Citat:
Ursprungligen postat av
xx-x
Hur vet du det? Skulle någon vara så stor att den täcker en yta som ljuset gör på ett år dvs cirka 9 461 miljarder km, varför skulle den uppfatta tiden annorlunda, kan du förklara?
Jag skulle behöva rita för att göra en förklaring men e inne på ipaden. Och nej, jag har varken fel eller rätt. Det var bara lite tankar.
För det första har han inga tidstecken att följa, så hans tid kommer mätas på andra sätt, eller hur?
För det andra så han närmare den expanderingsfasen av universum än vad vi är. Kan låta otydligt, men om du växer snabbare än vad omivningen gör så är det som att du åldras snabbare då du ser planeter flyga förbi eftersom du växer så snabbt att t.om gigantiska planeter blir osynliga tillslut. Om avståndet växer snabbare än vad vi på jorden hinner uppfatta tidskillnader så kommer avstånd som jag nämnde i början, att påverkas.
För oss på jorden växer solen, för ljusårkillen minskar den, get it?
Tar det ett 1000 år från punkt A till punkt B för en farkost som åker i rymden att nå mars, hur lång tid tar det för den farkosten vars sträckan redan är nådd med 50000 ljusår? Punkt a till b för den andre är ej detsamma då den tiden ej går att mätas.
Nobell eller idiotpriset? Det är frågan...