2013-07-21, 13:09
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Precis såhär låter det när Kommunen, där jag bor, skall förklara flyktingboendet de öppnat här. Detaljer som att de snattas i affären, man retar och ger sig på byns hundar medans de är kopplade utanför affären under tiden ägaren är inne för att handla. Att man bråkar med svenska ungdomar osv. Det missar man naturligtvis helt.

Det är ju synd om det är så men inget som jag upplevt alls i min kommun eller andra jag känner till heller. Och varför ska några rötägg få styra din bild av alla? Gör du så med etniska svenskar också?
Citera
2013-07-21, 19:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det kan säkert variera antar jag, vad tror du? Att man skulle plocka in ett begagnat piano för att man fått det gratis skulle väl knappast förvåna. Däremot motiverar kanske inte prisskillnaden mellan en ny och gammal TV att det skulle vara någon bättre affär för kommunen att köpa en begagnad TV utan garanti än en ny.

Jag har fått känslan av att när det gäller ensamkommande flyktingbarn så får det kosta vad det kosta vill. Det finns inget tak. Därför skulle det vara intressant att veta om de som håller på med sånt här är ekonomiskt medvetna, eller om det bara är att ösa på. Fattas det pengar, ja då kommer det mer pengar...

När det gäller skola, äldrevård, sjukvård osv så är det för det mesta strikta sparkrav, och i många fall ständiga försämringar, som gäller.
Citera
2013-07-21, 20:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det är ju synd om det är så men inget som jag upplevt alls i min kommun eller andra jag känner till heller. Och varför ska några rötägg få styra din bild av alla? Gör du så med etniska svenskar också?

Svenskar hör hemma i Sverige. Det gör inte "de nya". Vi har inget som helst behov av fler invånare i vårt land.
Citera
2013-07-21, 20:23
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har fått känslan av att när det gäller ensamkommande flyktingbarn så får det kosta vad det kosta vill. Det finns inget tak. Därför skulle det vara intressant att veta om de som håller på med sånt här är ekonomiskt medvetna, eller om det bara är att ösa på. Fattas det pengar, ja då kommer det mer pengar...

När det gäller skola, äldrevård, sjukvård osv så är det för det mesta strikta sparkrav, och i många fall ständiga försämringar, som gäller.
Jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Jämför man med skola, äldreomsorg eller vård så har boenden för ensamkommande bättre ekonomi, men inte så bra att det bara går att "ösa på".

Det skulle utan tvekan finnas utrymme för att spara pengar om man ville, men det innebär inte att "barnen" har en lyxtillvaro.
Citera
2013-07-21, 21:09
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmannen86
Men lille vän,

Jag är inte särskilt liten och sannerligen inte din vän

Citat:
känner du dig ledsen och diskriminerad så vänd dig till DO för sympati.

Inte alls, snarare road.

Citat:
Jag väljer att undvika dina inlägg för du bidrar inte med någonting förutom inkompetens, okunnighet och en smula naivitet.

Du har inte undvikit dem hittills. Du undviker däremot ämnet, vilket är förståeligt. Du hade givetvis bara tänkt bidra med ditt lilla strå till stacken bland "Vet ni vad de där skäggbarnen gör?!"-"sanningarna", utan att ha något på fötterna annat än möjligen några kommentarer från en bekant. Du vet att du egentligen inte vet ett skit om det ekonomiska, du förstår kanske t o m själv att de inte får en massa pengar för att roa sig kungligt för och att de allra flesta inte är 24-åriga knarkande rånare.

Citat:
Denna diskussionen är härmed avslutad.

Gärna för mig.
Citera
2013-07-21, 21:15
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Svenskar hör hemma i Sverige. Det gör inte "de nya". Vi har inget som helst behov av fler invånare i vårt land.

Frågor: 1: Hur många generationer måste man ha bott här för att vara svensk? Vem har rätten att bestämma det eller är det upp till var och en och sen krigar vi om det?
2: Vilka genetiska kombinationer är ok? Får man ha vallonblod? Finskt påbrå? Sydeuropeiskt? Hur mycket i så fall?
3: Vem eller vilka ska bestämma vart du och jag ska få bosätta oss?
4: Vem bestämmer att det är "vårt" land?

Det kan räcka så länge.
Citera
2013-07-21, 21:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Frågor: 1: Hur många generationer måste man ha bott här för att vara svensk? Vem har rätten att bestämma det eller är det upp till var och en och sen krigar vi om det?
2: Vilka genetiska kombinationer är ok? Får man ha vallonblod? Finskt påbrå? Sydeuropeiskt? Hur mycket i så fall?

Det kan räcka så länge.

Man kan aldrig "bli" svensk, lika lite som man kan "bli" arab, kurd eller kines. Man är det av födsel eller så är man det inte. Man kan få ett medborgarskap, ett pass eller några papper men man är det som man är född till.

Sverige är svenskarnas land på samma sätt som Turkiet är turkarnas, Tyskland är tyskarnas, Kina kinesernas o.s.v. Fundera lite runt varför kolonierna ville bli självständiga. Varför ville inte indierna styras av "invandrade" engelsmän? Varför ville Filippinerna bli ett självständigt land?

Vart och ett folk ska leva och bo i sitt land. Tibetanerna gillar inte alla "invandrande" kineser, tror knappast att kurderna skulle vilja att hundratusentals eller miljoner främlingar kom och bosatte sig i deras områden.
Vart och ett folk har lagar om vilka som ska få bo i deras land. Kuwait, Saudi m.fl. rika Gulstater släpper inte in "flyktingar" från jordens alla hörn som de styrande gör i våra vita länder.
Tyvärr så är det de styrande som vi nu har. De styr oss just nu. Än så länge.
Citera
2013-07-21, 22:18
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Man kan aldrig "bli" svensk, lika lite som man kan "bli" arab, kurd eller kines. Man är det av födsel eller så är man det inte. Man kan få ett medborgarskap, ett pass eller några papper men man är det som man är född till.

Sverige är svenskarnas land på samma sätt som Turkiet är turkarnas, Tyskland är tyskarnas, Kina kinesernas o.s.v. Fundera lite runt varför kolonierna ville bli självständiga. Varför ville inte indierna styras av "invandrade" engelsmän? Varför ville Filippinerna bli ett självständigt land?

Vart och ett folk ska leva och bo i sitt land. Tibetanerna gillar inte alla "invandrande" kineser, tror knappast att kurderna skulle vilja att hundratusentals eller miljoner främlingar kom och bosatte sig i deras områden.
Vart och ett folk har lagar om vilka som ska få bo i deras land. Kuwait, Saudi m.fl. rika Gulstater släpper inte in "flyktingar" från jordens alla hörn som de styrande gör i våra vita länder.
Tyvärr så är det de styrande som vi nu har. De styr oss just nu. Än så länge.

Tror inte du lyckades besvara en enda av mina frågor, kanske kanske den sista. Men det brukar "ni" inte lyckas särskilt bra med heller, eftersom det är omöjligt och det vet ni.
Du och jag ses garanterat som ursvenska idag, i mitt fall skulle jag nog setts som en jävla halvfinne som bums borde deporteras tillbaka till Saunans förlovade land för några hundra år sedan av såna som hade dina åsikter på den tiden. Så är det för de allra allra flesta, skulle rentav vilja påstå alla, om man släktforskar lite. Och ändå fortsätter vissa att grunda sin syn på världen, eller åtminstone Sverige, på dessa fantasier om en svensk "ras" eller dylikt. Helt makalöst.
Och ännu mer makalöst är att du tar upp Kuwait och Saudiarabien som nåt man borde eftersträva! Jösses Amalia...
Citera
2013-07-21, 22:19
Medlem
Citat:

Det kan räcka så länge.

1. Det handlar inte om generationer utan om gener. Om du inte är german bör du inte vara här.
2. Europeiskt är okej om det handlar om kristna personer. Dock ska vi inte släppa in folk i onödan.
3. Man ska bo där man kommer ifrån genetiskt och kulturellt.
4. Behövs inte någon som ska bestämma för att veta vilket land och folkgrupp man tillhör.
Citera
2013-07-21, 22:56
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
1. Det handlar inte om generationer utan om gener. Om du inte är german bör du inte vara här.
2. Europeiskt är okej om det handlar om kristna personer. Dock ska vi inte släppa in folk i onödan.
3. Man ska bo där man kommer ifrån genetiskt och kulturellt.
4. Behövs inte någon som ska bestämma för att veta vilket land och folkgrupp man tillhör.

1: Så vi ska dela in allt och alla efter gener och placera ut dem där någon har bestämt att just den gentypen hör hemma? Verkar billigt, smidigt och konfliktfritt.
2: Säger vem? Bara du eller är det en allmän uppfattning? Kristna som i att man måste vara troende eller kristen som i att du inte tycker om muslimer?
3: Åter igen, vem ska bestämma det och vart ska vi dra gränsen? Det finns kulturella skillnader mellan olika svenska orter om man vill dr5a det så långt också.
4: Jo, det är just det det gör, någon måste bestämma hur det ska definieras och vart gränserna ska dras.
Citera
2013-07-21, 23:50
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:

Det kan räcka så länge.

oft

1 lika många som du måste för att få kalla dig japan, turk, indier etc... svensk MEDBORGARE är en sak, svenskt ursprung en annan, eller du menar att alla som bor i Turkiet har turkiskt ursprung, från grunden? det finns många folkslag i Turkiet, ett som inte är ok dock är kurder, förstår du skillnaden nu på svenskar och japaner tex ???

2de flesta mena invandrare vill inte mixa med andra folkgrupper, men du menar att bara den svenska blandas så är det ok och svenskar får inte säga ifrån då är de rasister, men irakier, kurder, somalier kallas inte rasister, de vill inte heller mixa ??
jag har vallonblod och rumänskt, vars vill du komma? allt handlar om att alla mena invandrare får behålla sin SÄRART men inte svensken, det är rasitiskt att ens prata om.

3 alla länder har gränser, varför ska Sveriges vara öppna? Sveriges välfärd är på väg ned i rännstenen men det ser du inte ??? t.o.m invandrare röstar på partier som sd och ÄNDÅ så hajar såna som du inte?
kan du ta hand om dig själv och har egen försörjning så är du välkommen vars du vill, men svenska MEDBORGARE får det sämre och sämre och SÄMRE med dagens massinvandring, vilket inte märks så länge sysselsättningsnivån är skapligt hög, det blir värre när företagen måste skära ned, då ryker låglönejobben först, sist in, först ut sörru.

4 ja du, vem "bestämde" att jorden inte är rund? att gud inte finns, att koranen är helig för muslimer, att ramadan är en viktig fastemånad etc
din fråga är lika löjlig som pengar, det är ett påhitt av människan men ack så nödvändigt då det är betydligt enklare en att byta varor.

de som bor inom ett lands gränser bestämmer det landets regler.

ot
såg 2 olika gäng med ensamkommande flyktingbarn på ett sommarland nära Leksand för ett par veckor sedan, de hade varsin (vad jag gissar) god man med sig, de såg ut att komma från Afghanistan allihop.
de var inga barn, de var snarare mellan 25-35 allihop, en såg ut att vara närmre 40, han var väldigt sliten i ansiktet och hade gubbmage, håret på bröstet fortsatte bak på hela ryggen, de pratade inte arabiska, det lät som en korsning mellan mongoliska och arabiska (har en vän som är från Mongoliet och pratar det flytande)

den gode mannen betalade deras inträde och hämtade både broshyrer, kartor och vagnar till "barnen", inträdet var 300 spänn, lite roligt måste de ju få ha, frågan är när deras föräldrar "dyker upp" för de är förmodligen ankarbarn.
Citera
2013-07-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbananbrallan
oft

1 lika många som du måste för att få kalla dig japan, turk, indier etc... svensk MEDBORGARE är en sak, svenskt ursprung en annan, eller du menar att alla som bor i Turkiet har turkiskt ursprung, från grunden? det finns många folkslag i Turkiet, ett som inte är ok dock är kurder, förstår du skillnaden nu på svenskar och japaner tex ???

2de flesta mena invandrare vill inte mixa med andra folkgrupper, men du menar att bara den svenska blandas så är det ok och svenskar får inte säga ifrån då är de rasister, men irakier, kurder, somalier kallas inte rasister, de vill inte heller mixa ??
jag har vallonblod och rumänskt, vars vill du komma? allt handlar om att alla mena invandrare får behålla sin SÄRART men inte svensken, det är rasitiskt att ens prata om.

3 alla länder har gränser, varför ska Sveriges vara öppna? Sveriges välfärd är på väg ned i rännstenen men det ser du inte ??? t.o.m invandrare röstar på partier som sd och ÄNDÅ så hajar såna som du inte?
kan du ta hand om dig själv och har egen försörjning så är du välkommen vars du vill, men svenska MEDBORGARE får det sämre och sämre och SÄMRE med dagens massinvandring, vilket inte märks så länge sysselsättningsnivån är skapligt hög, det blir värre när företagen måste skära ned, då ryker låglönejobben först, sist in, först ut sörru.

4 ja du, vem "bestämde" att jorden inte är rund? att gud inte finns, att koranen är helig för muslimer, att ramadan är en viktig fastemånad etc
din fråga är lika löjlig som pengar, det är ett påhitt av människan men ack så nödvändigt då det är betydligt enklare en att byta varor.

de som bor inom ett lands gränser bestämmer det landets regler.

ot
såg 2 olika gäng med ensamkommande flyktingbarn på ett sommarland nära Leksand för ett par veckor sedan, de hade varsin (vad jag gissar) god man med sig, de såg ut att komma från Afghanistan allihop.
de var inga barn, de var snarare mellan 25-35 allihop, en såg ut att vara närmre 40, han var väldigt sliten i ansiktet och hade gubbmage, håret på bröstet fortsatte bak på hela ryggen, de pratade inte arabiska, det lät som en korsning mellan mongoliska och arabiska (har en vän som är från Mongoliet och pratar det flytande)

den gode mannen betalade deras inträde och hämtade både broshyrer, kartor och vagnar till "barnen", inträdet var 300 spänn, lite roligt måste de ju få ha, frågan är när deras föräldrar "dyker upp" för de är förmodligen ankarbarn.

Den du tilltalar är klassiskt antivit sådana går inte att resonera logiskt med men kudos för ett mycket bra inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in