Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Utan att ha kollat just på hur priserna låg i Hässelby där de tydligen fått sänka dem, så funderar jag lite som följer.
Jag hittade igen det:
http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3734015.ece
Citat:
Även för projektet Hässelby, Hässelby strand går det trögt med försäljningen. Inflyttningen sker i september, om drygt en månad. Av de 26 lägenheterna står dock fortfarande 8 osålda, drygt 30 procent. Priserna har nu justerats ned med cirka 7 procent, som mest motsvarar detta en sänkning med 225 000 kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Det kostar antagligen obetydligt mindre att bygga i Hässelby (möjligen något då är marken säkert är en del billigare) än i innerstan och närförort. Däremot är det ju ingen som betalar ens i närheten av innesrstads/närförortspriser för att bo längst ut på gröna linjen (bortsett från röda linjen mot Norsborg så måste Hässelby vara den längsta linjen). De har helt enkelt överskattat vad folk är villiga att betala för att bo långt ute i förorten.
Personligen anser jag att priserna på nyproducerat ofta är ganska horribla, särskilt med tanke på avgifterna och riskerna med nya föreningar.
Är det nu bostadsbrist i Stockholms län och Stockholms kommun borde lägenheterna säljas slut på en timme.
Såvida de inte är för dyra. Dvs såvida inte nyproduktion är så hiskeligt dyrt att man heller betalar rådande priser för befintliga bostäder. Om det är sant så har vi ingen bubbla.
Att Hässelby strand skulle vara så perifert att det inte går att sälja lägenheter där kan inte vara sant om det råder bostadsbrist i Stockholms län och Stockholms kommun. Då råder inte bostadsbrist.
Om jag ska spetsa till det så råder det ingen bostadsbrist bara för att det inte finns en ledig villa i Gamla stan man kan flytta in i. Jag kan tycka att folk borde kunna förstå att nyproduktion sker i periferin och de inre delarna redan är bebyggda.
Just Hässelby strand kan knappas vara så oattraktivt. Jag råkar veta att det duger åt en del hushåll med väldigt höga inkomster, som kan välja tämligen fritt. Och då bör det duga åt större delen av befolkningen. (Carl-Henrik Svanberg bodde i Sigtuna när han bodde i Sverige. Så Sigtuna borde vara ok om det råder bostadsbrist. Kunde Carl-Henrik bo där borde det duga åt övriga).
Ett alternativ som medger att vi trots allt har en bubbla är att markpriserna är extremt uppblåsta. Dvs där skulle en bubbla finnas. Men tittar man i Stockholms län finns ganska mycket mark och det verkar lite osannolikt att alla markägare skulle klara av att låta bli att casha in. Det finns alltid en del som hellre tar en säker vinst nu än spekulerar om ett eventuellt högre pris i framtiden.
Skulle det nu vara så att folk nödvändigtvis vill bo i Stockholm centrum och är helt ointresserade av att bo i periferin, då skulle jag säga att vi inte har en bubbla utan då representerar priserna bara den rådande modenycken. En annan dag är modenycken att bo i en villa, och kunna gå ut i trädgården och känna lugn och ro, i stället för att konfronteras med fyllon, ficktjuvar mm så fort man sätter foten utanför stenskrubben. (Ja, jag spetsar till det och det är medvetet för att visa att en preferens är just en preferens och inte en sanning).