2013-07-28, 22:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Planering eller panik

Att det finns påtagliga blodspår vid entren har väl knappast undgått någon. Hur lång tid tar det att torka bort dem med en golvmopp?

Vad kan spåren vi känner till i trapphuset säga oss om "likbärarens" inställning till tidsaspekten. Säger det något om eventuell panik eller brådska?

Jag tror att dessa spår kommer från GM på väg till en ev. bil. Oavsett om dörren till lgh är låst eller ej så vill GM nog inte synas i trappan mer än nödvändigt. Så en viss brådska finns det.
Citera
2013-07-28, 22:22
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Jag tycker vi skall tolka Haraldssons glädje om en iakttagelse som stärker misstanken mot de häktade (då bara DB och FH) tillsammans med åklagarens ord om att man nu vet att de (dvs DB och FH) varit vid mordplatsen.

Keep it simple! Läs allt som en enda sak.

Du kan ha rätt men det vet vi inte ännu. Detta var ju inte några svar på mina frågor.

Jag vill gärna lägga till en fråga: Finns likkistan vid GBs hus eller är den försvunnen?
Citera
2013-07-28, 22:22
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag tror att dessa spår kommer från GM på väg till en ev. bil. Oavsett om dörren till lgh är låst eller ej så vill GM nog inte synas i trappan mer än nödvändigt. Så en viss brådska finns det.

OK Men betyder det i så fall inte att det är viktigare för "likbäraren" att komma iväg än att det dröjer innan mordet upptäcks?
Citera
2013-07-28, 22:26
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Jag vill gärna lägga till en fråga: Finns likkistan vid GBs hus eller är den försvunnen?

Du menar givetvis DB:s hus och inte "GBs(?) hus"... Det är inte lätt att se något i hans garage och den syns inte i trädgården så det är ganska omöjligt att säga att den inte finns där. Vi vet inte helt enkelt.
Citera
2013-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
mycke långa medd här nu. är det bekräftat att DBs hund är ihjälslagen? å isf hur stor chans är det att polisen talar om det för DB för att bryta ner han? är juden ett troll för fattar inte va han skriver ibland?
ja den onde och den goda brukar vara en regel polisen kör med när de är flera som ska pressas på information och så de där att den andra har sagt och erkänt mm
Citera
2013-07-28, 22:28
Medlem
Eiraliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Tillgång till spade där och då har väl lika mycket relevans som det mesta andra som diskuteras i tråden.
Sannolikheten att Id@ hade en spade hemma bedömer även jag som låg. Min pappa hade spade i förrådet fast han bodde i lägenhet. Jag hade det definitivt inte när jag var 23... Man tänker liksom inte på att köpa spade för att skotta lite snö på balkongen i den åldern - det är mer pensionärstänk - "bäst att skotta så det inte blir halt..." En 23-åring sparkar kanske undan lite snö när hon går ut och röker.

Det kan ha legat en spade i bilen, men det är väl, antar jag, något mer sannolikt att det inte gjorde det, eller?

Det här är ju killar som gillar att fiska samt gräva efter mask.
Inte alls osannolikt att de har en spade för det liggandes behändigt.
Citera
2013-07-28, 22:29
Medlem
Citat:
Du tror ju att han mördat AJ, varför då få moralpanik om han blir några dagar försenad. Jag uppfattar det som att han är stolt över sig själv och mån om hur han uppfattas. Han kommer knappast medvetet att göra något som får folk att kalla honom feg. Jag ser inte det i hans sätt att agera och uttrycka sig... Men om han stöter på en tjej i Kiel, varför skulle han inte stanna en dag med henne?

Håller med dig fullständigt om att han inte vill framstå som feg! Det blir förmodligen samma race som det varit hittills! Självsäkert, världsvant, arrogant och med ett synnerligen välsmort munläder kommer han att fortsätta uttala sig i media för att bedyra sin oskuld och uttrycka sin starka vilja om att samarbeta med det svenska rättsväsendet!
Men han kommer att fortsätta att försöka hålla sig undan!

Men jag hoppas att jag har fel där och att han mot all förmodan snart inställer sig...
Senast redigerad av William.H.Grant 2013-07-28 kl. 22:36.
Citera
2013-07-28, 22:30
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
OK Men betyder det i så fall inte att det är viktigare för "likbäraren" att komma iväg än att det dröjer innan mordet upptäcks?

Jo, det blev så och därför tror jag att GM har gjort sig av kroppen så fort som möjligt.
Jag tror inte GM åkt med kroppen i bilen längre än absolut nödvändigt.

Finns det något ställe relativt nära I*as bostad som skulle kunna bli en "panikdumpningsplats"?
Citera
2013-07-28, 22:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Detta har bara kommit från tidningen eller?
Kan det vara journalistens ord som vi försöker tolka?
Vi tolkar främst de tre orden "kommit till platsen" som var det enda åklagaren kunde berätta. Men journalisten kan ju mycket väl felciterat dom orden
Citera
2013-07-28, 22:37
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Du menar givetvis DB:s hus och inte "GBs(?) hus"... Det är inte lätt att se något i hans garage och den syns inte i trädgården så det är ganska omöjligt att säga att den inte finns där. Vi vet inte helt enkelt.

Helt rätt DBs hus. När det diskuterades om att gömma en kropp i bussens tank så fick jag en flyktig tanke om att kistan skulle kunna användas och fyllas med kropp och lämpligt innehåll för att förhindra stank. Tillgång till rätt utrustning för grävning fanns väl i kamratkretsen?
Citera
2013-07-28, 22:38
Medlem
Citat:
Exakt, det finns många andra alternativ och därför är det så extremt märkligt att vi varit så säkra på att telefonerna spårat dem till brandplatsen men inte mordplatsen.

När sker egentligen mastningen. Jag har hört ett föredrag om det där men lite Alzheimer tog bort all intressant information från det föredraget...

Om telefonanalys är en del av bevisen som ÅK åberopar så är det ändå mest sannolikt att samtliga mobiltelefoner har varit avstängda f.o.m. att FH/DB anlände till BP. Eljest torde dumpningsplatsen redan ha varit lokaliserad.

Det är möjligt att GM påminde FH/DB om att stänga av sina mobiltelefoner först när de hade anlänt till BP. Det kan f.ö. ha varit avsiktligt som GM "glömde" att ta upp detta i ett tidigare telefonsamtal. Hur pass slipad och kompetent GM är har jag ingen möjlighet att bedöma, i brist på ett personligt samtal mellan fyra ögon.
Citera
2013-07-28, 22:38
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Jo, det blev så och därför tror jag att GM har gjort sig av kroppen så fort som möjligt.
Jag tror inte GM åkt med kroppen i bilen längre än absolut nödvändigt.

Finns det något ställe relativt nära I*as bostad som skulle kunna bli en "panikdumpningsplats"?

OK Vi delar alltså uppfattning. Om man vill fördröja upptäckten så är det fem minuters jobb att svappa av trappan. Gör man inte det för man är rädd att möta någon i trappan så räknar man kallt med att någon kan upptäcka mordet när som helst...

Men om likbäraren nu är AJ eller någon av hans vänner - borde det då inte vara mycket viktigt för dem att fördröja upptäckten så att det inte går att säga att mordet skedde alldeles nära i tid när AJ bevisligen var där.

Svar på din fråga om panikdumpningsplats. Det är i så fall älven. Men om man har panik så är det ändå så att det naturliga målet är Tre Älgar (givet att DB är med i bilen). Under alla omständigheter vet vi att ett delmål är brandplatsen... Panik och omväg till älven går inte ihop. Om man har panik behöver man inte dumpa kroppen direkt. Man är ändå antagligen rätt blodig osv... Däremot tror jag att man kör kortast väg och dumpar kroppen på den såvida man inte sedan lång tid har kommit på det smarta i att bränna en bil så att alla letar kring den medan man i praktiken flyttar över kroppen till den andra bilen som tar samtliga personer inklusive BO från brandplatsen.

Att bränna bilen minskar paniken eftersom det är en avledande manöver... men man har fortfarande bråttom om man tror att ett polispådrag kan vara på g. Så vitt jag förstår är åtminstone AJ och DB väl kända av polisen och hittar man Ida lär man inom tio minuter ha hört av pappan om AJ och då är nog span på DB inte långt borta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in