Citat:
Ursprungligen postat av
White Christmas
Jag tror inte att det är de som betalar för opinionsundersökningarna som är skyldiga till att presentera siffror som inte speglar verkligheten. Jag tror det är företagen som är livrädda över att förlora uppdraget och då direkt måste låta flera anställda gå.
Det räcker med att Wolodarski med ett leende säger till chefen "ja nu får vi hoppas att du ger mig en intressant undersökning på Måndag" så vet chefen vad det handlar om. Det blir med andra ord så att man ringer väldigt många pensionärer i Norrland och bostadsrättsinnehavare på Södermalm. Båda parter har ryggen fri, båda är nöjda med resultatet.
Det är nästan så man önskade att Sentio verkligen var beställt av SD, för att kunna visa att det inte handlar om ensidigt foliehattande, utan en generell, global princip.
Powergirl skulle t ex inte ha det minsta problem med att vara skeptisk mot Sentio om SD stod för kulorna. Det skulle inte innebära att Sentio öppet fuskar eller förvanskar, men OM det finns en mänsklig bias så är det ju rimligt att den gynnar uppdragsgivaren, eller hur?
Över tid skulle alltså en SD-sponsrad Sentio ANTINGEN vara utan slagsida ELLER ha en viss bias för höga SD-siffror, eller hur?
Men att alla andra, som bevisligen bekostas av uttalat SD-fientliga krafter, skulle ha en strukturell underskattning av SD, är av någon anledning svårare att tro på.