2013-07-29, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Nja.Cellerna väger inte mer för att de innehåller viss information.
Det gick åt energi för att få in informationen i cellerna. Vi vet för lite för att i praktiken utföra de översättningar jag talat om.
Citera
2013-07-29, 01:22
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Tid behövs nödvändigtvis inte för att nåfot ska förflytta sig.

Utan tid har du ingen rörelse över huvud taget, så jo.
Citera
2013-07-29, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Och ordet tid är något människan själva skapat och namngivit för just materia i rörelse och därmed är det ju sant. Och vad menar du med att vi inte ser hela verkligheten? Vad mer av begreppet tid är det du menar att vi inte lärt oss ännu?

Jag menar att jorden ur ett visst avseende faktiskt slutar att kretsa kring solen utan en mänsklig betraktare - inte för att jorden är beroende av oss för att existera, utan på grund av att vår (artmässigt) personliga uppfattning av världen går under i samma veva som vi blir omedvetna och dör ut.

Tänker man på universum utan liv, kan man inte heller beskriva kosmos utifrån sinnesupplevelser, då de är bundna till oss själva. Jag pratar helt enkelt om tingen i sig själva kontra tingen för oss, där även tid måste inkluderas.
Citera
2013-07-29, 02:07
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Om en människa blir lika långt som ett ljusår kommer tiden uppfattas på olika sätt då den långa bryter tidsavståndet genom att vara så lång. Förstår du? Och om en person är lika lång som en sträcka som är otänkbar så kommer hans uppfattning av tid inte vara som våran, även om bådas hjärna är likadana.
Hur vet du det? Skulle någon vara så stor att den täcker en yta som ljuset gör på ett år dvs cirka 9 461 miljarder km, varför skulle den uppfatta tiden annorlunda, kan du förklara?
Citera
2013-07-29, 02:37
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Det gick åt energi för att få in informationen i cellerna. Vi vet för lite för att i praktiken utföra de översättningar jag talat om.
Nja. Du kan jämföra det med en hårddisk. En hårddisk som är "full" väger inte mer än en "tom". Det är exakt samma antal atomer. Det som skiljer sig är att i en "full" hårddisk det ferromagnetiska material magnetiserat så att det antingen kan läsas som en etta eller nolla.
Det krävs energi för att ändra datan som är sparad också, men själva disken ändrar inte massa.
Citera
2013-07-29, 02:39
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Utan tid har du ingen rörelse över huvud taget, så jo.
Nej, tid behövs inte för att saker ska förflytta sig. För en foton existerar inte tid.
Citera
2013-07-29, 04:45
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Hur vet du det? Skulle någon vara så stor att den täcker en yta som ljuset gör på ett år dvs cirka 9 461 miljarder km, varför skulle den uppfatta tiden annorlunda, kan du förklara?

Jag skulle behöva rita för att göra en förklaring men e inne på ipaden. Och nej, jag har varken fel eller rätt. Det var bara lite tankar.

För det första har han inga tidstecken att följa, så hans tid kommer mätas på andra sätt, eller hur?
För det andra så han närmare den expanderingsfasen av universum än vad vi är. Kan låta otydligt, men om du växer snabbare än vad omivningen gör så är det som att du åldras snabbare då du ser planeter flyga förbi eftersom du växer så snabbt att t.om gigantiska planeter blir osynliga tillslut. Om avståndet växer snabbare än vad vi på jorden hinner uppfatta tidskillnader så kommer avstånd som jag nämnde i början, att påverkas.

För oss på jorden växer solen, för ljusårkillen minskar den, get it?

Tar det ett 1000 år från punkt A till punkt B för en farkost som åker i rymden att nå mars, hur lång tid tar det för den farkosten vars sträckan redan är nådd med 50000 ljusår? Punkt a till b för den andre är ej detsamma då den tiden ej går att mätas.

Nobell eller idiotpriset? Det är frågan...
Senast redigerad av SpooN. 2013-07-29 kl. 04:48.
Citera
2013-07-29, 07:29
Bannlyst
Mina vetenskapliga studier kommer jag att redovisa i en handskriven bok om universums uppbyggnad och kommer också att förändra dagens bigbang teori men när boken kommer ut till allmänkännedom får tiden berätta,,, om ingenting existerar kan inget annat än intet existera,,, om något skall existera så måste de vara i evigt,,, om inte så existerar de inte,,,

http://www.youtube.com/watch?v=NYo-WS6MTs0
Senast redigerad av Lecic 2013-07-29 kl. 07:50.
Citera
2013-07-29, 11:34
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Nej, tid behövs inte för att saker ska förflytta sig. För en foton existerar inte tid.

Här har vi relativitets-teorin all over again. För att förklara det simpelt, så nej tiden existerar inte i fotonen men för utomstående som ser den gör det det. Låt säga att fotonen är ett skepp och du sitter inne i det här skeppet. Du åldras ju ingenting och dina klockor står helt stilla, samt att du får intrycket av att allting utanför dig går snabbt men att du står still, vilket inte är fallet. Du rör ju dig faktiskt i ljusets hastighet och eftersom tid är just rörelse i materia så behövs tiden för att förklara din sträcka med ljusets hastighet från A till B. Utan tiden hade du inte nått B ö.h.t.
Citera
2013-07-29, 16:46
Bannlyst
Tid finns ju egentligen inte om man tänker efter, vi har har skapat tid för att kunna orginasera oss och ha en känsla av att ha kontroll, dvs planera och bestämma.

Ser man på hundrar och andra djur, existerar ju inte tid över huvud taget mer än att solen rör på sig, det blir kväll och morgon. Då dom vaknar, lägger sig. Men resten av dan är dom ju i nuet vilket vi människor har kommit ifrån då vi uppfann tiden, och därmed blir mer stressade för vi måste hålla koll på saker, vara där en viss tid, någonannanstans en annan tid mm.

Detta är dock bara ren teori från min sida, tog det rakt ur det blå.
Citera
2013-07-29, 17:29
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Jag skulle behöva rita för att göra en förklaring men e inne på ipaden. Och nej, jag har varken fel eller rätt. Det var bara lite tankar.

För det första har han inga tidstecken att följa, så hans tid kommer mätas på andra sätt, eller hur?
För det andra så han närmare den expanderingsfasen av universum än vad vi är. Kan låta otydligt, men om du växer snabbare än vad omivningen gör så är det som att du åldras snabbare då du ser planeter flyga förbi eftersom du växer så snabbt att t.om gigantiska planeter blir osynliga tillslut. Om avståndet växer snabbare än vad vi på jorden hinner uppfatta tidskillnader så kommer avstånd som jag nämnde i början, att påverkas.

För oss på jorden växer solen, för ljusårkillen minskar den, get it?

Tar det ett 1000 år från punkt A till punkt B för en farkost som åker i rymden att nå mars, hur lång tid tar det för den farkosten vars sträckan redan är nådd med 50000 ljusår? Punkt a till b för den andre är ej detsamma då den tiden ej går att mätas.

Nobell eller idiotpriset? Det är frågan...
Hmm, så du utgår från att varelsen expanderar i en extrem hastighet? En varelse vid denna storlek, om vi säger att den levde i vakuumet i rymden, utrymmet mellan stjärnor är så stor att den kan glida igenom galaxer utan att krocka med en enda stjärna, det är flera ljusår mellan varje stjärna. Jag tror att den skulle uppfatta tid på samma sätt som oss, dock skulle tid vara mätt på ett annat sätt eftersom vi mäter tid som vi gör, betyder det inte att någon annan mäter exakt samma. Men om vi utgick från att den mätte tid på samma sätt som oss, så skulle 5 minuter, vara 5 minuter för denna varelse. För oss, beroende på vilka omständigheterna skulle dom 5 minuterna vara timmar, år eller århundraden. Men det återstår fortfarande att varelsen upplever tiden som normal.

Saken är att upplevaren alltid upplever tiden som normal, medans åskådare upplever den helt annorlunda.

Tid är något som har olika hastigheter under olika omständigheter, skulle du åka runt ett svart hål i en hög hastighet så skulle tiden gå normal för dig, men efter en vecka kan det gått flera tusentals år på jorden.
Citera
2013-07-29, 18:25
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
(2) Tid finns ju egentligen inte om man tänker efter, vi har har skapat tid för att kunna orginasera oss och ha en känsla av att ha kontroll, dvs planera och bestämma.

Ser man på hundrar och andra djur, existerar ju inte tid över huvud taget mer än att solen rör på sig, det blir kväll och morgon. Då dom vaknar, lägger sig. (1) Men resten av dan är dom ju i nuet vilket vi människor har kommit ifrån då vi uppfann tiden, och därmed blir mer stressade för vi måste hålla koll på saker, vara där en viss tid, någonannanstans en annan tid mm.

Detta är dock bara ren teori från min sida, tog det rakt ur det blå.

1. Nej, vi människor har inte kommit ifrån nuet utan vi är fast emellan framtid och dåtid vilket är nuet. Hade vi kommit ifrån nuet hade vi kunnat åka fram i tiden vilket vi inte kan med dagens teknik.

2. Vanlig missuppfattning. Tid finns och det är det människan namngett för rörelse och förändring i rummet. (läs svaren i tråden och du lär fatta)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in