2013-07-28, 12:53
Medlem
PatrikAntonssons avatar
Förr eller senare så kommer SvP nå riksdagen eftersom att en stor del av SDväljarna ligger närmare SvP ideologiskt.

Detta kan bland annat skyllas på media som utmålar SD som något de inte är. Men det är bara bra för oss, det betyder att vi har en stor skörd att hämta.
Citera
2013-07-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Det bästa som kan hända är att SvP snor lite folk från SD. Då kommer SD åka ut ur riksdagen samtidigt som de blir tjafs mellan SD och SvP vilket bidrar till ännu mera splittringar inom den nationella rörelsen så de inte kommer någon vart som vanligt. Då är framtiden säkrad.
Även om SD skulle förlora extremt mycket väljare till SvP, kommer det knappast leda till att SD åker ur riksdagen. SD kommer att få minst 10 % i nästa val, så även om de skulle halveras, kommer de ändå vara kvar i riksdagen. I ett sådant scenario skulle vi även få in SvP i riksdagen, vilket hade inte varit helt fel.

Dock är detta orealistiskt. Möjligtvis om något stort skulle hända skulle detta kanske vara möjligt. Dock har SvP många nationalister i SD att hämta.
Senast redigerad av Feru 2013-07-28 kl. 13:23.
Citera
2013-07-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
Sen tror jag att den politiska mogenheten saknas för att nå längre, behovet att ständigt tillgodose de redan frälsta genom att av framstå som radikala och häftiga är för stort.

Jag är duktigt irriterad på denna uppfattning av hur politik ska föras. Föredrar du Sverigedemokraternas "taktik", att sälja ut sig, bli ett HBTQ-parti, öppen svenskhet så länge det attraherar fler väljare?

Det här är lite av en balansgång, men hellre att partiet håller sig till den halvan som står för ideologi och kompromisslöshet (gällande de viktigaste frågorna) än att de ska börja röra sig åt kompromissernas, feghetens, populismens och själlöshetens håll. Jag tycker SvP har en bra balans i vad jag kunnat se. Vad är det du är missnöjd med? Att partiet faktiskt försvarar sig mot våldsvänstern och inte gråter ut i massmedia som syltryggarna i SD gör?
Citera
2013-07-28, 13:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det bästa som kan hända är att SvP snor lite folk från SD. Då kommer SD åka ut ur riksdagen samtidigt som de blir tjafs mellan SD och SvP vilket bidrar till ännu mera splittringar inom den nationella rörelsen så de inte kommer någon vart som vanligt. Då är framtiden säkrad.

Om SD åker ur Riksdagen (pga förlorade röster till SvP) så kommer SvP att åka in i Riksdagen med stor marginal eftersom de totala rösterna är så många. Så ur din synvinkel blir det knappast bättre...

Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Orolig dock att det kan bli så. Att SVP äter upp en del av SD och sedan är inget av partierna i riksdagen. Hoppas att SVP kan ta röster från de andra partierna, framförallt från vänstersidan.

Som det ser ut idag så är det nog inte längre möjligt att bägge partierna hamnar utanför Riksdagen.

Det troliga är ju att SD plockar röster från sjuklövern samtidigt som en del SD:are hoppar över till SvP. Dvs väljarströmmarna ser nog ut så här:

Sjuklövern --> SD --> SvP

De flesta som hoppar från SD till SvP är säkert de som varit SD-väljare ett tag, men som inte längre gillar SD:s nuvarande linje. Det är nog relativt sällsynt att man hoppar direkt från sjuklövern till SvP, men enstaka fall lär nog förekomma.
Citera
2013-07-28, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om SD åker ur Riksdagen (pga förlorade röster till SvP) så kommer SvP att åka in i Riksdagen med stor marginal eftersom de totala rösterna är så många. Så ur din synvinkel blir det knappast bättre...

Som det ser ut idag så är det nog inte längre möjligt att bägge partierna hamnar utanför Riksdagen.

Det troliga är ju att SD plockar röster från sjuklövern samtidigt som en del SD:are hoppar över till SvP. Dvs väljarströmmarna ser nog ut så här:

Sjuklövern --> SD --> SvP

De flesta som hoppar från SD till SvP är säkert de som varit SD-väljare ett tag, men som inte längre gillar SD:s nuvarande linje. Det är nog relativt sällsynt att man hoppar direkt från sjuklövern till SvP, men enstaka fall lär nog förekomma.
Varför tror ni att SD:are går över till SvP? En promille går över till SvP från SD, de tjatar bara om judar. Jag tror att det är få SD:are som vill deportera alla icke-vita i landet. Det är bara flashbackare som Straybullet som vill det.
Citera
2013-07-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Jag tror att SD gör allt för att bli omvalda, och det kan man ju karaktärisera på olika sätt.

Men oavsett, jag bedömer det som troligt att mer radikala krafter inom SD kan få ett allt större inflytande om samhällsutvecklingen går utför. Du talar om dagens partiledning som om den vore huggen i sten.

Om nu SD en gång i tiden var betydligt hårdare än idag, varför kan det inte bli så igen? Det tror jag är minst lika sannolikt som att SvP kommer över 4% inom överskådlig tid.

Men jag håller helt med om att det är ett svaghetstecken att kasta ut medlemmar för att de har läst Ernst Jünger. Skrattretande, rent ut sagt, och anti-intellektuellt.

Det kan de, men de kan knappast bli kompromisslösa och judemedvetna rasnationalister och det är vad som ska till för att göra Flashbacknationalister nöjda. Vad som är oklart är vad som skulle vara poängen med att transformera SD till ett nytt SvP, när SvP nu redan existerar som ett alternativ. Vad vore poängen med två kloner som konkurrerar om samma grupp väljare, som av allt att döma är liten då det förutsätter en mycket hög grad av radikalism för att ens vara beredd att lyssna?

Citat:

Du kan klyva SD på mitten och det räcker gott och väl för att två partier ska kunna klättra över riksdagsspärren. Sen är det så att ur SD:s perspektiv är det väsentliga att på sikt kunna sno åt sig röster från Sjuklövern, för annars kommer man för evigt stå och stampa. Det kvittar helt om man i nuläget ligger på tio procent eller tolv, för det krävs att man kommer upp i det dubbla för att kunna tvinga igenom sin politik. Att i det läget oroa sig över väljarflykt till SvP finns inte på kartan. Även om SD skulle tappa lite till SvP på grund av Åkesson & Co:s inriktning så är det ett nödvändigt offer, eftersom det skapar framtida möjligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Jag är duktigt irriterad på denna uppfattning av hur politik ska föras. Föredrar du Sverigedemokraternas "taktik", att sälja ut sig, bli ett HBTQ-parti, öppen svenskhet så länge det attraherar fler väljare?

Det här är lite av en balansgång, men hellre att partiet håller sig till den halvan som står för ideologi och kompromisslöshet (gällande de viktigaste frågorna) än att de ska börja röra sig åt kompromissernas, feghetens, populismens och själlöshetens håll. Jag tycker SvP har en bra balans i vad jag kunnat se. Vad är det du är missnöjd med? Att partiet faktiskt försvarar sig mot våldsvänstern och inte gråter ut i massmedia som syltryggarna i SD gör?

SD kan gå åt det håll de gjort eftersom de tycker så. SvP kan så klart inte göra det, för i så fall vore det hyckleri. Visst tänker SD i många fall taktiskt och det är troligt att de kommer flytta fram sina positioner i de fall de ser möjlighet till det - så agerar Dansk Folkeparti och Fremskritspartiet. Men när det handlar om ideologiska nyckelfrågor, som öppen svenskhet och tolerans mot HBT-personer (queerteorin är nog inte så het ens inom partitoppen), handlar det nog om genuina värderingar.

/SD-trollet
Citera
2013-07-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
SD kan gå åt det håll de gjort eftersom de tycker så. SvP kan så klart inte göra det, för i så fall vore det hyckleri. Visst tänker SD i många fall taktiskt och det är troligt att de kommer flytta fram sina positioner i de fall de ser möjlighet till det - så agerar Dansk Folkeparti och Fremskritspartiet. Men när det handlar om ideologiska nyckelfrågor, som öppen svenskhet och tolerans mot HBT-personer (queerteorin är nog inte så het ens inom partitoppen), handlar det nog om genuina värderingar.

/SD-trollet

Varför vore det hyckleri om SvP skulle börja sälja ut sig, men inte när SD gör det? Det är ingen hemlighet att SD var betydligt radikalare för inte så längesen, och idag finns det inte. Egentligen är det missvisande av mig att säga att SD var radikalare förr, när sanningen snarare är den att partiet idag är oförlåtligt mesigt och tunt. Men jämför man dagens SD med gårdagens, så var gårdagens betydligt mer radikalt.

Något säger mig att de gått den här vägen till största del, helt enkelt för att bli större. Det är inget jag bara tror utan det stämmer faktiskt. Det är något som flera ur SD-toppen sagt i intervjuer, att de är beredda att göra många "reformer" för att bli ett 30 %-parti. Här skiljer sig SvP. SvP är inte beredda att göra avkall på ideologi eller åsikter, utan de vill hellre övertyga svenskarna att deras vision är den bästa, istället för att anpassa sig till hur svenskar IDAG tycker, vilket kan vara annorlunda imorgon.

Och ärligt talat, eftersom SD numera ska föreställas vara ett socialkonservativt parti, så kan jag köpa att de inte bryr sig om den etniska dimensionen utan endast om det kulturella. Det som avslöjar deras horeri för nya röster, är hur de ska föreställa sig vara ett konservativt parti, samtidigt som de ska vara ett HBTQ-vänligt parti. Detta går inte ihop oavsett hur mycket man vänder på det.
Citera
2013-07-28, 15:05
Medlem
Citat:
Varför vore det hyckleri om SvP skulle börja sälja ut sig, men inte när SD gör det? Det är ingen hemlighet att SD var betydligt radikalare för inte så längesen, och idag finns det inte. Egentligen är det missvisande av mig att säga att SD var radikalare förr, när sanningen snarare är den att partiet idag är oförlåtligt mesigt och tunt. Men jämför man dagens SD med gårdagens, så var gårdagens betydligt mer radikalt.

Något säger mig att de gått den här vägen till största del, helt enkelt för att bli större. Det är inget jag bara tror utan det stämmer faktiskt. Det är något som flera ur SD-toppen sagt i intervjuer, att de är beredda att göra många "reformer" för att bli ett 30 %-parti. Här skiljer sig SvP. SvP är inte beredda att göra avkall på ideologi eller åsikter, utan de vill hellre övertyga svenskarna att deras vision är den bästa, istället för att anpassa sig till hur svenskar IDAG tycker, vilket kan vara annorlunda imorgon.

Knäckfrågan är den öppna svenskheten. Antingen har man en svenskhet som uteslutande bygger på ras/etnicitet eller har man en som erbjuder möjlighet till assimilering, varvid det blir logiskt att betona den värderingsmässiga aspekten. När Jimmie Åkesson säger att han anser att det kommit hit invandrare som gjort en fantastisk insats för Sverige, eller att han vill ha en invandring som går hand i hand med arbetsmarknadens behov, så tror jag att han menar det. För de flesta människor, inklusive mig, är detta rena självklarheter.

Han säljer inte ut sig. Han säger vad han tycker.

I flera andra frågor tror jag däremot SD är taktiska. Framför allt ekonomiska. De kolla vad M tycker och sen kollar de vad S tycker, varvid de placerar sig mitt emellan. I själva verket är deras förståelse för ekonomi troligtvis grund. Jag tror också de är taktiska i fråga om invandring. De kommer konsekvent arbeta för att strama upp den, men anpassar förslagen till vad de tror de kan få igenom under rådande omständigheter.

Citat:
Och ärligt talat, eftersom SD numera ska föreställas vara ett socialkonservativt parti, så kan jag köpa att de inte bryr sig om den etniska dimensionen utan endast om det kulturella. Det som avslöjar deras horeri för nya röster, är hur de ska föreställa sig vara ett konservativt parti, samtidigt som de ska vara ett HBTQ-vänligt parti. Detta går inte ihop oavsett hur mycket man vänder på det.

Faktiskt går det ihop. Den överordnade principen i SD:s partiprogram är att den enskildes val ska respekteras. Vill man vara fjäderbostransa ska man få det, precis som om man vill ha vovve, villa och bäbis. Det är så få som väljer att leva som HBT-personer att det inte utgör ett hot mot traditionella levnadssätt. Det väsentliga för ett socialkonservativt parti är alltså inte att vara emot HBT, utan att aktivt främja kärnfamiljen som konstruktion via skattefinansierad service:
Citat:
Politikens uppgift är att stötta familjerna utan att inkräkta på deras handlingsfrihet, men också att skapa starka skyddsnät och rycka ut till barnens stöd i de fall då föräldrarna sviker sitt ansvar eller då familjen av någon orsak faller sönder. Den centrala utgångspunkten för Sverigedemokraternas familjepolitik är att barnens bästa skall beaktas i alla situationer inom familjepolitikens område.
https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/principprogram/familj-och-jamstalldhet/

SD hade dock kunnat göra ännu mer på den här punkten än vad de gör idag.

För att knyta an till trådens ämne så tror jag SvP landat rätt när de lyfter fram sig själva som en intresseorganisation för etniska svenskar, men antisionismen och anti-HBT-stuket tror jag arbetar mot dem, och därmed ett riksdagsinträde.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-07-28 kl. 15:32.
Citera
2013-07-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Knäckfrågan är den öppna svenskheten. Antingen har man en svenskhet som uteslutande bygger på ras/etnicitet eller har man en som erbjuder möjlighet till assimilering, varvid det blir logiskt att betona den värderingsmässiga aspekten.

SD var väl inte rasnihilistiska från början? Det kan de omöjligt varit i praktiken iaf, då det startades av rasmedvetna nationalister om jag minns rätt?

Sedan är ras ett suddigt begrepp, men bara för att det är suddigt innebär det inte att det inte finns. Med det sagt vore det inte så svårt att steg för steg sätta det rasliga ur spel efter en tid av uppmjukning. Som tur är, består SvP av riktiga etnonationalister, som dessutom är medvetna om risken för infiltration, så vi behöver nog inte oroa oss så mycket.

Citat:
Faktiskt går det ihop. Den överordnade principen i SD:s partiprogram är att den enskildes val ska respekteras. Vill man vara fjäderbostransa ska man få det, precis som om man vill ha vovve, villa och bäbis. Det är så få som väljer att leva som HBT-personer att det inte utgör ett hot mot traditionella levnadssätt. Det väsentliga för ett socialkonservativt parti är alltså inte att vara emot HBT, utan att aktivt främja kärnfamiljen som konstruktion via skattefinansierad service:

Nu är det enorm skillnad mellan att respektera homosexuellas rättigheter, och att gå med i Pride, och allmänt toffla för HBTQ. Det håller du väl med om? För att behålla sin trovärdighet, hade det räckt om de bara hade klargjort detta i ett dokument och i utfrågningar, men inte hålla på och tramsa i sådana degenererade sammanhang. Det ger både oseriösa och fel signaler om de ska föreställas vara ett socialkonservativt parti.

Citat:
För att knyta an till trådens ämne så tror jag SvP landat rätt när de lyfter fram sig själva som en intresseorganisation för etniska svenskar, men antisionismen och anti-HBT-stuket tror jag arbetar mot dem, och därmed ett riksdagsinträde.

/SD-trollet

Där har vi dock helt olika åsikter. Tror många är trötta på detta gullande med invandrare, HBTQ, judar och muslimer.
Senast redigerad av Feru 2013-07-28 kl. 16:53.
Citera
2013-07-28, 17:20
Medlem
Karl-Der-Grosse.s avatar
Jag tror de når sitt mål 2014, d.v.s 10 tusen röster. Att Svenskarnas Parti skulle nå Riksdagen 2014 eller 2018 ser jag dock som långsökt.Under 2020-talet är det däremot fullt möjligt förutsatt att förstörelsen av Sverige fortsätter i samma takt som nu.
Citera
2013-07-28, 19:33
Medlem
skillnads avatar
Absolut möjligt efter 2014 fram till 2018.

Mest upp till SvP själva skulle jag tro. Hur politiskt trogna och strömlinjeformade de kan förhålla sig till sina politiska mål när angreppen mot partiet står som spön i backen. Kan partiet växa på bredden nationellt främst, kan senare politiska framgångar också skördas. De som inte tror det, missar det faktum att enormt stora förändringar väntar hela Europa. Vilket kommer gynna de nationella partier som är mogna uppgiften.
Citera
2013-07-28, 19:58
Medlem
Citat:
SD var väl inte rasnihilistiska från början? Det kan de omöjligt varit i praktiken iaf, då det startades av rasmedvetna nationalister om jag minns rätt?

Sedan är ras ett suddigt begrepp, men bara för att det är suddigt innebär det inte att det inte finns. Med det sagt vore det inte så svårt att steg för steg sätta det rasliga ur spel efter en tid av uppmjukning. Som tur är, består SvP av riktiga etnonationalister, som dessutom är medvetna om risken för infiltration, så vi behöver nog inte oroa oss så mycket.

Jag har bara följt SD ett par år, så hur de såg på saker tidigare vet jag inte. Men jag har hört att de var mer inne på att få invandrare att återvända, vilket i praktiken betyder att ambitionen var att göra Sverige så etniskt svenskt som möjligt. Vad jag försökt få fram är att jag tror de som står vid rodret i nuläget inte hycklar när de säger att de tror på öppen svenskhet. Jag borde kanske ha varit tydligare med den saken.

SvP går inte att infiltrera eftersom ordföranden bestämmer vilka som får medverka vid årsmötet, som jag förstått det. Eftersom både SD och SvP är fungerande organisationer tror jag de kommer fungera som motpoler och därmed förstärka varandras ideologiska karaktär. Eftersom SvP suger åt sig missnöjda SD:are så finns det ingen möjlighet för SD att återvända till sina rötter, utan de broar som är brända är brända. SvP i sin tur betraktar SD som ett varnande exempel, vilket motiverar dem till att renodla sitt eget koncept.

Vilken roll respektive organisation får i framtiden beror på samhällsutvecklingen. Oddsen för att någon av dem skulle få en chans att påverka inrikespolitiken via riksdagen är inte särskilt stor, om jag ska försöka göra en objektiv bedömning.

Citat:
Nu är det enorm skillnad mellan att respektera homosexuellas rättigheter, och att gå med i Pride, och allmänt toffla för HBTQ. Det håller du väl med om? För att behålla sin trovärdighet, hade det räckt om de bara hade klargjort detta i ett dokument och i utfrågningar, men inte hålla på och tramsa i sådana degenererade sammanhang. Det ger både oseriösa och fel signaler om de ska föreställas vara ett socialkonservativt parti.

Ja, jag håller med. Jag vill att SD ska förespråka tolerans mot HBT-personer, och jag var tidigare av uppfattningen att Pride var en manifestation enkom för detta syfte, och att SD därför borde stödja arrangemanget. Men jag uppmärksammades på att det finns strömningar inom RFSL som inte gick ihop med SD:s synsätt, och då tänker jag inte bara på queerideologin.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-07-28 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in