2013-07-18, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
Jag läste för snabbt, trodde det var du som hade skulden. Men såvida KFM inte skickat henne ett papper var tredje år (vilket de INTE gör bara för att ärendet förlängs) , och du inte heller har gjort det, så kan HON bestrida fordran.

(om nu det där anses vara en konsumentkredit(?), det borde väl gå som kredit, då är det 10 års presk)

En konsumentkredit förutsätter nog att det är en näringsidkare som lånat ut till en privatperson dock, kan inte tänka mig att begreppet konsument och därmed konsumentkreditlagen kan vara tillämpbar på ett kreditförhållande mellan 2 privatpersoner.. men ja. så länge inte exfrun gnäller så löper det på, bestrider hon så gäller det o kunna visa att du påmint henne då o då om att hon är skyldig slantar.
Citera
2013-07-18, 03:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
nej självklart inte, men det gäller att inte presentera sig i sånt fall, då går det under offentlighetsprincipen.
Så om jag ringer upp kfm och utger mig för att vara en annan person, blir det då ett preskriptionsavbrott som den skuldsatte inte kan undkomma?
Citera
2013-07-18, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så om jag ringer upp kfm och utger mig för att vara en annan person, blir det då ett preskriptionsavbrott som den skuldsatte inte kan undkomma?

Du menar att du ska ringa upp och säga "hej, jag är lasse från gnesta (fast du eg är gunnar från Lidköping) och jag undrar om jag har skulder hos er och vilka det är" i syfte att få till ett preskriptionsavbrott på mina skulder? Dom måste nog veta att det faktiskt var mig dom pratade med..
Min erfarenhet från alla samtal med kronkalle är att dom inte antecknar något om samtalen heller, vilket gör det besvärligare att anse att ett samtal som inte finns noterat skulle vara ett brytande av preskription..
Citera
2013-07-18, 20:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag läste för snabbt, trodde det var du som hade skulden. Men såvida KFM inte skickat henne ett papper var tredje år (vilket de INTE gör bara för att ärendet förlängs) ,

KFM sköter det där alldeles automatiskt numera, en påminnelse skickas ut minst var 27:e månad eftersom en ny utredning gällande betalningsförmåga genomförs vartannat år.

Så, att komma undan en skuld på grund av det har så att säga inte funkat sedan processen datoriserades.
Citera
2013-07-18, 20:37
Medlem
Lubrixs avatar
Jag har en liten snabb fråga! Jag råkade komma till kronofogden för några veckor sen, men betalade av ganska fort.. Kommer jag kunna ta lån och sånt? Eller måste jag vänta några år?
Citera
2013-07-18, 20:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Jag har en liten snabb fråga! Jag råkade komma till kronofogden för några veckor sen, men betalade av ganska fort.. Kommer jag kunna ta lån och sånt? Eller måste jag vänta några år?

Det beror på hur långt ärendet hann gå hos KFM. Om du har fått en betalningsanmärkning så sänks ju din kreditvärdighet drastiskt.
Citera
2013-07-18, 20:41
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det beror på hur långt ärendet hann gå hos KFM. Om du har fått en betalningsanmärkning så sänks ju din kreditvärdighet drastiskt.
Han väl gå lite över en vecka, men om jag ska söka lägenhet, kommer de att kunna se att jag har varit hos kronofogden?
Citera
2013-07-18, 20:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Han väl gå lite över en vecka, men om jag ska söka lägenhet, kommer de att kunna se att jag har varit hos kronofogden?

Du ger ingen relevant info för att kunna svara på frågan. Vi försöker på ett annat sätt: VAD EXAKT stod det på pappret från KFM?

"Hur snabbt du gjort" det ena eller andra hjälper oss inte att svara på din fråga utan att veta hur långt ärendet kommit i processen.
Citera
2013-07-18, 20:45
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du ger ingen relevant info för att kunna svara på frågan. Vi försöker på ett annat sätt: VAD EXAKT stod det på pappret från KFM?
Har tyvärr kastat pappret, men tack för hjälpen iallafall.
Citera
2013-07-18, 22:11
Medlem
Citat:
Har tyvärr kastat pappret, men tack för hjälpen iallafall.

Enkel lösning : gå in på minuc.se och beställ min upplysning gratis. nere på vänster sida.. gratis en gång per år.
Citera
2013-07-18, 22:36
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Enkel lösning : gå in på minuc.se och beställ min upplysning gratis. nere på vänster sida.. gratis en gång per år.
Har gjort det nu! Återkommer med svar.
Citera
2013-07-18, 22:40
Medlem
Citat:
Har gjort det nu! Återkommer med svar.

Lycka till.
en liten hint sådär, även om du inte vet vad det varför papper du fick, är vart du gjorde inbetalningen. Generellt ligger du lite sämre till med din kreditvärdighet om något gick så långt att du faktiskt fick göra inbetalningen till kronofogden än om du betalat till något företag/inkassobolag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in