2013-07-23, 19:15
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jag med, väljarundersökningen kom som vanligt som sista fråga efter en vanlig marknadsundersökning som handlade om typ elbolag och livsmedelsbutiker. Är det alltid på det viset med Yougov?

Jaja, att det råder stiltje är det ingen tvekan om, har inte hänt mycket nu i Juli. Man får hitta på fyndiga valplakat inför 2014 istället.

Det där är inte opinionsmätningen. Alltid när jag gjort den så kommer den separat, med fråga vad man skulle rösta på och har röstat på tidigare, med följdfrågor om vilken partiledare man vill ta en öl eller cola med och sånt som bruka stå i deras mätning.

Det du beskriver är kopplat till att granska olika företags kundkrets politiska åsikter.
2013-07-23, 19:17
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Ett annat exempel och ett parti som i alla fall ungdomsförbundet samarbetar med är ju det Österikiska partiet som gick från den nivå SD ligger på idag och nu ca 5 år senare så är man på väg att bli landetes största parti på ca 30%.

Även i Danmark går det bra med säkert över 20% nästa val. Mycket är psykologi, många litar på vad massan röstar på, vänner och bekanta. Detta kommer gynna SD som är familjepartiet i riksdagen.

Alla som har sparat ihop pengar vet att det går betydligt fortare desto mer man har. Att tjäna ihop 100 000 (1%) tar bra mycket tid från noll, få ihop en miljon (10%) tar mycket tid och arbete. Men att tjäna 2 miljoner (20%) går betydligt snabbare pga de resurser man har när man har en miljon i ryggen. Klimatet förändras, det blåser blågula vindar det kommer bli stora förändringar närmaste 10 åren.

Framgång föder ännu större framgång brukar det ju heta. Logiskt borde i så fall fungerar på samma sätt bakvänt också. När väl invandringens negativa effekter börja verka över allt i samhället växer problemen ohejdat ännu mer för vart år.
2013-07-23, 19:19
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Framgång föder ännu större framgång brukar det ju heta. Logiskt borde i så fall fungerar på samma sätt bakvänt också. När väl invandringens negativa effekter börja verka över allt i samhället växer problemen ohejdat ännu mer för vart år.

Det gör dom ju redan och har i stora delar av landet gjort i tiotals år, är man befriad tills nu har man haft tur och ska vara lycklig för det åtminstone. Det är också just därför Sverigedemokraterna ökar sedan länge.
2013-07-23, 19:29
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
5.7% var en örfil åt etablissemanget, 10% en box på näsan & 15% vore en frispark i skrevet.

Haha! Bra där.

5,7% "Sverigedemokraterna är nazistrasister" /MSM
10% "Sverigedemokraterna är främlingsfientliga" /MSM
15% "Sverigedemokraterna är "lite udda" /MSM
20% "Sverigedemokraterna vågar se problemen." /MSM

Jag trodde mig ha på känn att Sentio skulle ta upp oss förbi den gyllene 15-procentsstolpen i den mätningen som var, men det är bara att ha tålamod. Det handlar bara om när det ska ske nu, inte om.
2013-07-23, 19:40
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det där är inte opinionsmätningen. Alltid när jag gjort den så kommer den separat, med fråga vad man skulle rösta på och har röstat på tidigare, med följdfrågor om vilken partiledare man vill ta en öl eller cola med och sånt som bruka stå i deras mätning.

Det du beskriver är kopplat till att granska olika företags kundkrets politiska åsikter.

Okej, tack, är nyreggad så jag har dålig koll. Men som registrerad på Yougovs marknadsundersökningar så borde det alltså dyka upp en äkta väljarundersökning rätt vad det är då. Eller är det någon specifik registrering man ska göra för att få vara med på just väljarundersökningarna?
2013-07-23, 20:36
Medlem
8711s avatar
Citat:
Okej, tack, är nyreggad så jag har dålig koll. Men som registrerad på Yougovs marknadsundersökningar så borde det alltså dyka upp en äkta väljarundersökning rätt vad det är då. Eller är det någon specifik registrering man ska göra för att få vara med på just väljarundersökningarna?

Det är det som är själva urvalet. Du är en av tiotusentals. Därifrån väljs det ut ett riksrepresentativt snitt. Du kan alltså aldrig veta när du kommer vara med, om ens någonsin. Men förmodligen kommer du få någon om året åtminstone.
2013-07-25, 23:01
Medlem
Citat:
Haha! Bra där.

5,7% "Sverigedemokraterna är nazistrasister" /MSM
10% "Sverigedemokraterna är främlingsfientliga" /MSM
15% "Sverigedemokraterna är "lite udda" /MSM
20% "Sverigedemokraterna vågar se problemen." /MSM

Jag trodde mig ha på känn att Sentio skulle ta upp oss förbi den gyllene 15-procentsstolpen i den mätningen som var, men det är bara att ha tålamod. Det handlar bara om när det ska ske nu, inte om.
Det kommer till hösten, det har varit samma grej hela tiden... från 2011 ser man det tydligast tack vare högre (stadigare) siffror än förr.

På våren är folk positiva, uppfyllda av vårkänslor och har annat för sig än att störa sig på invandrare. Då sjunker SD under mars-maj för att plana ut i juni.

Under juli-augusti tittar invällarna fram ur buskarna som mest, de passar på när det är "hemmaklimat" och blir därför en nagel i ögat. Dessutom turistar folk mer och upplever antiklimax på antiklimax när de kommer till orter de hade stora förväntningar på, men allt de ser är somaliska spökplumpar med pansarbarnvagnar av dyrast möjliga modell. Då växer irritationen (och SD).

Sen börjar skolan och ungarna skyfflas in i klasser med bråkiga analfabeter, varvid föräldrarna blir SD-sympatisörer.

Sen kommer höstdepressionen och den irritation man samlat på sig under sommaren exploderar, SD:s popularitet likaså. Det kulminerar nånstans kring jul då Sverige blir som mest traditionellt och man minglar med familjen. Krydda med tjafs om rasistiska pepparkaksgubbar och svarta rappande lucior och SD-succén är given.

Och så börjar ett nytt år och invällarna är som bortblåsta pga kylan. Irritationen avtar... och så kommer våren...
2013-07-25, 23:47
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kommer till hösten, det har varit samma grej hela tiden... från 2011 ser man det tydligast tack vare högre (stadigare) siffror än förr.

På våren är folk positiva, uppfyllda av vårkänslor och har annat för sig än att störa sig på invandrare. Då sjunker SD under mars-maj för att plana ut i juni.

Under juli-augusti tittar invällarna fram ur buskarna som mest, de passar på när det är "hemmaklimat" och blir därför en nagel i ögat. Dessutom turistar folk mer och upplever antiklimax på antiklimax när de kommer till orter de hade stora förväntningar på, men allt de ser är somaliska spökplumpar med pansarbarnvagnar av dyrast möjliga modell. Då växer irritationen (och SD).

Sen börjar skolan och ungarna skyfflas in i klasser med bråkiga analfabeter, varvid föräldrarna blir SD-sympatisörer.

Sen kommer höstdepressionen och den irritation man samlat på sig under sommaren exploderar, SD:s popularitet likaså. Det kulminerar nånstans kring jul då Sverige blir som mest traditionellt och man minglar med familjen. Krydda med tjafs om rasistiska pepparkaksgubbar och svarta rappande lucior och SD-succén är given.

Och så börjar ett nytt år och invällarna är som bortblåsta pga kylan. Irritationen avtar... och så kommer våren...

Klockren text som vanligt! Det är som ett brev på posten varje sommar när det dyker upp trådar på FB om folk som tittat in till staden där de bodde som barn och spottar ut kaffet i chock när de ser det gemytliga centrumet som nuförtiden fylls med av klasar av MENA-hanar eller en somalie-invasionen. Alternativt att folk mår fint i skärgården eller andra ställen där pursvenskar umgås med andra pursvenskar.

Vore intressant om vi kunde hamna på snitt runt 10.5-11.5 fram till hösten således!
2013-07-25, 23:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Bra text, och det ovan citerade är nog kanske det allra viktigaste av allt. Oavsett hur mycket mångkulturpropaganda man har fått i sig av PK-media och etablisemanget, så är man sina barn närmast. Det är genetiskt programmerat att skydda sina barn. När då ens lilla Kalle eller Elin sätts som "spärr" mellan 2 bråkiga somalier i klassrummet, och dessa får 100% av lärarens tid och Kalle/Elin inte får någon undervisning alls att tala om, ja då kokar föräldrarna över.

Barnen är ju vårt framtida välstånd brukar det heta, och det bådar sannerligen inte gott för Sverige när vi lägger alla resurser på obildbara araber/afrikaner och sänker våra egna barn på kuppen. Det lär inte bli några fler IKEA, H&M eller Skype som det ser ut...
2013-07-26, 14:31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Jag tror inte det är mätningarna, utan att folk faktiskt säger en sak men gör en annan. Det är lätt att säga MP när någon frågar vad man ska rösta på. Och det är svårt att säga SD. Det är två sidor av samma mynt.

Men det håller på att förändras.
Man kan tycka att instituten borde klara av att vikta detta, i synnerhet direkt efter ett val.
2013-07-28, 00:19
Medlem
buttnutters avatar
Är det sommaruppehåll på mätningarna nu eller?

Allt under 10% vore en skam i dagsläget.
2013-07-28, 02:01
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buttnutter
Är det sommaruppehåll på mätningarna nu eller?

Allt under 10% vore en skam i dagsläget.

Stämmer, det är sommaruppehåll i Juli, det är bara några få institut som kommer ut med mätningar. Än så länge har bara Sentio och Demoskop kommit och dessa ger ett fint snitt på 12,2% för månaden just nu.

För övrigt tänker jag att en annan faktor som bör gynna SD och som det inte pratas så mycket om är det att nyheterna i TV och tidningar ständigt och jämt matar oss med alla dessa oroligheter nere i MENA, just nu Egypten. Hela västvärlden hade en tro att i och med den arabiska våren så skulle flera länder där få finfin ordning och lugn och ro med städade parlamentariska debatter och fri press osv. Men vad kom sen, mer blod och konflikter. Detta bör skrämma väljare till SD, det skrämmer mig i alla fall.

Nu när vi har många muslimer och folk från dessa länder i landet tror jag att svenskarna börjar tänka till lite extra, speciellt då vi fick en rätt kraftig dos irrationell MENA-vrede i och med kravallerna och bränderna i Sverige i våras. Ska vi importera dessa kroniska konfliktmänniskor som verkar ha krig som en av de framträdande grundstenarna i sin kultur.

Var går gränsen? Hur många invandrade MENA-människor behövs i ett land där urbefolkningen består av konflikträdda, städade svenne bananer innan våld och irrationalitet blir det rådande verktyget för förändringar i samhället? En fråga som jag tror många för sig själv funderar på, men som ingen vågar yppa offentligt givetvis.

Jag tror SD gynnas opinionsmässigt av hela det komplicerade paketet helt enkelt.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-07-28 kl. 02:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in