2013-06-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Om du använder samma metod på följande kurva, vad kan du sia om framtiden vad gäller svängningarna i temperaturen på grönland?
http://www.maringuiden.se/images/forum/posts/std/475269.jpg

Hmm borde nog inte svara här då de flesta verkar ogilla OT.
men iaf, visst ge mig datatsetet (i tabellformat) så ska jag göra en linjär LS och en icke linjär LS curve fit till datat, och ge dig extrapolerade värden från detta.

Hade man velat vara miljötomte som forskade i ämnet, så hade man gjort en parameterestimering av de parameterar som ingår i systembeskrivningen av temperaturutvecklingen på grönland, för att ta i beaktande eventuella genomgående mätfel och brus. Med dessa parametrar samt en korrekt modell av temperaturutvecklingen hade d sedan kunnat prediktera den närmaste framtidens utveckling med en viss given säkerhet.
Detta gör jag inte åt dig.

Sorry för OT, men besvarar jag inte så tolkar ni väl det fel också.
2013-06-24, 16:05
Medlem
White Christmass avatar
Jag tror inte att det är de som betalar för opinionsundersökningarna som är skyldiga till att presentera siffror som inte speglar verkligheten. Jag tror det är företagen som är livrädda över att förlora uppdraget och då direkt måste låta flera anställda gå.

Det räcker med att Wolodarski med ett leende säger till chefen "ja nu får vi hoppas att du ger mig en intressant undersökning på Måndag" så vet chefen vad det handlar om. Det blir med andra ord så att man ringer väldigt många pensionärer i Norrland och bostadsrättsinnehavare på Södermalm. Båda parter har ryggen fri, båda är nöjda med resultatet.
2013-06-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om INGET institut har en historik att överskatta SD, medan NÄSTAN ALLA tvärtom har underskattat SD, så kommer man givetvis närmast sanningen, alltså vad SD har för opinionsstöd i verkligheten om man istället stryker de tre lägsta institutens siffror.

För det är väl aldrig så att du, liksom Wolodarski, vill ha ett så lågt snitt som möjligt för att inte skapa en framgånsvind för SD, oavsett hur verkligheten ser ut?

Du är väl ute efter sanningen, Powergirl?

Powergirl har dock rätt i att det är vanligt förekommande i alla mätsystem att ta bort sk "outliers", dvs lägsta och högsta värdet. Som i backhoppning tror jag?

Problemet här är dock att flera institut ligger misstänksamt lågt för åtminstone SD, vilket är tydligt då SD hittills alltid legat en bit ovanför genomsnittet i poll-of-polls.

Bättre är nog att ta alla i beaktande och helt enkelt komma ihåg att yougov sedan tidigare varit träffsäkra
Byter man metod mitt i för att beräkna genomsnittet varje månad så kan man ju inte riktigt jämföra nya värden med gamla, inte utan omräkning iaf.
2013-06-24, 16:14
Medlem
Powergirls avatar
Jag ger upp. Trodde jag hittat en väg ut från alla meningslösa diskussioner men inte. Konstaterar att en var positiv och resten kallade mig för troll eller något annat nedsättande.
Brukligt brukar annars vara att ta bort alla ytterligheter men inte i den här tråden. Här är det ytterlighet uppåt som gäller. Det skapar precis inte underlag för en seriös debatt.
2013-06-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Hmm borde nog inte svara här då de flesta verkar ogilla OT.
men iaf, visst ge mig datatsetet (i tabellformat) så ska jag göra en linjär LS och en icke linjär LS curve fit till datat, och ge dig extrapolerade värden från detta.

Hade man velat vara miljötomte som forskade i ämnet, så hade man gjort en parameterestimering av de parameterar som ingår i systembeskrivningen av temperaturutvecklingen på grönland, för att ta i beaktande eventuella genomgående mätfel och brus. Med dessa parametrar samt en korrekt modell av temperaturutvecklingen hade d sedan kunnat prediktera den närmaste framtidens utveckling med en viss given säkerhet.
Detta gör jag inte åt dig.

Sorry för OT, men besvarar jag inte så tolkar ni väl det fel också.

Ja, du hade kunnat göra det, men det skulle vara slumpen som skulle avgöra om det slog in. Poängen är ju att både åsikter hos en samling människor av olika åldrar och samhällen och påverkan på världens klimat inte följer några tydliga matematiska formler.
Det finns tex hinder att nåt ut till en viss grupp vilket kan utgöra en threshold, medan däremot en positiv händelse kan utgöras av en partiledardebatt eller aktuell omtalad händelse.
Man kan även ta i beaktande lojalitet, eller hur partiet uppfattas rent allmänt.
Jag skulle vilja påstå med det i åtanke att människan som har koll på allt detta har bättre möjlighet att få rätt genom att gissa resultatet än att räkna matematiskt utifrån en slingrig mätkurva. Visst, det går säkert att översätta alla de mänskliga känslorna till matematik, men det är ju på en helt annan nivå isåfall än att bara extrapolera institutens hittepåsiffror.
2013-06-24, 16:26
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag ger upp. Trodde jag hittat en väg ut från alla meningslösa diskussioner men inte. Konstaterar att en var positiv och resten kallade mig för troll eller något annat nedsättande.
Brukligt brukar annars vara att ta bort alla ytterligheter men inte i den här tråden. Här är det ytterlighet uppåt som gäller. Det skapar precis inte underlag för en seriös debatt.

Vilka diskussioner? Du svarar ju inte på svaren du får? Du blir ju bara sur så fort du får mothugg mot dina urbota korkade förslag och åsikter.

Hoppas vi slipper dig här i framtiden för maken till hjärndöd debattör har jag aldrig sett tidigare.
2013-06-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Att kritiskt granska och resonera kring SD:s opinionssiffror fyller faktiskt en demokratisk funktion, Powergirl. Det är sunt att inte alltid lita på "makten", det bör väl du som vänstermänniska hålla med om?

"Makten", i det här fallet Wolodarski och co, är helt öppna med att de ser dessa mätningar som opinionsbildning. Låga SD-siffror ger en lägre opinion, höga ger ett högre valresultat.

Att då vara skeptisk och påvisa tidigare valresultats avvikelse från opinionsmätningarna och faktiskt börja ifrågasätta om vissa av dessa mätvärden är annat än "agendadrivande bilder" av verkligheten och alls bör tas hänsyn är vårt sätt att vilja ta Makten i örat. Detta är bra, det ska inte vara så att det är kapitalägarna som automatiskt ska ha sista ordet.
2013-06-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Jag tror inte att det är de som betalar för opinionsundersökningarna som är skyldiga till att presentera siffror som inte speglar verkligheten. Jag tror det är företagen som är livrädda över att förlora uppdraget och då direkt måste låta flera anställda gå.

Det räcker med att Wolodarski med ett leende säger till chefen "ja nu får vi hoppas att du ger mig en intressant undersökning på Måndag" så vet chefen vad det handlar om. Det blir med andra ord så att man ringer väldigt många pensionärer i Norrland och bostadsrättsinnehavare på Södermalm. Båda parter har ryggen fri, båda är nöjda med resultatet.

Det är nästan så man önskade att Sentio verkligen var beställt av SD, för att kunna visa att det inte handlar om ensidigt foliehattande, utan en generell, global princip.

Powergirl skulle t ex inte ha det minsta problem med att vara skeptisk mot Sentio om SD stod för kulorna. Det skulle inte innebära att Sentio öppet fuskar eller förvanskar, men OM det finns en mänsklig bias så är det ju rimligt att den gynnar uppdragsgivaren, eller hur?

Över tid skulle alltså en SD-sponsrad Sentio ANTINGEN vara utan slagsida ELLER ha en viss bias för höga SD-siffror, eller hur?

Men att alla andra, som bevisligen bekostas av uttalat SD-fientliga krafter, skulle ha en strukturell underskattning av SD, är av någon anledning svårare att tro på.
2013-06-24, 16:56
Medlem
Citat:
Det är nästan så man önskade att Sentio verkligen var beställt av SD, för att kunna visa att det inte handlar om ensidigt foliehattande, utan en generell, global princip.

Powergirl skulle t ex inte ha det minsta problem med att vara skeptisk mot Sentio om SD stod för kulorna. Det skulle inte innebära att Sentio öppet fuskar eller förvanskar, men OM det finns en mänsklig bias så är det ju rimligt att den gynnar uppdragsgivaren, eller hur?

Över tid skulle alltså en SD-sponsrad Sentio ANTINGEN vara utan slagsida ELLER ha en viss bias för höga SD-siffror, eller hur?

Men att alla andra, som bevisligen bekostas av uttalat SD-fientliga krafter, skulle ha en strukturell underskattning av SD, är av någon anledning svårare att tro på.

Du har givetvis helt rätt. Det är inte svårt att inse att variansen i det uppmätta värdet för SD idag är helt åt helvete för stor.
Det jag kan tycka är mest alarmerande är att SCB,av alla institut, levererar så märkligt låga rapporter. De har ju inte ens lyckats mäta någon uppgång för SD sedan valet typ.

Det är dock så att de via sin bias endast döljer ögonblicksvärdena. Trenden är svårare att dölja. SD går uppåt! Status.st visar detta tydligast. Sedan påverkas också alla mätningar av brus, mätningarna pendlar alltid kring det faktiska värdet.
Har man biasen i åtanke så kan varje normal person hyfsat skatta SD till en liten bit ovanför genomsnittet.
2013-06-24, 16:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Bert Karlsson har ju berättat att han i princip fick frågan "hur mycket tror du att Ny Demokrati ligger på" från ett opinionsinstitut dom anlitade. Sen hamnade siffrorna där också. Så visst har det betydelse vem som betalar undersökningen.
2013-06-24, 17:28
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Vilka diskussioner? Du svarar ju inte på svaren du får? Du blir ju bara sur så fort du får mothugg mot dina urbota korkade förslag och åsikter.

Hoppas vi slipper dig här i framtiden för maken till hjärndöd debattör har jag aldrig sett tidigare.

Du lär inte slippa. Dock så kan jag inte undgå att tacka dig för ett informativt och kreativt inlägg. Förstår att du inte fattar ironi men sistnämnda mening var ett exempel på det.
2013-06-24, 17:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Kan man överhuvudtaget föreställa sig att Sentios väljarbarometrar är beställda av någon annan än SD? Jag kan det inte.

Hade det varit någon annan borde de dessutom ha slutat beställa undersökningen eftersom Sentio ger SD så höga siffror varje gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in