Citat:
Ursprungligen postat av
Rigortius
Bevisa då att det inte finns en sjukdom som gör att du tappar huvudet. Det ända du kan göra är att säga att det är osannolikt men du kommer aldrig kunna motbevisa det.
Du kan reflekera över gud hur mycket du vill men ett argument räcker inte för att visa att något existerar. Då kan du argumentera att tomten finns. Det är inte så vi avgör hur verkligheten ser ut. Du har rätt man kan inte bevisa eller motbevisa guds existens och därför tar man den rationella ställingen att förkasta hypotesen.
Du uppvisar en perfekt definition av argument från okunskap. Man kan inte säga vi förstår inte hur det uppkommit därför måste det vara gud. Det är ett väligt dåligt argument.
Jag har redan sagt att för allt vi "vet" idag är baserade på empiriska bevis. Därför krävs det empiriska bevis för gud. Läs vad jag skriver.
Jag nämner saddam för att likna gud vid en diktator som hag tycker är en bra liknelse. Du svarade inte på min sista fråga. Skulle du mågonsin tortera ditt barn för resten av dess liv för att den har mördat någon?
Okej, människor har existerat i tusentals år, har någon människa någonsin tappat huvudet av en sjukdom? finns det nån levande varelse som tappat sitt huvud av en sjukdom? Alltså finns den inte.
Hur kan den rationella inställningen vara att förkasta ''hypotesen''?
Återigen, hur något fungerar eller blir till är inte ett problem i sig men att det blir till och varför blir till är frågor som förtjänar ärliga svar. Ingen har sagt att det vi inte vet är det Gud som legat bakom. Troende säger att allt det vi vet och det vi inte vet är Guds verk. Menar du att eftersom vi vet hur en galax blir till så behövs ingen Gud? Hur kan du i så fall vara så säker på det?
Om en mördare förtjänar ett evigt straff är inte min sak att bedöma. Men så är det och det är vårt öde, precis som vi inte valde att komma till livet, välja våra föräldrar, bli född i ett visst land kommer vi inte heller kunna påverka eller välja om vi vill ha ett evigt straff eller inte. Det är vårt öde.