2013-07-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeHo
Skulle tippa på det, anstalten i säg är ju rätt ny, men går inte att säga så mkt, det är iaf inga hårdingar som sitter fär utan mest s.k frifotingar som dricker lite för mkt och istälet för att sätta dem på öppen anstalt får dem sitta på en mindre.

Till er som tror något om gävle, så är det en bra mkt hårdare anstalt (samt häkte) än någon av det andra anstalterna, skulle säga att det mer är en B (även om det var en C) med den gamla 5 gradiga skalan, nu är det väll en 2a gissar jag på. Där öppe i nedre norrland sätter man inte folk med så kort strafftid, möjligt att dem kan blivit transporterade till det öppna häktet som ligger på ena sidan anstalten. Även om Uddevalla /Skogome oxå har ett ett öppet häkte så skall dessa i största möjliga mån vara till ungdommar 17-21 år.

Så om dem träffats i gävle är det på äktet där, många som får komma dit i väntar att dom ska vinna laga kraft.

Är mariestad ny. Då kanske trådens gossar hamnar där?
Citera
2013-07-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Har lite svårt att fatta vad du syftar på. Låter som du läst någon sämre kriminalroman.
Hur menar du att de häktade och den efetrlyste ska göra.

Förstår inte frågan, då dem helt går emot varandra. Nej inte alls, läser mkt sällan fiction. Men jag har en gedigen bakgrund i fängelse, advokater, åklagare, dommare, nämdemän, poliser och detmesta andra som brottas mot krininaletet som leverbröd.

Min svenska är möjligtvis sämre än jag tänkt mig, är född i sverige men det är många herrans år sedan.
Citera
2013-07-28, 21:44
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jovisst. Hon kan ha gjort den bedömningen med halvtaskig mastning och ögonvittne som sett 2 personer i en Volvo. Säkert ligger fler iakttagelser till grund för bedömningen, även om de gjorts vid andra platser än själva brottsplatsen.

Ja, bara det inte rör sig om vittnesmål "som man alltid kan ta tillbaka"...
Citera
2013-07-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeHo
Skulle tippa på det, anstalten i säg är ju rätt ny, men går inte att säga så mkt, det är iaf inga hårdingar som sitter fär utan mest s.k frifotingar som dricker lite för mkt och istälet för att sätta dem på öppen anstalt får dem sitta på en mindre.

Till er som tror något om gävle, så är det en bra mkt hårdare anstalt (samt häkte) än någon av det andra anstalterna, skulle säga att det mer är en B (även om det var en C) med den gamla 5 gradiga skalan, nu är det väll en 2a gissar jag på. Där öppe i nedre norrland sätter man inte folk med så kort strafftid, möjligt att dem kan blivit transporterade till det öppna häktet som ligger på ena sidan anstalten. Även om Uddevalla /Skogome oxå har ett ett öppet häkte så skall dessa i största möjliga mån vara till ungdommar 17-21 år.

Så om dem träffats i gävle är det på äktet där, många som får komma dit i väntar att dom ska vinna laga kraft.
troll idiot fast så skall man väl inte säga? satt där på 80 talet . det enda du hade rätt i va att de bara va 1 eller 2 hårdingar där.. försvinn nu..
Citera
2013-07-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nej, mastning kan inte bli så precist att hon kan kalla det kommit till platsen. Möjligtvis till området och de misstänkta nekar till det, varpå åklagaren gissar resten.

Vem har sagt att FH och/eller DB inte använde en "smartphone" med GPS-funktionen aktiverad?

http://www.derby.ac.uk/computing/research/call-for-papers/call-for-chapters-guide-to-mobile-forensics-on-smartphones-gps-systems-and-geo-positional-data

Positionering på ett par meter när är möjlig att utvinna ur beslagtagna telefoner med forensisk pgm-vara.

⇶ En grundlig forensisk analys av beslagtagna mobiltelefoner kan ta ett par veckor att genomföra.
Senast redigerad av SAR-skrift 2013-07-28 kl. 22:03. Anledning: Tillägg.
Citera
2013-07-28, 21:47
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Planering eller panik

Att det finns påtagliga blodspår vid entren har väl knappast undgått någon. Hur lång tid tar det att torka bort dem med en golvmopp?

Vad kan spåren vi känner till i trapphuset säga oss om "likbärarens" inställning till tidsaspekten. Säger det något om eventuell panik eller brådska?
Citera
2013-07-28, 21:48
Medlem
Citat:
Är mariestad ny. Då kanske trådens gossar hamnar där?

Insidan på Mariestad (Johanneberg) är mkt ny. Utsidan från 50-60 tal skulle jag tippa. Och ja, en av dem kommer säkert sättas där och den andra på Vänerborg (Brinkeberg) som är en systeranstalt till många andra anstalter med samma klass, dvs dem ser iprincip helt lika ut på insidan.
Citera
2013-07-28, 21:49
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Vem har sagt att FH och/eller DB inte använde en "smartphone" med GPS-funktionen aktiverad?

http://www.derby.ac.uk/computing/research/call-for-papers/call-for-chapters-guide-to-mobile-forensics-on-smartphones-gps-systems-and-geo-positional-data

Positionering på ett par meter när är möjlig att utvinna ur beslagtagna telefoner med forensisk pgm-vara.

Exakt, det finns många andra alternativ och därför är det så extremt märkligt att vi varit så säkra på att telefonerna spårat dem till brandplatsen men inte mordplatsen.

När sker egentligen mastningen. Jag har hört ett föredrag om det där men lite Alzheimer tog bort all intressant information från det föredraget...
Citera
2013-07-28, 21:50
Medlem
Citat:
Hen måste ju hållas vid gott mod. Även en blind höna kan tappa ett korn.
Har ganska god koll på var olika typer av folk sitter inlåsta. Undrade bara om någon visste var båda dessa kvinnofridstörare kunde ha korsat sina vägar.
Ingen tycks dock veta detta.
finns långt tillbaks men om det är sant vet ja ju inte.
Citera
2013-07-28, 21:55
Medlem
meegaminds avatar
Citat:
Och båda samtidigt?

Ajjemän, dem satt inne "ihop"
Citera
2013-07-28, 21:57
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silbersky007
vilka scenario ser vi imorgon, finns de anledning för den misstänkte att skjuta upp ärendet ? han kan låtsas höra av sig till aftonbladet igen "jag är fortfarande på semester"

kommer polisen göra större insatser för att hitta honom, ifall han inte dyker upp imorgon ?

Det är jag också intresserad av, jag tillhör nämligen de som tror att herr AJ inte kommer att dyka upp i morgon. Ser verkligen fram emot att se huruvida jag har fel eller rätt och vad som händer sen.
Citera
2013-07-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
troll idiot fast så skall man väl inte säga? satt där på 80 talet . det enda du hade rätt i va att de bara va 1 eller 2 hårdingar där.. försvinn nu..

Är det meningen att du pratar om gävle nu? Dem har häkte på anstalten (öppet) och ett häkte vid polisstations tak (för dem med rek.).

4 avdelningar är häkte, på 2 våningar (anstalten har bara 2 våningar men ser mkt högre ut). Sedan förändras väll klientelet lite allt eftersom. Du får gärna säga om jag har fel, alla celler i gävle har toalett, fastmonterad säng som ligger längs med samma sida som toaletten, bord som sitter fast med blick ut genom fönster, hängare av olika sak (garderob) på motsatt sida sängen. Dush 1 i varje ben samt ett "allrum" för dem 6 som bor på benet.

Kan dock inte säga om det såg ut så för 30-35 år sedan, men inte gör väll kriminalvården så många renoveringar numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in