Citat:
Ursprungligen postat av
buttnutter
Är det sommaruppehåll på mätningarna nu eller?
Allt under 10% vore en skam i dagsläget.
Stämmer, det är sommaruppehåll i Juli, det är bara några få institut som kommer ut med mätningar. Än så länge har bara Sentio och Demoskop kommit och dessa ger ett fint snitt på 12,2% för månaden just nu.
För övrigt tänker jag att en annan faktor som bör gynna SD och som det inte pratas så mycket om är det att nyheterna i TV och tidningar ständigt och jämt matar oss med alla dessa oroligheter nere i MENA, just nu Egypten. Hela västvärlden hade en tro att i och med den arabiska våren så skulle flera länder där få finfin ordning och lugn och ro med städade parlamentariska debatter och fri press osv. Men vad kom sen, mer blod och konflikter. Detta bör skrämma väljare till SD, det skrämmer mig i alla fall.
Nu när vi har många muslimer och folk från dessa länder i landet tror jag att svenskarna börjar tänka till lite extra, speciellt då vi fick en rätt kraftig dos irrationell MENA-vrede i och med kravallerna och bränderna i Sverige i våras. Ska vi importera dessa kroniska konfliktmänniskor som verkar ha krig som en av de framträdande grundstenarna i sin kultur.
Var går gränsen? Hur många invandrade MENA-människor behövs i ett land där urbefolkningen består av konflikträdda, städade svenne bananer innan våld och irrationalitet blir det rådande verktyget för förändringar i samhället? En fråga som jag tror många för sig själv funderar på, men som ingen vågar yppa offentligt givetvis.
Jag tror SD gynnas opinionsmässigt av hela det komplicerade paketet helt enkelt.