2013-07-30, 07:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Vi har diskuterat alla dessa punkter leta i tråden och du hittar.

Jaså? Kan jag inte dra mig till minnes.....
Citera
2013-07-30, 07:19
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Haha så den allsmäktige guden kunde inte skapa en jord utan dem?

Svaret finns i ditt eget inlägg men tyvärr saknar du insikt för att förstå det. Just för att Gud är allsmäktig har han kunskap om att vulkaner, tsunami osv är nödvändiga. Du arma människa har ingen aning om varför nåt händer som ska hända. Inte ens ett virus har skapats i onödan, inte ens fästingar har skapats i onödan. Allt har en uppgift att sköta men vem är du som flanerar på jorden att förstå Guds verk? Du förstår inte det mest uppenbara, därför blir det väldigt svårt för dig att förstå det som är mindre uppenbart.

Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre.”
6:138

fortsätt du att flanera på jorden och ställ dina innehållslösa frågor.
Citera
2013-07-30, 07:23
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Men världen består inte endast av materiella ting utan också av ickemateriella. Människan är ett gott exempel. Självförverkligande, tankar, känslor, vilja, lust m.m. hör inte till de materiella men dessa existerar bara.
Där har du fel.
Självförverkligande, tankar, känslor, vilja, lust m.m. är högst materiella.
Det är kemiska och elektriska signaler i hjärnan som ger upphov till varje tanke, känsla, etc.
Citera
2013-07-30, 07:46
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Där har du fel.
Självförverkligande, tankar, känslor, vilja, lust m.m. är högst materiella.
Det är kemiska och elektriska signaler i hjärnan som ger upphov till varje tanke, känsla, etc.

Du förstår hoppas jag att din argumentation faller platt. Det spelar ingen roll vilka omvägar du tar för att motbevisa mig. Känslor, tankar, lust, kärlek, hat hör inte till det materiella. Förstår du vad ordet materiell betyder ens en gång? Du kan ju annars på egen hand söka efter mer kunskap kring ämnet.
Citera
2013-07-30, 07:49
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Du förstår hoppas jag att din argumentation faller platt. Det spelar ingen roll vilka omvägar du tar för att motbevisa mig. Känslor, tankar, lust, kärlek, hat hör inte till det materiella. Förstår du vad ordet materiell betyder ens en gång? Du kan ju annars på egen hand söka efter mer kunskap kring ämnet.
Det är du som inte verkar förstå vad materia är.

Som jag sa så skapas tankar genom kemiska och elektriska signaler i hjärnan.
Hjärnan är gjort av materia.
Kemiska signaler: materia
Elektricitet: materia
Citera
2013-07-30, 07:54
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Det är du som inte verkar förstå vad materia är.

Som jag sa så skapas tankar genom kemiska och elektriska signaler i hjärnan.
Hjärnan är gjort av materia.
Kemiska signaler: materia
Elektricitet: materia

Vi pratar inte om var känslorna kommer ifrån utan att själva fenomenet känslor, tankar osv hör till det icke-materiella. Var de kommer ifrån är en annan sak.
Citera
2013-07-30, 08:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vi pratar inte om var känslorna kommer ifrån utan att själva fenomenet känslor, tankar osv hör till det icke-materiella. Var de kommer ifrån är en annan sak.

För att du säger det?
Citera
2013-07-30, 08:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre.”
6:138

Att alla djur- och fågelarter skulle bilda samhällen stämmer inte. Har Koranen fel? Igen.
Citera
2013-07-30, 08:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
[15:9]:
"Det är Vi som har uppenbarat denna Koran steg för steg och Vi skall helt visst slå vakt om den!"

Du är en djävulens budbärare, din bristande logik och utbildning som vi här ser försämras mer och mer visar hur du dras ner i mörkret. Snart brinner även du
Citera
2013-07-30, 08:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Svaret finns i ditt eget inlägg men tyvärr saknar du insikt för att förstå det. Just för att Gud är allsmäktig har han kunskap om att vulkaner, tsunami osv är nödvändiga. Du arma människa har ingen aning om varför nåt händer som ska hända. Inte ens ett virus har skapats i onödan, inte ens fästingar har skapats i onödan. Allt har en uppgift att sköta men vem är du som flanerar på jorden att förstå Guds verk? Du förstår inte det mest uppenbara, därför blir det väldigt svårt för dig att förstå det som är mindre uppenbart.

Det är lätt att spela dum och säga att "på något vis så är det guds vilja, även om vi inte kan förklara det". Du förstår, DET DUGER INTE. Då vill jag att du ska förklara meningen med det specifikt.

Det finns mängder med organismer och växter som ingen skulle sakna och som ekosystemet skulle klara sig utmärkt utan, likväl som vi idag inte saknar de 99,9 % av alla arter som någon gång funnits, men som idag är utdöda. Jag antar att det var en del av guds plan också?

Men nej då, IP har aktiverat sin hotline till gud och fått det förklarat att "allting på något konstigt sätt är meningen i slutändan, men det är inte meningen att ni ska förstå varför".

Så berätta nu t ex meningen med tsunamin på annandag jul 2004 som dödade en kvarts miljon människor (majoriteten muslimer för övrigt) och gjorde fem miljoner hemlösa. Vad var planen? Kunde han inte ha klarat sig utan den?

Berätta också meningen med spanska sjukan som dödade runt 100 miljoner människor världen över, utan att ta hänsyn till religion.

När du ändå håller på så kan du förklara nyttan med HIV-viruset också. Hur tänkte han där?

Citat:
fortsätt du att flanera på jorden och ställ dina innehållslösa frågor.

Fortsätt du att okritiskt acceptera religiösa dumheter, så fortsätter jag att ställa frågor.
Citera
2013-07-30, 08:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Så du godtar att det är ett FYSISKT fenomen....men insisterar på att det ändå på något konstigt sätt - utan förklara varför - är icke-materiellt? Fantastiskt....
Citera
2013-07-30, 08:51
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Att alla djur- och fågelarter skulle bilda samhällen stämmer inte. Har Koranen fel? Igen.

Nej, koranen har absolut inte fel. Jo alla levande varelser gör samhällen. Nu har man till och med kommit fram till att även fästingar gör nåt nyttigt i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in