2013-07-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja fotgängare är inräknat, de är den näst största gruppen med 17% (efter personbilister på 50%).

Män stod 2012 för nästan 67% av körandet enligt Trafikanalys, vilket borde vara de mest pålitliga siffror vi kan få.

Hittade lite mer uppgifter här. Så att säga män eller kvinnor är bäst i trafiken är ju lite svårt eftersom det är så mycket det handlar om.

Citat:
Manliga bilister kör på kvinnliga fotgängare. Det visar en ny rapport om olycksstatistik, och forskare bekräftar bilden av männen som säkerhetsrisker i trafiken. ”En sak är helt klar: om alla körde som en kvinna skulle vi ha halverat antalet olyckor för flera år sedan”, säger forskaren Åsa Ersson vid Trafikverket.

Citat:
Andelen påkörda kvinnor är 60 procent. Det beror troligen på att något fler kvinnor än män är gångtrafikanter. Dock är det oftast gående män som råkar ut för dödsolyckorna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-farligare-an-kvinnor-i-trafiken/
Citera
2013-07-29, 16:08
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Män stod 2012 för nästan 67% av körandet enligt Trafikanalys, vilket borde vara de mest pålitliga siffror vi kan få.
EDIT: nästan var ett dåligt ordval, eftersom det är strax över 67%.. 67.25362...

Nej, Trafikanalys visar hur långt bilar som har kvinnliga respektive manliga ägare har körts. Jag kan inte se att man gjort några bedömningar hur många av dessa mil som verkligen körts av ägaren? Tabell PB11. (Med risk för missförstånd?)

Offentliga bedömningar om personbilskörandet finns här:

* 75 procent
Johnsson-Latham, Gerd (Utrikesdepartementet). "En studie om jämställdhet som förutsättning för hållbar utveckling - Rapport till Miljövårdsberedningen, MVB 2007:02". Miljövårdsberedningen. 2007
"män står för ca 75 % av allt bilkörande mätt i personkm i Sverige"

* 72 procent
20051116, Hans-Åke Cedersund och Catharina Lewin, VTI-rapport 522 (?), "Män och kvinnor i trafiken – en litteraturstudie"
"Som bilförare kör män i genomsnitt 26 kilometer per dag och kvinnor 10 kilometer."

* 68 procent
"RES 2005-2006 - den nationella resvaneundersökningen". SIKA statistik 2007:19. 2007
Anger att mäns andel av reslängd som personbilförare är: 68% (107905 av 158383), sid 10, tabell 14.

* 72 procent
"Män och kvinnor – är det någon skillnad?". Trafiken i skolan. Datum oklart
Bilkörning/dag: Män 26 km, kvinnor 10 km, dvs Män=72%
http://www.ntf.se/trafikeniskolan/teman/egenhand/bil/default.asp?RecID=45852

* 70 procent
20011003, Vägverket, Pressmeddelande, "Kvinnors attityd i trafiken alltmer lik männens"
"män kör 39.5 miljarder personkilometer/år med personbil (69,6 procent av total körning)", "Kvinnor kör 17.2 miljarder personkilometer/år med personbil (30,4 procent av total körning)"
Citera
2013-07-29, 16:09
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Hittade lite mer uppgifter här. Så att säga män eller kvinnor är bäst i trafiken är ju lite svårt eftersom det är så mycket det handlar om.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-farligare-an-kvinnor-i-trafiken/

Ja, min gissning är att det är en stor överrepresentation av riskbeteende bland män i trafiken, men det kan vara ganska svårt (för att inte säga omöjligt) att sortera ut alla andra variabler för att hitta sånt i statistik.
Citera
2013-07-29, 16:23
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Nej, Trafikanalys visar hur långt bilar som har kvinnliga respektive manliga ägare har körts. Jag kan inte se att man gjort några bedömningar hur många av dessa mil som verkligen körts av ägaren? Tabell PB11. (Med risk för missförstånd?)

Offentliga bedömningar om personbilskörandet finns här:

* 75 procent
Johnsson-Latham, Gerd (Utrikesdepartementet). "En studie om jämställdhet som förutsättning för hållbar utveckling - Rapport till Miljövårdsberedningen, MVB 2007:02". Miljövårdsberedningen. 2007
"män står för ca 75 % av allt bilkörande mätt i personkm i Sverige"

* 72 procent
20051116, Hans-Åke Cedersund och Catharina Lewin, VTI-rapport 522 (?), "Män och kvinnor i trafiken – en litteraturstudie"
"Som bilförare kör män i genomsnitt 26 kilometer per dag och kvinnor 10 kilometer."

* 68 procent
"RES 2005-2006 - den nationella resvaneundersökningen". SIKA statistik 2007:19. 2007
Anger att mäns andel av reslängd som personbilförare är: 68% (107905 av 158383), sid 10, tabell 14.

* 72 procent
"Män och kvinnor – är det någon skillnad?". Trafiken i skolan. Datum oklart
Bilkörning/dag: Män 26 km, kvinnor 10 km, dvs Män=72%
http://www.ntf.se/trafikeniskolan/teman/egenhand/bil/default.asp?RecID=45852

* 70 procent
20011003, Vägverket, Pressmeddelande, "Kvinnors attityd i trafiken alltmer lik männens"
"män kör 39.5 miljarder personkilometer/år med personbil (69,6 procent av total körning)", "Kvinnor kör 17.2 miljarder personkilometer/år med personbil (30,4 procent av total körning)"

Det är förvisso sant, det var nog det man mätte. Det är en rätt knepig sak att uppskatta på andra sätt ändå, det varierar ju vilt i de olika förslag du presenterar här, märk väl att ntf också säger: "Män är inblandade i fler olyckor än kvinnor (även om man tar hänsyn till reslängs)" (förmodar de menar reslängd) trots att de erbjuder den högsta siffran för mäns andel trafik.

Egentligen är väl siffran inte så viktig när vi ändå saknar uppgiften om hur stor andel av trafikolyckor som orsakas av manliga respektive kvinnliga förare, vilket inte nödvändigtvis hör ihop med andelen manliga/kvinnliga offer. Den där 1-5miljonersklubben säger att män står för ca 62%, men klickar man på länken som ska vara källa till detta påstående så står det inget sådant där.
Citera
2013-07-29, 16:24
Medlem
Vill minnas att det var en kvinna som var med i OS och sköt hagelgevär i någon diciplin och vann hela altet, sen fick kvinnor inte tävla mot män mer, men under fyra år var det i alla fall en kvinna som var bäst i världen på hagelgevärsskytte eller i alla fall olympisk mästare,vilket i sammanhanget är typ bäst i världen.

rent allmänt

Jag skjuter en del pistol och har märkt att kvinnor når bra resultat snabbare än män, trots sämre förkunskaper, kanske är de bättre på att lära sig saker eller omsätta instruktioner till praktik?

lallisen
Citera
2013-07-29, 16:43
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vill minnas att det var en kvinna som var med i OS och sköt hagelgevär i någon diciplin och vann hela altet, sen fick kvinnor inte tävla mot män mer, men under fyra år var det i alla fall en kvinna som var bäst i världen på hagelgevärsskytte eller i alla fall olympisk mästare,vilket i sammanhanget är typ bäst i världen.

rent allmänt

Jag skjuter en del pistol och har märkt att kvinnor når bra resultat snabbare än män, trots sämre förkunskaper, kanske är de bättre på att lära sig saker eller omsätta instruktioner till praktik?

lallisen

Eller så har det kanske med deras bättre koordination av ögon och lemmar att göra?
Citera
2013-07-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Eller så har det kanske med deras bättre koordination av ögon och lemmar att göra?

Nä för alla kan uppnå samma resultat, men med män måste man säga till fem gånger och förklara som för en efterbliven innan de lyssnar, med kvinnor räcker det med en eller två gånger så sitter det.

sen har män har en förmåga att hitta på en massa egna knäppa grejjer istället för att lära sig grunderna, de verkar ha svårt att lyssna på folk med mer erfarenhet, kan det vara liknande med bilkörning kanske? nån som har jobbat i körskola som vet?

Hur som helst har jag tolkat det hela som att kvinnor kanske är lite klokare än män.

lallisen
Citera
2013-07-29, 17:30
Medlem
Citat:
Det har nu gått omkring 3-4 år sen jag kom att tänka på " Finns det något tjejer är bättre än killar på?"
Har haft diskussioner med alla möjliga människor , familj , krog , kompisar och har fortfarande inte hittat någon som kommit med ett bra exempel som jag köpt.

Så jag undrar nu , vad är tjejer bättre än killar på?
Saker som te x föda barn gills inte av skäl ni nog förstår själva.

Slutsatsen jag fått är , Killar är bättre än tjejer.
Feminister får svara.

Känna solidaritet med egna könet, organisera sig och kämpa för sina rättigheter.
Citera
2013-07-29, 17:43
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Den där 1-5miljonersklubben säger att män står för ca 62%, men klickar man på länken som ska vara källa till detta påstående så står det inget sådant där.

Här finns en direktlänk till källan:
http://trafa.se/PageDocuments/ss2009_23.pdf
I tabellerna på sidan 93-97 kan man utläsa olika olyckstyper för personbilsförare.

Manliga personbilsförares andel av trafikolyckor (Tabell 1):
74,4% - Dödade (125 av 168)
64,5% - Svårt skadade (940 av 1457)
61,2% - Lindrigt skadade (6421 av 10484)
61,8% - Totalt (Dödade samt svårt- och lindrigt skadade) (7486 av 12109)

Edit:
Ser att siffrorna för 2012 finns ute:
http://trafa.se/PageDocuments/Vaegtrafikskador_2012.pdf

Konstigt nog redovisar man inte på samma sätt som tidigare (2008). I Tabell 1,4 (sid 67) går att utläsa könsfördelningen.

Kvinnor olyckstyp "Personbil singel":
-dödlig utgång (68/286): 23,7 %
-svårt skadade (1095/2976: 36,6 %
dvs ganska nära tidigare siffror trots att trafikelementet är lite annorlunda. (vet inte hur man ska tolka "Personbil singel")
lindrigt skadade verkar inte redovisas längre...

Extra konstigt:
Antalet dödade vid olyckstypen "Personbil - gående" är 18 män och 10 kvinnor, trots att det nästan är jämnt skägg beträffande svårt skadade (111 mot 125). Dags för DN att skriva en ny artikel om hur gående män lever extra farligt?
Citera
2013-07-29, 17:56
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:

rent allmänt

lallisen

Att skjuta trap går ju ut på att inte sikta och enbart följa med pipan.

Pistolskytte är betydligt enklare än att skjuta på avstånd. Du behöver exempelvis inte tänka lika mycket på andning eller teknik som med gevär.
Citera
2013-07-29, 17:58
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Nä för alla kan uppnå samma resultat, men med män måste man säga till fem gånger och förklara som för en efterbliven innan de lyssnar, med kvinnor räcker det med en eller två gånger så sitter det.

sen har män har en förmåga att hitta på en massa egna knäppa grejjer istället för att lära sig grunderna, de verkar ha svårt att lyssna på folk med mer erfarenhet, kan det vara liknande med bilkörning kanske? nån som har jobbat i körskola som vet?

Hur som helst har jag tolkat det hela som att kvinnor kanske är lite klokare än män.

lallisen

Det ligger nog en hel del sanning i ovanstående text. Då jag nästan blivit skjuten av en kvinna en gång i det militära så vill jag inte direkt påstå att jag delar dina erfarenheter gällande kvinnor och vapen.
Citera
2013-07-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Att skjuta trap går ju ut på att inte sikta och enbart följa med pipan.

Pistolskytte är betydligt enklare än att skjuta på avstånd. Du behöver exempelvis inte tänka lika mycket på andning eller teknik som med gevär.

För att vara tydlig, TS fråga om det fanns något exempel på en kvinna som var bättre än män, och jag hade ett.
Sen spann jag vidare med egna erfarenheter där jag har kunna jämföra kvinnor och män, pistolskytte.
Jag har aldrig hävdat att det är enklare eller svårare att skjuta gevär, personligen tror jag att det är lika svårt att bli riktigt bra på båda, men på lite olika vis, att skjuta på VM nivå i fripistol vill jag mena är som att skjuta gevär 300m utan all stödutrustning, kläder och sånt.

Jag vill med bestämdhet mena att det är enklare att skjuta relativt bra med gevär än relativt bra med pistol, typ klara älgprovet är betydligt enklare än att klara guldfodringarna för pistol, därmed är inte sagt att jag inte respekterar gevärskyttar.

Jag är övertygad om att jag skulle ha samma erfarenhet om jag hade lärt folk att skjuta gevär.

lallisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in