Citat:
Ursprungligen postat av
Feru
Varför vore det hyckleri om SvP skulle börja sälja ut sig, men inte när SD gör det? Det är ingen hemlighet att SD var betydligt radikalare för inte så längesen, och idag finns det inte. Egentligen är det missvisande av mig att säga att SD var radikalare förr, när sanningen snarare är den att partiet idag är oförlåtligt mesigt och tunt. Men jämför man dagens SD med gårdagens, så var gårdagens betydligt mer radikalt.
Något säger mig att de gått den här vägen till största del, helt enkelt för att bli större. Det är inget jag bara tror utan det stämmer faktiskt. Det är något som flera ur SD-toppen sagt i intervjuer, att de är beredda att göra många "reformer" för att bli ett 30 %-parti. Här skiljer sig SvP. SvP är inte beredda att göra avkall på ideologi eller åsikter, utan de vill hellre övertyga svenskarna att deras vision är den bästa, istället för att anpassa sig till hur svenskar IDAG tycker, vilket kan vara annorlunda imorgon.
Knäckfrågan är den öppna svenskheten. Antingen har man en svenskhet som uteslutande bygger på ras/etnicitet eller har man en som erbjuder möjlighet till assimilering, varvid det blir logiskt att betona den värderingsmässiga aspekten. När Jimmie Åkesson säger att han anser att det kommit hit invandrare som gjort en fantastisk insats för Sverige, eller att han vill ha en invandring som går hand i hand med arbetsmarknadens behov, så tror jag att han menar det. För de flesta människor, inklusive mig, är detta rena självklarheter.
Han säljer inte ut sig. Han säger vad han tycker.
I flera andra frågor tror jag däremot SD är taktiska. Framför allt ekonomiska. De kolla vad M tycker och sen kollar de vad S tycker, varvid de placerar sig mitt emellan. I själva verket är deras förståelse för ekonomi troligtvis grund. Jag tror också de är taktiska i fråga om invandring. De kommer konsekvent arbeta för att strama upp den, men anpassar förslagen till vad de tror de kan få igenom under rådande omständigheter.
Citat:
Och ärligt talat, eftersom SD numera ska föreställas vara ett socialkonservativt parti, så kan jag köpa att de inte bryr sig om den etniska dimensionen utan endast om det kulturella. Det som avslöjar deras horeri för nya röster, är hur de ska föreställa sig vara ett konservativt parti, samtidigt som de ska vara ett HBTQ-vänligt parti. Detta går inte ihop oavsett hur mycket man vänder på det.
Faktiskt går det ihop. Den överordnade principen i SD:s partiprogram är att den enskildes val ska respekteras. Vill man vara fjäderbostransa ska man få det, precis som om man vill ha vovve, villa och bäbis. Det är så få som väljer att leva som HBT-personer att det inte utgör ett hot mot traditionella levnadssätt. Det väsentliga för ett socialkonservativt parti är alltså inte att vara emot HBT, utan att aktivt främja kärnfamiljen som konstruktion via skattefinansierad service:
Citat:
Politikens uppgift är att stötta familjerna utan att inkräkta på deras handlingsfrihet, men också att skapa starka skyddsnät och rycka ut till barnens stöd i de fall då föräldrarna sviker sitt ansvar eller då familjen av någon orsak faller sönder. Den centrala utgångspunkten för Sverigedemokraternas familjepolitik är att barnens bästa skall beaktas i alla situationer inom familjepolitikens område.
https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/principprogram/familj-och-jamstalldhet/
SD hade dock kunnat göra ännu mer på den här punkten än vad de gör idag.
För att knyta an till trådens ämne så tror jag SvP landat rätt när de lyfter fram sig själva som en intresseorganisation för etniska svenskar, men antisionismen och anti-HBT-stuket tror jag arbetar mot dem, och därmed ett riksdagsinträde.
/SD-trollet