2013-07-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den enda som borde ha kommit som vi saknar är United Minds. Den skulle ha kommit förra måndagen. Dom har aldrig haft uppehåll eller liknande tidigare år, så här finns fog att undra varför den inte har kommit ens veckan, måndagen efter, förväntat. Här finns faktiskt skäl att tro att dom inte vill publicera något för att SD fått en hög siffra.
Förra året vart det en förskjutning på 20 dagar under semestern.
Blir det lika i år, hamnar vi nog inne i Augusti.
2013-07-22, 22:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Är du den tredje i tråden som svarat Yougov denna månad? Så svarar 5% av flashbacks SD:are men 0,05% av den svenska valmanskåren på Yougov opinionsmätningar?

Självrekryterande paneler...

Ändå var det deras undersökning som stämde i princip bäst vid förra valet!!
Så det finns en anledning att SDanhängarna håller upp Yougov faktiskt.
2013-07-22, 22:12
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, med tanke på AB:s hysteriska bevakning av Almedalen verkar det långsökt att de skulle vara helt ointresserade av att ta tempen på opinionen efteråt. Å andra sidan behöver det inte vara märkvärdigare än att AB/UM har börjat haka på Sifo, Ipsos och Novus och ta paus i juli.

Är ju egentligen inget problem att det blir ett litet hopp sommartid,speciellt när det inte ens är valår..
2013-07-22, 23:46
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Förra året vart det en förskjutning på 20 dagar under semestern.
Blir det lika i år, hamnar vi nog inne i Augusti.

Nej. United Minds publicering i juli 2012 skedde redan den 1:a juli. Ovanligt tidigt alltså, brukar vara en måndag mot mitten av månaden annars. Augustimätningen 2012 kom normalt.
2013-07-23, 06:23
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Fick precis svara på en väljarbarometer från yougov, så det verkar iallafall bli en opinionsmätning från det institutet denna månad.

Jag med, väljarundersökningen kom som vanligt som sista fråga efter en vanlig marknadsundersökning som handlade om typ elbolag och livsmedelsbutiker. Är det alltid på det viset med Yougov?

Jaja, att det råder stiltje är det ingen tvekan om, har inte hänt mycket nu i Juli. Man får hitta på fyndiga valplakat inför 2014 istället.
2013-07-23, 15:01
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Nog för att det brukar vara några opinionsmätningar som försvinner någon månad under sommaren, men att det bara har kommit två som för övrigt har riktigt bra siffror tolkar jag som att det även kan röra sig om obekväma framgångar för SD som etablissemanget vill mörka. Kalla mig gärna konspiratorisk, men jag är övertygad om att Jimmie med sitt Almedalstal gick fram några procentenheter.
2013-07-23, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Nog för att det brukar vara några opinionsmätningar som försvinner någon månad under sommaren, men att det bara har kommit två som för övrigt har riktigt bra siffror tolkar jag som att det även kan röra sig om obekväma framgångar för SD som etablissemanget vill mörka. Kalla mig gärna konspiratorisk, men jag är övertygad om att Jimmie med sitt Almedalstal gick fram några procentenheter.

Ja, 15% gränsen sprängd nu kanske? ja jag tror vi är där nu.
2013-07-23, 15:15
Medlem
Juleskums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman

Vad skulle de tjäna på att strunta i att presentera mätningarna? De högre siffrorna kommer ju ändå visa sig i nästa månads mätning, dessutom kan man nog först efter augustimätningarna säga med säkerhet om SD ökat efter almedalsveckan eller inte.

Men chansen finns att det kommer rusa fort i opinionen nu. Sannfinnländarna ökade från nivåer runt 10% ett år innan valet för att till slut i valet få 19%. Ketchupeffekten kanske kommer nu även för SD?
2013-07-23, 15:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakneel
Ja, 15% gränsen sprängd nu kanske? ja jag tror vi är där nu.
Om vi är där nu eller inte skall jag låta vara osagt. Men 15% är givetvis en magisk gräns som institut & beställare kommer att göra allt som står i deras makt för att trolla bort. Detta för att inte bli "självuppfyllande".

5.7% var en örfil åt etablissemanget, 10% en box på näsan & 15% vore en frispark i skrevet.
2013-07-23, 15:46
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juleskum
Vad skulle de tjäna på att strunta i att presentera mätningarna? De högre siffrorna kommer ju ändå visa sig i nästa månads mätning, dessutom kan man nog först efter augustimätningarna säga med säkerhet om SD ökat efter almedalsveckan eller inte.

Men chansen finns att det kommer rusa fort i opinionen nu. Sannfinnländarna ökade från nivåer runt 10% ett år innan valet för att till slut i valet få 19%. Ketchupeffekten kanske kommer nu även för SD?

Ett annat exempel och ett parti som i alla fall ungdomsförbundet samarbetar med är ju det Österikiska partiet som gick från den nivå SD ligger på idag och nu ca 5 år senare så är man på väg att bli landetes största parti på ca 30%.

Även i Danmark går det bra med säkert över 20% nästa val. Mycket är psykologi, många litar på vad massan röstar på, vänner och bekanta. Detta kommer gynna SD som är familjepartiet i riksdagen.

Alla som har sparat ihop pengar vet att det går betydligt fortare desto mer man har. Att tjäna ihop 100 000 (1%) tar bra mycket tid från noll, få ihop en miljon (10%) tar mycket tid och arbete. Men att tjäna 2 miljoner (20%) går betydligt snabbare pga de resurser man har när man har en miljon i ryggen. Klimatet förändras, det blåser blågula vindar det kommer bli stora förändringar närmaste 10 åren.
2013-07-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om vi är där nu eller inte skall jag låta vara osagt. Men 15% är givetvis en magisk gräns som institut & beställare kommer att göra allt som står i deras makt för att trolla bort. Detta för att inte bli "självuppfyllande".

5.7% var en örfil åt etablissemanget, 10% en box på näsan & 15% vore en frispark i skrevet.

Älskar dina formuleringar!
2013-07-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Ett annat exempel och ett parti som i alla fall ungdomsförbundet samarbetar med är ju det Österikiska partiet som gick från den nivå SD ligger på idag och nu ca 5 år senare så är man på väg att bli landetes största parti på ca 30%.

Även i Danmark går det bra med säkert över 20% nästa val. Mycket är psykologi, många litar på vad massan röstar på, vänner och bekanta. Detta kommer gynna SD som är familjepartiet i riksdagen.

Alla som har sparat ihop pengar vet att det går betydligt fortare desto mer man har. Att tjäna ihop 100 000 (1%) tar bra mycket tid från noll, få ihop en miljon (10%) tar mycket tid och arbete. Men att tjäna 2 miljoner (20%) går betydligt snabbare pga de resurser man har när man har en miljon i ryggen. Klimatet förändras, det blåser blågula vindar det kommer bli stora förändringar närmaste 10 åren.

Mycket klok och relevant analys. Bra skrivet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in