Citat:
Ursprungligen postat av
Mantrid
Jag håller inte med alls. Jag mainade adc i ett år ungefär men kom inte längre än guld 1, där jag fastnade. När jag bytte till support main så gick jag till diamond 5 på under 3 veckor. En bra support gör att man kan pressa undan motståndarna så att ens adc får free farm. Speciellt på de "lägre" nivåerna då de flesta supportsen inte vet hur man ska spela (eftersom det är ganska sällan det är någon som mainar support där).
Men givetvis varierar det från person till person. Personligen tror jag att all den tiden jag mainade adc är vad som gjorde mig till en bra supportspelare då jag såg vad mina duo-partners gjorde för misstag.
Spelade du adc i ett år och "bara" kom till guld ett så är det ju antagligen du som "bara" är guld ett ad carry bra, och inte bättre. Hade du varit i kvalité som en Diamond V ad carry hade du antagligen hunnit dit på ett år.
I s2 var jag som högst 1550 Elo, jag hade varit borta i ca ~9 månader men jag kom dit. Just nu ligger jag i plat 2 och jag klättrar stadigt när jag väl väljer att spela ranked's - det är inte allt för ofta, men ja. Just nu ligger jag 28 vinster över förluster på ca 185 matcher spelade, helt OK för mig imo.
Självklart varierar det ifrån person till person. Suger jag som ad carry och är diamond V så kommer jag inte klättra, gentemot om jag väljer att spela på min "vanliga" plats. I lägre elo så finns det rätt många som mainar support, kanske inte lika många som ad carry, men det är ju ganska sällan en ad carry vet hur den ska spela i silver/guld heller så.. Oftast så vet dem grunderna, men dem har ingen aning när motståndarna missar en skill och man ska försöka forcea en fight eller någonting annat.
Till exempel i den senaste matche spelade jag Ez med en sona emot Draven & Leona. Dem gör INGETING pre-6, efter sex så råkar sona missa sin ulti pga klantighet. Dem tar inte vara på det heller och fortsätter spela lika försiktigt. Hade det varit en bättre ad carry hade dem antagligen vunnit match-upen redan pre-sex.. men ja.