2013-07-22, 12:30
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbananbrallan
oft

1 lika många som du måste för att få kalla dig japan, turk, indier etc... svensk MEDBORGARE är en sak, svenskt ursprung en annan, eller du menar att alla som bor i Turkiet har turkiskt ursprung, från grunden? det finns många folkslag i Turkiet, ett som inte är ok dock är kurder, förstår du skillnaden nu på svenskar och japaner tex ???

2de flesta mena invandrare vill inte mixa med andra folkgrupper, men du menar att bara den svenska blandas så är det ok och svenskar får inte säga ifrån då är de rasister, men irakier, kurder, somalier kallas inte rasister, de vill inte heller mixa ??
jag har vallonblod och rumänskt, vars vill du komma? allt handlar om att alla mena invandrare får behålla sin SÄRART men inte svensken, det är rasitiskt att ens prata om.

3 alla länder har gränser, varför ska Sveriges vara öppna? Sveriges välfärd är på väg ned i rännstenen men det ser du inte ??? t.o.m invandrare röstar på partier som sd och ÄNDÅ så hajar såna som du inte?
kan du ta hand om dig själv och har egen försörjning så är du välkommen vars du vill, men svenska MEDBORGARE får det sämre och sämre och SÄMRE med dagens massinvandring, vilket inte märks så länge sysselsättningsnivån är skapligt hög, det blir värre när företagen måste skära ned, då ryker låglönejobben först, sist in, först ut sörru.

4 ja du, vem "bestämde" att jorden inte är rund? att gud inte finns, att koranen är helig för muslimer, att ramadan är en viktig fastemånad etc
din fråga är lika löjlig som pengar, det är ett påhitt av människan men ack så nödvändigt då det är betydligt enklare en att byta varor.

de som bor inom ett lands gränser bestämmer det landets regler.

ot
såg 2 olika gäng med ensamkommande flyktingbarn på ett sommarland nära Leksand för ett par veckor sedan, de hade varsin (vad jag gissar) god man med sig, de såg ut att komma från Afghanistan allihop.
de var inga barn, de var snarare mellan 25-35 allihop, en såg ut att vara närmre 40, han var väldigt sliten i ansiktet och hade gubbmage, håret på bröstet fortsatte bak på hela ryggen, de pratade inte arabiska, det lät som en korsning mellan mongoliska och arabiska (har en vän som är från Mongoliet och pratar det flytande)

den gode mannen betalade deras inträde och hämtade både broshyrer, kartor och vagnar till "barnen", inträdet var 300 spänn, lite roligt måste de ju få ha, frågan är när deras föräldrar "dyker upp" för de är förmodligen ankarbarn.

1. Och ännu en som inte svarar på frågan. Du får en chans till här.

2. Källa på "de flesta"? Sen kan du sluta lägga ord i min mun, jag menar ingenting annat än det jag själv skriver.

3. Samma här. Har jag påstått att de ska vara öpnna? Nej. Så åter igen, lägg inte ord i min mun. Försök istället besvara mina frågor, vilket var min tanke med dem, inte ge mig åsikter jag aldrig uttryckt.

4. Se där. Den besvarade du ju faktiskt till slut efter mycket om och men. Och då förmodar jag att du menar majoriteten av de inom just det landets gränser? Man kanske t o m måste vara född där för att få vara med och bestämma? Eller ha rätt ögonfärg eller så?

ot: Är du på riktigt? Tror du att några andra än kompletta idioter fäster nån som helst vikt vid dina kanske t o m helt påhittade eller åtminstone barnsligt överdrivna iaktagelser? Jösses...
Citera
2013-07-22, 12:31
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenDinge
Den du tilltalar är klassiskt antivit sådana går inte att resonera logiskt med men kudos för ett mycket bra inlägg!

På allvar? Det var bland det sämsta jag sett någonsin i svarsväg på de frågorna. Men det är klart, det säger ju nåt om dig iaf.
Citera
2013-07-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Frågor: 1: Hur många generationer måste man ha bott här för att vara svensk? Vem har rätten att bestämma det eller är det upp till var och en och sen krigar vi om det?
2: Vilka genetiska kombinationer är ok? Får man ha vallonblod? Finskt påbrå? Sydeuropeiskt? Hur mycket i så fall?
3: Vem eller vilka ska bestämma vart du och jag ska få bosätta oss?
4: Vem bestämmer att det är "vårt" land?

Det kan räcka så länge.

1: Jag kommer ursprungligen från en mindre ort i Dalarna och där brukar man säga att det tar runt tre generationer sedan kan man på riktigt kalla sig för (ortsnamn)-mas, det är dock upp till varje individ att själv välja sin tillhörighet. Man kan flytta från Gambia till Sverige och kalla sig för japan om man så behagar. Men rötter är viktiga, det säger något om dig, din historia, ditt ursprung och din personlighet och är något som man oftast är stolt över, dock inte i Sverige för här är alla tydligen svenskar.

2: Löjlig fråga.

3: Det är vi svenskar som bestämmer över landet Sverige såklart, det är vi som tillsammans under århundrader har skapat ett land som vi förhoppningsvis känner någon sorts stolthet över.
Det är japanerna som bestämmer över landet Japan, det är sudaneserna som bestämmer över Sudan, det är egypterna som bestämmer över landet Egypten och så vidare.
Det är en självklarhet för mig i alla fall att jag inte kan kräva att jag rätten att bo på en varm söderhavsö eller att arabiska länder skall minska det religiösa inflytandet i deras länder så att jag som hängiven skeptiker och ateist skall känna mig hemma där.

Äkta mångfald är att människor ser anorlunda ut i världens alla länder, pratar olika språk, äter olika sorters mat, har olika religioner, att arkitekturen ser annorlunda ut och så vidare.
Samma sak gäller Sverige, jag gillar Sverige för att det i huvudsak är svenskt och av samma anledning gillar jag Japan för att det är japanskt. Du verkar förespråka en värld där vi omges av en ljusbrun jävla hen-röra där alla olika kulturella skillnader är borttvättade. Jag hoppas och tror att den dagen aldrig kommer, världen skulle bli så otroligt mycket tråkigare då.
Citera
2013-07-22, 22:19
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
1: Jag kommer ursprungligen från en mindre ort i Dalarna och där brukar man säga att det tar runt tre generationer sedan kan man på riktigt kalla sig för (ortsnamn)-mas, det är dock upp till varje individ att själv välja sin tillhörighet. Man kan flytta från Gambia till Sverige och kalla sig för japan om man så behagar. Men rötter är viktiga, det säger något om dig, din historia, ditt ursprung och din personlighet och är något som man oftast är stolt över, dock inte i Sverige för här är alla tydligen svenskar.

2: Löjlig fråga.

3: Det är vi svenskar som bestämmer över landet Sverige såklart, det är vi som tillsammans under århundrader har skapat ett land som vi förhoppningsvis känner någon sorts stolthet över.
Det är japanerna som bestämmer över landet Japan, det är sudaneserna som bestämmer över Sudan, det är egypterna som bestämmer över landet Egypten och så vidare.
Det är en självklarhet för mig i alla fall att jag inte kan kräva att jag rätten att bo på en varm söderhavsö eller att arabiska länder skall minska det religiösa inflytandet i deras länder så att jag som hängiven skeptiker och ateist skall känna mig hemma där.

Äkta mångfald är att människor ser anorlunda ut i världens alla länder, pratar olika språk, äter olika sorters mat, har olika religioner, att arkitekturen ser annorlunda ut och så vidare.
Samma sak gäller Sverige, jag gillar Sverige för att det i huvudsak är svenskt och av samma anledning gillar jag Japan för att det är japanskt. Du verkar förespråka en värld där vi omges av en ljusbrun jävla hen-röra där alla olika kulturella skillnader är borttvättade. Jag hoppas och tror att den dagen aldrig kommer, världen skulle bli så otroligt mycket tråkigare då.

1. Så hur ska jag tolka detta? Tre generationer så kvittar det, då är du svensk vart du än har ditt ursprung annars?
Varför skulle man inte kunna vara stolt över sina rötter? Känner jag många som är, mig själv inkluderad i viss mån. Om nu stolt är rätt ord, men visst, vi kör på det. Men det är skillnad på att bara vara stolt och att tycka att man är bättre än andra, vilket det allt som oftast visar sig vara hos de som är "stolta" svenskar (eller annat).

2. Varför skulle det vara det? Snarare väldigt relevant.

3. Och där börjar det smyga sig in självgodhet, "vi är bättre än andra"-syndrom osv i detta att vara stolt över sitt land eller rötter. Du är säkert också medveten om att landet Sverige och landet Japan inte delats in i nuvarande områden av någon sorts övernaturlig kraft utan att landsgränser alltid varit rörliga, att olika folkgrupper rört sig hit och dit, att seder och bruk liksom språk förändras och förändrats genom historien osv. Du är säkert också medveten om att olika kulturer kan vara en definitionsfråga. Bruksorten i bergslagen och industristaden i Skåne kan också sägas ha olika kultur precis som de finns olika subkulturer i varje skolklass osv. Så åter igen, vem ska bestämma? Du är alltså ursprungligen från Dalarna, gissningsvis bor du nu i någon större stad. Hade det varit rättvist om människorna där hade sagt att "nä, några jävla dalmasar ska vi inte ha i vår fina stad, åk hem med dig" tycker du?

Den "äkta" mångfalden får du automatiskt, det är så vår värld ser ut, och där samtliga dessa kulturer naturligt växt fram, under påverkan av varandra. Att då helt plötsligt en dag säga "stop, nu är det perfekt, nu fryser vi detta!" är helt befängt, helt omöjligt och verkligen inte eftersträvansvärt.
Varför skulle jag vilja förespråka "en ljusbrun jävla hen-röra"? Vad i helvete är det ens förresten? Måste ni alltid bli såna jävla dramaqueens här på I&I?
Citera
2013-07-25, 00:38
Medlem
vaffanculos avatar
Ännu ett exempel på bluffen finns på NT.se.

http://www.nt.se/nyheter/?articleid=8696006

Titta på videon, bedragaren dom intervjuar är ju gråhårig
Citera
2013-07-25, 01:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaffanculo
Titta på videon, bedragaren dom intervjuar är ju gråhårig

Han har kanske levt ett hårt liv?
Citera
2013-07-26, 09:19
Medlem
spoilers avatar
Stackars ankarbarn.

"Två flyktingbarn har varit utan vårdnadshavare och tillräckligt med pengar sedan mars – eftersom varken Sjöbo eller Hässleholms kommun vill ta ansvaret för dem.

– Det är högst olyckligt. Det är ett komplicerat system där de här barnen har hamnat i kläm, säger Eva Liljekvist-Borg, chef för familjeförvaltningen i Sjöbo.
I onsdags anmälde Socialförvaltningen i Hässleholm sig själva enligt lex Sarah, eftersom man bedömer att de två syskonen riskerar att fara illa.
Båda kom först som ensamkommande flyktingbarn till Sjöbo och placerades i familjehem av kommunen.

Men i mars flyttade barnen till Hässleholm för att återförenas med sina föräldrar, som då också hade kommit till landet.
Barnen bor nu på en flyktingförläggning tillsammans sina föräldrar. Men eftersom föräldrarna inte har uppehållstillstånd ännu kan de inte registreras som vårdnadshavare i Sverige, vilket har satt barnen i en svår situation.

Varken Sjöbo eller Hässleholms kommun har nämligen tagit på sig ansvaret för att försörja de två syskonen, som numera varken har legala föräldrar eller anses som ensamkommande flyktingbarn.
Barnen har därför sedan i mars bara fått ett akut stöd i form av den så kallade matnormen på 1 800 kronor i månaden från Hässleholms kommun."

http://www.skanskan.se/article/20130725/SJOBO/130729590/1016/-/far-bara-matpengar-efter-aterforening-
Citera
2013-07-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
1. Så hur ska jag tolka detta? Tre generationer så kvittar det, då är du svensk vart du än har ditt ursprung annars?
Varför skulle man inte kunna vara stolt över sina rötter? Känner jag många som är, mig själv inkluderad i viss mån. Om nu stolt är rätt ord, men visst, vi kör på det. Men det är skillnad på att bara vara stolt och att tycka att man är bättre än andra, vilket det allt som oftast visar sig vara hos de som är "stolta" svenskar (eller annat).

2. Varför skulle det vara det? Snarare väldigt relevant.

3. Och där börjar det smyga sig in självgodhet, "vi är bättre än andra"-syndrom osv i detta att vara stolt över sitt land eller rötter. Du är säkert också medveten om att landet Sverige och landet Japan inte delats in i nuvarande områden av någon sorts övernaturlig kraft utan att landsgränser alltid varit rörliga, att olika folkgrupper rört sig hit och dit, att seder och bruk liksom språk förändras och förändrats genom historien osv. Du är säkert också medveten om att olika kulturer kan vara en definitionsfråga. Bruksorten i bergslagen och industristaden i Skåne kan också sägas ha olika kultur precis som de finns olika subkulturer i varje skolklass osv. Så åter igen, vem ska bestämma? Du är alltså ursprungligen från Dalarna, gissningsvis bor du nu i någon större stad. Hade det varit rättvist om människorna där hade sagt att "nä, några jävla dalmasar ska vi inte ha i vår fina stad, åk hem med dig" tycker du?

Den "äkta" mångfalden får du automatiskt, det är så vår värld ser ut, och där samtliga dessa kulturer naturligt växt fram, under påverkan av varandra. Att då helt plötsligt en dag säga "stop, nu är det perfekt, nu fryser vi detta!" är helt befängt, helt omöjligt och verkligen inte eftersträvansvärt.
Varför skulle jag vilja förespråka "en ljusbrun jävla hen-röra"? Vad i helvete är det ens förresten? Måste ni alltid bli såna jävla dramaqueens här på I&I?

Läser du ens det du svarar på? Jag är ingen "stolt" svensk, jag anser mig dock vara helsvensk fast jag enbart har EN svensk förälder. Jag har aldrig hävdat att kultur eller "svenskhet" är något statiskt och oföränderligt, eller att det vi kallar för svensk kultur är bättre än något vi hittar i andra länder. Jag har aldrig hävdat att mångkultur är av ondo nödvändigtvis eller att vi här i Sverige inte kan utvecklas och inspireras av invandrare.

Detta börjar dock bli väldigt OT, vill du fortsätta så får du ta det via PM eller hitta en lämpligare tråd.
Citera
2013-07-26, 13:23
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Stackars ankarbarn.

"Två flyktingbarn har varit utan vårdnadshavare och tillräckligt med pengar sedan mars – eftersom varken Sjöbo eller Hässleholms kommun vill ta ansvaret för dem.

– Det är högst olyckligt. Det är ett komplicerat system där de här barnen har hamnat i kläm, säger Eva Liljekvist-Borg, chef för familjeförvaltningen i Sjöbo.
I onsdags anmälde Socialförvaltningen i Hässleholm sig själva enligt lex Sarah, eftersom man bedömer att de två syskonen riskerar att fara illa.
Båda kom först som ensamkommande flyktingbarn till Sjöbo och placerades i familjehem av kommunen.

Men i mars flyttade barnen till Hässleholm för att återförenas med sina föräldrar, som då också hade kommit till landet.
Barnen bor nu på en flyktingförläggning tillsammans sina föräldrar. Men eftersom föräldrarna inte har uppehållstillstånd ännu kan de inte registreras som vårdnadshavare i Sverige, vilket har satt barnen i en svår situation.

Varken Sjöbo eller Hässleholms kommun har nämligen tagit på sig ansvaret för att försörja de två syskonen, som numera varken har legala föräldrar eller anses som ensamkommande flyktingbarn.
Barnen har därför sedan i mars bara fått ett akut stöd i form av den så kallade matnormen på 1 800 kronor i månaden från Hässleholms kommun."

http://www.skanskan.se/article/20130725/SJOBO/130729590/1016/-/far-bara-matpengar-efter-aterforening-

"Två syskon som saknat försörjning i flera månader efter att två kommuner tvistat om ansvaret, ska nu bli försörjda av Sjöbo kommun.

De togs emot i Sjöbo som ensamkommande flyktingbarn, men sedan de återförenats med sina föräldrar i Hässleholm har kommunerna varit oense om försörjningen.

— Nu har vi bestämt att ta hit hela familjen i nästa vecka, säger Besnik Kolgjini, flyktingsamordnare i Sjöbo.

Eftersom föräldrarna saknar uppehållstillstånd kan de inte stå som vårdnadshavare. När inte heller någon kommun tog ansvar fick syskonen leva på akut stöd.

— Situationen kommer att bli vanligare, så förhoppningsvis kommer nya direktiv, säger Besnik Kolgjini."

http://www.skanskan.se/article/20130726/TTINRIKES/307269928/1163/-/flyktingbarn-faringr-foumlrsoumlrjning
Citera
2013-07-29, 22:04
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Läser du ens det du svarar på?

Nej, jag lottar om vilka bokstäver jag ska sätta i vilken ordning såklart.

Citat:
Jag är ingen "stolt" svensk, jag anser mig dock vara helsvensk fast jag enbart har EN svensk förälder.

En och annan här skulle nog se annorlunda på saken, men helt ok för min del.

Citat:
Jag har aldrig hävdat att kultur eller "svenskhet" är något statiskt och oföränderligt, eller att det vi kallar för svensk kultur är bättre än något vi hittar i andra länder. Jag har aldrig hävdat att mångkultur är av ondo nödvändigtvis eller att vi här i Sverige inte kan utvecklas och inspireras av invandrare.

Detta börjar dock bli väldigt OT, vill du fortsätta så får du ta det via PM eller hitta en lämpligare tråd.

Så varför i hela friden går du då ens i svaromål på mina frågor från första början när du nu tycks ta tillbaka allt du skrev och/eller insinuerade i ditt förra inlägg? Hallå liksom...
Citera
2013-07-30, 16:30
Medlem
BurkHanss avatar

Citat:

Inte bara skäggbarn alltså utan direkta ankarbarn. Borde aldrig ha släppts in, nu kommer vi att få försörja hela släkten inom kort. Nån som vet varifrån dessa sociala turister kommit ifrån?
Citera
2013-07-30, 16:51
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans

Inte bara skäggbarn alltså utan direkta ankarbarn. Borde aldrig ha släppts in, nu kommer vi att få försörja hela släkten inom kort. Nån som vet varifrån dessa sociala turister kommit ifrån?
Nja, hade de varit "äkta" ankarbarn så hade PUT för familjen redan varit klart innan de kommit till landet. Däremot stämmer det, antar jag, att det lär bli lättare för föräldrarna att få PUT om barnen redan har fått det. Om det däremot visar sig att barnens PUT-story inte bekräftas av föräldrarna finns det en liten chans att beslutet kan rivas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in