Citat:
Ursprungligen postat av
Mick.3
Just det. De kunde nu något de bevisligen inte kunde innan, och de utvecklade detta själva.
Eller gör du någon distinktion mellan funktion och förmåga. Vad menar du är skillnaden mellan en funktion och en förmåga, om du nu skiljer på de begreppen?
Vad har andra arter av bakterier med det här att göra? Försöker du säga att det inte är evolution när en art får en ny förmåga om det redan finns andra arter som har den förmågan?
Du känner kanske inte till att Lenskis grupp startade om linjerna flera gånger och att den sista avgörande mutationen skedde i flera av dessa? Jag tror du behöver revidera din syn på hur sällsynt det är.
Där kom ditt favoritpåstående igen. Jag undrar vad du menar med det, exakt, och vad du har för belägg för det?
Har du någon grund för detta påstående förutom din egen övertygelse?
Jag kom i debatten underfund om att det blir tydligare om man skiljer på förmåga och funktion.
Du vet mycket väl att Lenskis bakterier inte får någon ny funktion eller något nytt protein med ny funktion. Det som händer är en genduplikation som råkar hamna i närheten av ett operon som aktiveras i syrerik miljö. Genen är den samma och genen kodar för samma protein CITT.
Det verkar som man artbestämmer E.Coli utifrån att de inte skall kunna käka citrat i syrerik miljö.
Så om man inte vet att dessa E.Coli ändå är E.Coli trots att de kan käka citrat även i syrerik miljö så hade man normalt klassat dem som en annan art.
Proteiner har specifika funktioner och det går att observera hur mutationer påverkar denna funktion. Huruvida funktionen förändras, förbättras eller försämras eller kanske t o m förstörs eller förloras.
All samlad kunskap om vad mutationer åstadkommer som vetenskapen har visar tydligt att mutationer inte på något sätt skulle kunna bygga upp informationen som behövs för ett helt nytt protein med helt ny laddning och form med helt unikt ny funktion.
Trots att inga tydliga vetenskapliga observationer finns som stödjer detta så hoppas en del människor på att det ändå har råkat ske genom hela evolutionshistorien.
stebe2