2013-07-18, 22:49
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
KFM sköter det där alldeles automatiskt numera, en påminnelse skickas ut minst var 27:e månad eftersom en ny utredning gällande betalningsförmåga genomförs vartannat år.

Så, att komma undan en skuld på grund av det har så att säga inte funkat sedan processen datoriserades.

Stämmer delvis inte , då en utredning ang. betalningsförmåga inte är ett preskriptionsavbrott.

Jag har precis i dagarna blivit av med 8 stycken skulder som legat hos KFM sedan -98 i flera omgångar och endast just utslaget från -98 var ett preskriptionsavbrott, både enligt KFM och Inkassobolaget som avslutade skulderna pga preskriptionstiden hade uppfyllts. Självklart efter att jag påpekat att så var fallet, och jag har haft 7 utredningar under de här åren som jag har kvar papper på.
Så det går alldeles utmärkt att "komma undan" en skuld på det sättet även idag.
Citera
2013-07-22, 01:29
Medlem
Skulder hos kronofogden, ska flytta till Norge..

Står mitt i planerandet av en flytt till vårt kära grannland där jag ska jobba i något år. Förstått att man måste öppna norskt bankkonto för att få sin lön insatt där. Kan jag öppna norskt bankkonto? Och vad kommer hända med min norska lön? Utmätning?

Min plan är att samla ihop massa pengar och leva snålt, för att sen åka hem och betala av skulden som ligger på runt 50-60 kkr och börja om livet i Sverige som skuldfri.
Citera
2013-07-22, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Skulder hos kronofogden, ska flytta till Norge..

Står mitt i planerandet av en flytt till vårt kära grannland där jag ska jobba i något år. Förstått att man måste öppna norskt bankkonto för att få sin lön insatt där. Kan jag öppna norskt bankkonto? Och vad kommer hända med min norska lön? Utmätning?

Min plan är att samla ihop massa pengar och leva snålt, för att sen åka hem och betala av skulden som ligger på runt 50-60 kkr och börja om livet i Sverige som skuldfri.
Du behöver inte oroa dig för utmätning. Ska du dock ta upp i din deklaration att du jobbat i norge kan det framöver bli problem. Men kör hårt tills dess.
Citera
2013-07-22, 12:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
Stämmer delvis inte , då en utredning ang. betalningsförmåga inte är ett preskriptionsavbrott.

Jag har precis i dagarna blivit av med 8 stycken skulder som legat hos KFM sedan -98 i flera omgångar och endast just utslaget från -98 var ett preskriptionsavbrott, både enligt KFM och Inkassobolaget som avslutade skulderna pga preskriptionstiden hade uppfyllts. Självklart efter att jag påpekat att så var fallet, och jag har haft 7 utredningar under de här åren som jag har kvar papper på.
Så det går alldeles utmärkt att "komma undan" en skuld på det sättet även idag.

Jag väljer att säga "Du förefaller ha fel".

Jag ställde frågan till kundtjänsten på KFM som svarade (efter bara 90 minuter faktiskt, jag är lite imponerad)

Har du ett krav mot någon som ligger för indrivning hos Kronofogden behöver du inte tänka på preskriptionsavbrott. Det sköts per automatik hos oss. Bland annat genom att gäldenären får årliga underrättelser om sin skuld samt att utredningar görs. Underrättelsen och utredningar räknas som preskripstionsavbrott. När ett preskriptionsavbrott sker börjar en ny preskriptionstid att löpa.
Så en skuld som ligger som ett enskilt mål hos Kronofogden preskriberas inte. Det försvinner enbart från Kronofogden genom att det antingen återkallas av dig (borgenären) alternativt att skulden blir betald av gäldenären.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-07-22 kl. 12:08.
Citera
2013-07-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Du behöver inte oroa dig för utmätning. Ska du dock ta upp i din deklaration att du jobbat i norge kan det framöver bli problem. Men kör hårt tills dess.

Det finns uppgifter på KFMS hemsida om hur betalningar från utlandet görs.. du tjänar ju en slant att betala så snart du har råd, med tanke på att de flesta skulder du har förmodligen bär en hel del ränta..
Citera
2013-07-24, 21:03
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Lycka till.
en liten hint sådär, även om du inte vet vad det varför papper du fick, är vart du gjorde inbetalningen. Generellt ligger du lite sämre till med din kreditvärdighet om något gick så långt att du faktiskt fick göra inbetalningen till kronofogden än om du betalat till något företag/inkassobolag
Fick svar och jag har inga anmärkningar.
Citera
2013-07-25, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Fick svar och jag har inga anmärkningar.

Grattis, då hade du "bara" fått ett föreläggande, eller om det var ditt första ärende hos fogden, pröjsat skulden innan någon tvångsåtgärd hann påbörjas.
Citera
2013-07-30, 07:23
Medlem
Fråga: exet som jag ligger i skilsmässa med har skulder hos Fogden över 100 000 kr. Skulden utmäts månadsvis via hans lön (de drar ca hälften av hans lön eftersom vi är fortfarande gifta och är försörjningsskyldiga varandra). Han har inte bott med mig på 7 månader och är folkbokförd hos sin mor. I själva verket bor han inte där.

Kollar Fogden upp var ha på bor IRL? ..eller inte?
Citera
2013-07-30, 07:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaMu90
Kollar Fogden upp var ha på bor IRL? ..eller inte?

Nej, inte fören de har anledning att misstänka att folkbokföringen är felaktig, eller någon kontaktar dem med information i frågan.
Citera
2013-07-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, inte fören de har anledning att misstänka att folkbokföringen är felaktig, eller någon kontaktar dem med information i frågan.

Ok. tack ...då vet jag det
Citera
2013-08-11, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
De gör väl utmätning så småningom och kommer hem till dig och beslagtar säljbart gods.

Säg att jag är inneboende hos nån och allt jag äger är bara mina kläder och inget annat. Beslagtar de sakerna som tillhör ägaren som jag är inneboende hos?
Citera
2013-08-12, 20:24
Medlem
areyous avatar
SMS-lån -> KF

Hej.

Nu är det så att jag har ett SMS-lån som jag inte lyckades betala i tid, därför gick fallet till inkasso och därefter till KF. Den sista betalningen för KF är imorgon och jag har fortfarande inte möjlighet att betala.

Nu undrar jag bara om det är någon som vet exakt VAD som händer om jag inte betalar imorgon. Jag har kollat runt lite på deras hemsida och frågat en vän, men jag vill gärna vara helt säker. Kommer jag vara 'markerad' i hela mitt liv? Kommer dom kolla om jag har något att sälja?

Jag har panik och ångest och skulle verkligen uppskatta om någon kan berätta vad som händer från och med imorgon. Beloppet som skall betalas är ungefär 3 500 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in