2013-07-26, 13:11
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koogi
Jo, men du fattar min poäng. Försöker bara förklara för folk hur stor roll en support egentligen har och hur mycket den kan kontrollera en hel match.
Många i "Elo-Hell" brukar ju ha en tendens att inte vilja spela support eller att inte ens ha en support i laget för att "den gör ingen nytta ändå".
Ska man dock klättra så är det ju mycket lättare att klättra som AD carry än support, spelar ingen roll hur bra du är som support om inte din ad carry kan csa eller följer upp när du gör bra saker. Du kan inte få honom att csa bättre eller göra det, lättare som ad carry imo. Det är ju dock en annan sak när man är där man hör hemma.
Citera
2013-07-26, 13:48
Medlem
koogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Ska man dock klättra så är det ju mycket lättare att klättra som AD carry än support, spelar ingen roll hur bra du är som support om inte din ad carry kan csa eller följer upp när du gör bra saker. Du kan inte få honom att csa bättre eller göra det, lättare som ad carry imo. Det är ju dock en annan sak när man är där man hör hemma.

Jo visst kan det vara så. Men jag brukar alltid känna mig säkrare på support än adc (inte för att jag är dålig på adc heller) för att jag då kan feeda adc:n.

Skulle påstå att det är fett mycket svårare att feeda en support som adc än en adc som support
Citera
2013-07-26, 14:16
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koogi
Jo visst kan det vara så. Men jag brukar alltid känna mig säkrare på support än adc (inte för att jag är dålig på adc heller) för att jag då kan feeda adc:n.

Skulle påstå att det är fett mycket svårare att feeda en support som adc än en adc som support
Det beror lite på spelskillnaden. Är du diamond och klättrar ifrån guld så är det mycket lättare för dig att outplaya deras botlane som AD carry än som support. Som jag skrev innan, om din ad carry inte gör någonting när du gör bra plays så failar allting bara. Medans om båda ni två är guld så är det helt annorlunda, och du som ad carry kommer inte outplaya den andra lika hårt.
Citera
2013-07-26, 14:28
Medlem
Citat:
Det beror lite på spelskillnaden. Är du diamond och klättrar ifrån guld så är det mycket lättare för dig att outplaya deras botlane som AD carry än som support. Som jag skrev innan, om din ad carry inte gör någonting när du gör bra plays så failar allting bara. Medans om båda ni två är guld så är det helt annorlunda, och du som ad carry kommer inte outplaya den andra lika hårt.

Fram till lvl 4 dominerar mer eller mindre supportern..
Citera
2013-07-26, 14:36
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennet590
Fram till lvl 4 dominerar mer eller mindre supportern..
Beror fortfarande på vilken nivå man är på. Om en Diamond ad carry smurfar på ett silver konto så kommer han antagligen redan innan level 4 outplayat motståndarnas ad carry helt själv utan hans support. Gentemot om Diamond support försöker göra ett play så kan det gå åt helvete för hans ad carry inte följer upp bara. Det är en annan sak om båda två är i samma elo och möter två personer som är i samma elo också.

Jag, brukar ibland spela emot silver/guld elo ad carrys, och jag brukar rätt ofta vinna lanen helt själv för jag är en bättre ad carry än vad den jag möter är.
Citera
2013-07-29, 02:12
Medlem
obexs avatar
Promo series till guld för tredje gången nu då, tredje gången gillt? (får sjukt lite lp för varje match eftersom jag har 200+ spelade rankade matcher och då snackar vi om 1-3 lp varje match.
Så jag behöver vinna promo nu. Så segt när det kommer muppar som får 20-30+ för varje match så kommer jag och blir glad om jag får +3
Citera
2013-07-29, 08:15
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Beror fortfarande på vilken nivå man är på. Om en Diamond ad carry smurfar på ett silver konto så kommer han antagligen redan innan level 4 outplayat motståndarnas ad carry helt själv utan hans support. Gentemot om Diamond support försöker göra ett play så kan det gå åt helvete för hans ad carry inte följer upp bara. Det är en annan sak om båda två är i samma elo och möter två personer som är i samma elo också.

Jag, brukar ibland spela emot silver/guld elo ad carrys, och jag brukar rätt ofta vinna lanen helt själv för jag är en bättre ad carry än vad den jag möter är.

Jag måste faktiskt säga att jag också tycker att en highlvl supp gör mer skillnad än en high lvl AD så länge det kan inte gäller en champ med svåra mechanics såsom vayne.

Jag har själv spelat med plat supps på lulu som zonat två personer och låtit mig freefarma och vinna lainen. Sen är jag en medioker adc, men jag kan bassakerna såsom last hitting och när jag skall engaga.

Men imo supp>adc för att vinna rankat, i soloqueue är det antagligen tvärtom.
Citera
2013-07-30, 16:35
Medlem
Fy fan! Förlorar alltid varannan match även om jag alltid är glad och hejar på mina medspelare. Går också alltid ut med plussats och förlorar sällan min lane. Är det så här för alla? Är det bara att nöta och hoppas att man någon gång kommer ur divisionen jag fick efter promotion. Spelar i silver 5 där jag landa efter promotion. Lirat exakt 100 games nu....
Citera
2013-07-30, 16:58
Medlem
ft.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incesthenke
Fy fan! Förlorar alltid varannan match även om jag alltid är glad och hejar på mina medspelare. Går också alltid ut med plussats och förlorar sällan min lane. Är det så här för alla? Är det bara att nöta och hoppas att man någon gång kommer ur divisionen jag fick efter promotion. Spelar i silver 5 där jag landa efter promotion. Lirat exakt 100 games nu....

Well, att vinna varannan match är inte så illa. Det betyder att du åtminstone klarar av din nivå. Med tiden, och med din kontinuitet, kommer du bli bättre. Spela mycket, var självkritisk samt hela tiden utvärdera dig själv så kommer du att se en förbättring eftertid. Dvs höj din ribba hela tiden, och anpassa dig efter den nya nivån, tills dess att du lärt dig att övervinna den, och då är det dags för en ny nivå.

Kämpa på.
Citera
2013-08-01, 19:26
Medlem
Citat:

Jag håller inte med alls. Jag mainade adc i ett år ungefär men kom inte längre än guld 1, där jag fastnade. När jag bytte till support main så gick jag till diamond 5 på under 3 veckor. En bra support gör att man kan pressa undan motståndarna så att ens adc får free farm. Speciellt på de "lägre" nivåerna då de flesta supportsen inte vet hur man ska spela (eftersom det är ganska sällan det är någon som mainar support där).

Men givetvis varierar det från person till person. Personligen tror jag att all den tiden jag mainade adc är vad som gjorde mig till en bra supportspelare då jag såg vad mina duo-partners gjorde för misstag.
Citera
2013-08-01, 19:40
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantrid
Jag håller inte med alls. Jag mainade adc i ett år ungefär men kom inte längre än guld 1, där jag fastnade. När jag bytte till support main så gick jag till diamond 5 på under 3 veckor. En bra support gör att man kan pressa undan motståndarna så att ens adc får free farm. Speciellt på de "lägre" nivåerna då de flesta supportsen inte vet hur man ska spela (eftersom det är ganska sällan det är någon som mainar support där).

Men givetvis varierar det från person till person. Personligen tror jag att all den tiden jag mainade adc är vad som gjorde mig till en bra supportspelare då jag såg vad mina duo-partners gjorde för misstag.
Spelade du adc i ett år och "bara" kom till guld ett så är det ju antagligen du som "bara" är guld ett ad carry bra, och inte bättre. Hade du varit i kvalité som en Diamond V ad carry hade du antagligen hunnit dit på ett år.
I s2 var jag som högst 1550 Elo, jag hade varit borta i ca ~9 månader men jag kom dit. Just nu ligger jag i plat 2 och jag klättrar stadigt när jag väl väljer att spela ranked's - det är inte allt för ofta, men ja. Just nu ligger jag 28 vinster över förluster på ca 185 matcher spelade, helt OK för mig imo.

Självklart varierar det ifrån person till person. Suger jag som ad carry och är diamond V så kommer jag inte klättra, gentemot om jag väljer att spela på min "vanliga" plats. I lägre elo så finns det rätt många som mainar support, kanske inte lika många som ad carry, men det är ju ganska sällan en ad carry vet hur den ska spela i silver/guld heller så.. Oftast så vet dem grunderna, men dem har ingen aning när motståndarna missar en skill och man ska försöka forcea en fight eller någonting annat.
Till exempel i den senaste matche spelade jag Ez med en sona emot Draven & Leona. Dem gör INGETING pre-6, efter sex så råkar sona missa sin ulti pga klantighet. Dem tar inte vara på det heller och fortsätter spela lika försiktigt. Hade det varit en bättre ad carry hade dem antagligen vunnit match-upen redan pre-sex.. men ja.
Senast redigerad av irken 2013-08-01 kl. 19:43.
Citera
2013-08-01, 19:48
Medlem
Äckliga jävla brons spelare & Elo-Hell asså... Carryar i stortsett hela matchen, när jag väl dör så pushar motståndarlaget, mitt lag lyckas pusha tbx och börjar jaga och dör. Kvar blir mundo, som springer hem å healar. Då springer jarvan fram, börjar slå på våran nexus, inte förrens Nexus har typ halva livet (och jag typ 5-6 sec kvar) så springer mundo fram, fast inte för att stoppa jarvan. Utan för att börja slå på minions (enda som skadar nexus är jarvan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in