte i en plan; man fick ta vad som fanns tillgängligt (det är inte heller omöjligt att det kan varit FH som dumpat kroppen). Då snabba beslut ska tas måste ofta kompromisser göras.

Vet inte hur stort nassegänget är, men de flesta av oss har väl en bekantskapskrets stor nog för att det ska finnas någon som kan ställa upp med en bil och annan hjälp vid ett krisläge. I det aktuella gänget kan det vara fullt tänkbart att ett krisläge gäller att skaffa undan en kropp.

Vem har sagt något om 10 minuter?
Om blodet i trapphuset kom dit när kroppen bars ut, kan de ha tagit ett antal timmar på sig.

A. Oavsett vem eller i vilken bil; brottslig verksamhet är aldrig riskfri och ett vittne kan dyka upp. Är man aktivt kriminell är väl det en del av vardagen?

B. Varför i hela friden skulle man göra det? Den frågan får du svara på själv.

C. Han skulle nog ställa upp på något sätt, men MC tramset är ju aningen långsökt. Om DB varit bunden till BP på samma sätt som AJ är i det aktuella fallet, bör ju villospåret utgöra en sådan lockelse för polisen att de sväljer betet; en bil som har anknytning till gänget, men som omöjligt kan bindas till brottet i ett senare skede.

Det är inte min plan förstår du, det är ett scenario. Om allt skulle fungera blir det svårt att fastställa dödsorsaken och om ett mord har begåtts; ingen döms för mordet och det är målet. De inblandade kommer undan med kortare straff och det är smällar de är beredda att ta.

OK vi modifierar din idé:
Gärningsmännen har smitt en plan, som bygger på att man skall binda upp polisens sökresurser under en viss tid, till en viss plats med hjälp av något (oklart vad) som kommer tillräckligt nära någon av GM, men inte kan bindas vid brottet.
Den riktiga transporten, det våta jobbet, skall dock ske med en laglig bil, lånad från en person (Mr Wolf) som inte kan bindas till de inblandade som sedan förstörs eller saneras av Mr Wolf.
Av någon anledning får bara en person veta var kroppen finns, och denna skall inte vara GM, oklart varför. I händelse av skarpt läge, tager man vad man haver.

Nya frågeställningar:
A. Är det troligt i dessa kretsar att det finns en sådan person, en Mr Wolf, med en stand-by bil ?
B. Är det troligt att när man skapar en plan för att dölja ett brott, skapar en situation där man drar till sig misstankar svindlande nära en inblandad person, där omständigheter du inte kan rå över kan få dig fälld för brott ?
C. Di har alltså lyckats dumpa kroppen på en helt annan plats på ett sätt som är mycket svårt att hitta långt därifrån. Låt oss säga 2 meter under marken i Värmlands djupa skogar. Dessutom med ett fordon som inte går att spåra. Vad är vinsten att få Polisen att dyka i sjöarna på Hunneberg då ?

Gällande 10 min vs. x timmar. Du glömmer att det finns ett sovande barn som närsomhelst vaknar, du måste få med det i ditt scenario.
Citera
2013-07-31, 12:49
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Nazister står i lägre rang i Polen på häktena då Polackerna avskyr Nazister. Sedan så är han som Svensk lägre kurs om ingen pratar Engelska,Svenska i cellen. Han kommer ha det tufft maten är värdelös i dom Polska häktena oftast är det soppa och bröd samt vatten. Läkarvården skall vi inte tala om. Så han kan gott sitta där och glo på Polacken.
Alltså...! Varför valde han det här!? Varför valde han det polska häktet framför det svenska!? Han måste ju ha haft någon tanke med det. Eller är han så puckad att han bara "ojdå, jobbigt att vara häktad här ju ;pPpppPPP"?
Citera
2013-07-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken
Alltså...! Varför valde han det här!? Varför valde han det polska häktet framför det svenska!? Han måste ju ha haft någon tanke med det. Eller är han så puckad att han bara "ojdå, jobbigt att vara häktad här ju ;pPpppPPP"?

Kan det vara så enkelt att han är snål/ont om pengar och trodde att han genom att promenera in på ambassaden skulle få flyga hem direkt till Sverige? Att det inte var i hans plan att han skulle hamna i polska finkan?
Citera
2013-07-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken
Tusen tack för uppdateringen! Det uppskattas massvis (jag är höggravid och försöker att orka så gott det går).

Jag har börjat tro att det ingår i AJs sjuka plan att ännu ha tid på sig till att finslipa sin historia en sista gång. Just därför ogillar jag att han är kvar i Polen (han blir inte förhörd där nere, va?). Vad som dock fick mig att dra på smilbanden var när jag läste att du hade skrivit att han delar cell med polacker. Hoppas att de är stora, mörka och starka och ser ner på denna lilla rödtott som försöker att hävda sig inne bland tuffingarna.

I amerikanska häkten blir det ju ofta slagsmål inne i cellerna (trångt och jävligt). Är det vanligt även i Polen? Vet inte hur de har det med observanta vakter osv samt hur, när och om de ingriper.

Är man ond om man önskar att det ska vara några utslagna tänder, ett knäckt näsben och blåtiror på karln när han återvänder till Sverige?

Jag tycker inte man är ond om man önskar honom diverse blessyrer. Det är väl det minsta han förtjänar. Och extra ursäktad blir man för de tankarna när man är höggravid, tycker nog jag iaf...
Citera
2013-07-31, 13:04
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag är nyfiken på var du fått dessa uppgifter ifrån då de inte stämmer överens med mina kompisars erfarenheter. Däremot känner jag folk som haft det svårt i vanliga fyllefall och ide få fall så stämmer det överens med vad du skriver.

Ingen av dessa har några nassesympatier.
Mina grannar är Polacker samt har vänner som satt i häkte så sent som i höstas i Polen deras berättelser om Polska häkten,fängelser får mig i afl dra åt öronen. Polen har flera ut av dom strängaste straffen i Europa .
Citera
2013-07-31, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karlanda
Kan det vara så enkelt att han är snål/ont om pengar och trodde att han genom att promenera in på ambassaden skulle få flyga hem direkt till Sverige? Att det inte var i hans plan att han skulle hamna i polska finkan?

Hans plan var inte att hamna i polska finkan, utan att ta sig hem eller bort från polisen.
Polen blev ett sätt att komma undan det "juridiska" läget, dvs. kunna röra sig utan att bli igenkänd av allmänhet eller andra element. Minns misshandeln av SB. Polen är också ett halvt steg bort om han skulle behöva fly.

AJ är fysiskt något mindre, kort sagt en liten skit, som inte passar in i ett fängelse och det sista han vill är att sitta ihop med folk som han inte ens kan snacka med. Karma bitch ! En och annan gaddning kanske han försöker sudda bort ?
Citera
2013-07-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghozzter
vet detta är OT men är den artikeln är ju skriven av någon som är rädd för polisen, hur kan man vara emot? har man använt sig av detta i fel lägen?? 18åringen hittades död senare, det var försvunna david det handlade om, då vet ni vad han hade på sig vad han hade rört sig.

Mobiltelefoners mindre kända egenskaper —inklusive deras odokumenterade funktioner— är inte off-topic i denhär tråden.

Dessutom har du uppenbarligen missuppfattat länken som jag gav. Rickard Falkvinge http://sv.wikipedia.org/wiki/Rickard_Falkvinge har, såvitt jag vet, ingen anledning till att vara rädd för polisen. Att värna om den personliga integriteten handlar om så mycket mer än att leka tjuv- och polis.

Jag valde ut just den länken för att den på ett enkelt sätt sammanfattade den aktuella frågeställningen.
Citera
2013-07-31, 13:21
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Hans plan var inte att hamna i polska finkan, utan att ta sig hem eller bort från polisen.
Polen blev ett sätt att komma undan det "juridiska" läget, dvs. kunna röra sig utan att bli igenkänd av allmänhet eller andra element. Minns misshandeln av SB. Polen är också ett halvt steg bort om han skulle behöva fly.

AJ är fysiskt något mindre, kort sagt en liten skit, som inte passar in i ett fängelse och det sista han vill är att sitta ihop med folk som han inte ens kan snacka med. Karma bitch ! En och annan gaddning kanske han försöker sudda bort ?

Han kanske tycker bättre om det "juridiska klimatet" i Polen alltså.

Undrar om Warszawa har platsbrist i häktet. Rent teoretiskt skulle han kunna bli förflyttad till en liten byhåla tills all formalia blivit klart.
Citera
2013-07-31, 13:27
Medlem
Tomtemasks avatar
AJ hade nog tänkt att han hade friats när han släpptes och passade därför på att åka utomlands för att slippa arga blickar och få lite vanlig semester. När han fick veta att han var efterlyst befann han sig i Polen. Hans alternativ hade då varit att försöka åka hem med färja med sannolikheten att han skulle gripas i tullen och som efterlyst mördare kanske inte få någon vänlig behandling, försöka ta sig via Tyskland-Danmark-Sverige vilket skulle kunna bli dyrt om han inte hade så mycket pengar med sig och också innebära risken att gripas vid någon av gränserna eller själv överlämna sig. Valet stod mellan att gå till polisen där alla kanske pratar polska eller gå till den svensk ambassaden. Det är ett ganska naturligt val. Nu fick han ändå hamna i polskt förvar och där kan han nog bli sittande ett tag. Han lär inte kunna snacka sig ur detta
Citera
2013-07-31, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Han kanske tycker bättre om det "juridiska klimatet" i Polen alltså.

Undrar om Warszawa har platsbrist i häktet. Rent teoretiskt skulle han kunna bli förflyttad till en liten byhåla tills all formalia blivit klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomtemask
AJ hade nog tänkt att han hade friats när han släpptes och passade därför på att åka utomlands för att slippa arga blickar och få lite vanlig semester. När han fick veta att han var efterlyst befann han sig i Polen. Hans alternativ hade då varit att försöka åka hem med färja med sannolikheten att han skulle gripas i tullen och som efterlyst mördare kanske inte få någon vänlig behandling, försöka ta sig via Tyskland-Danmark-Sverige vilket skulle kunna bli dyrt om han inte hade så mycket pengar med sig och också innebära risken att gripas vid någon av gränserna eller själv överlämna sig. Valet stod mellan att gå till polisen där alla kanske pratar polska eller gå till den svensk ambassaden. Det är ett ganska naturligt val. Nu fick han ändå hamna i polskt förvar och där kan han nog bli sittande ett tag. Han lär inte kunna snacka sig ur detta

En annan grädde-på-moset effekt är att DB/FH får sitta häktade motsvarande tid extra, förmodligen utan några omfattande förhör. Dvs. 23h/dag i ensamhet i x antal dagar eller veckor.
Kan få vem som helst ur balans och börja snacka.
Så jag tror inte åklagaren gråter blod över Polens handläggningstider
Citera
2013-07-31, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
OK vi modifierar din idé:
Gärningsmännen har smitt en plan, som bygger på att man skall binda upp polisens sökresurser under en viss tid, till en viss plats med hjälp av något (oklart vad) som kommer tillräckligt nära någon av GM, men inte kan bindas vid brottet.
Den riktiga transporten, det våta jobbet, skall dock ske med en laglig bil, lånad från en person (Mr Wolf) som inte kan bindas till de inblandade som sedan förstörs eller saneras av Mr Wolf.
Av någon anledning får bara en person veta var kroppen finns, och denna skall inte vara GM, oklart varför. I händelse av skarpt läge, tager man vad man haver.

Nya frågeställningar:
A. Är det troligt i dessa kretsar att det finns en sådan person, en Mr Wolf, med en stand-by bil ?
B. Är det troligt att när man skapar en plan för att dölja ett brott, skapar en situation där man drar till sig misstankar svindlande nära en inblandad person, där omständigheter du inte kan rå över kan få dig fälld för brott ?
C. Di har alltså lyckats dumpa kroppen på en helt annan plats på ett sätt som är mycket svårt att hitta långt därifrån. Låt oss säga 2 meter under marken i Värmlands djupa skogar. Dessutom med ett fordon som inte går att spåra. Vad är vinsten att få Polisen att dyka i sjöarna på Hunneberg då ?

Gällande 10 min vs. x timmar. Du glömmer att det finns ett sovande barn som närsomhelst vaknar, du måste få med det i ditt scenario.

Varför alltid krångla till saker; Mr Wolf, stand-by bil bla bla?

Låna en bil av en likasinnad som varit med när iden spånades fram. Behöver inte vara vattentäta skott mellan den som lånar ut bilen och MGM. Polisen kommer aldrig att gå igenom bilar bara för att de tillhör någon som är kompis med AJ.

A. Se ovan

B. I en ev. plan har det nog inte räknats med ett dödsfall som detta, troligen har GM totalt tappat kontrollen över sig själv och när reptilhjärnan fått råda så har han dödat en människa vilket han gärna skulle ha ogjort. Återstår bara att begränsa skadeverkningar för sig själv.

C. 2 meter under marken, krångel igen. Lägg kroppen dolt, rätt på marken där naturen kan göra sitt. Om någon golar om dumpningsplatsen kommer djur att ha spridit det som finns kvar av kroppen, så att dödsorsaken blir svår att konstatera. Håll polisen borta (på Hunneberg t.ex.) några dagar så är processen igång. Inga syror, insvetsning i bränsletank, ingjutning i betongtrappa etc.

Visst kan barn vakna, oavsett om mamma lever eller ej, men d et innebär väl ingen överhängande fara för GM. Ge det en nappflaska så sover det nog snart igen.
Citera
2013-07-31, 13:43
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlanda
Jo, men i så fall är han riktigt dum i huvudet. Med tanke på att han länge lyckades hålla sig undan, vara lurig med att se till att han själv inte hamnade i skiten, utan lät polarna ta smällen osv så har jag ändå tänkt att han verkar ha haft kontroll över läget, på ett psykopatiskt vis. Får svårt att acceptera att han skulle göra en så stor miss just där, OM det är så att resten var välplanerat och "lyckat".

Citat:
Ursprungligen postat av SifferSlav
Jag tycker inte man är ond om man önskar honom diverse blessyrer. Det är väl det minsta han förtjänar. Och extra ursäktad blir man för de tankarna när man är höggravid, tycker nog jag iaf...
Vad rar du är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in