Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-24, 02:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hur fan kan det kosta pengar? snikna jävla tidning. någon som kan "citera" något från artikeln???

.
Såg bara att orsaken var ett skott som träffade kroppspulsådern.
Citera
2013-07-24, 02:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Såg bara att orsaken var ett skott som träffade kroppspulsådern.
Alltså orsaken för GM död
!
Citera
2013-07-25, 01:27
Medlem
largeasss avatar
upplåst artikel

""Knivmannens dödsorsak klar

Det preliminära resultatet från obduktionen av den 24-årige knivmannen visar att det dödande skottet i buken träffade stora kroppspulsåder

Knivmannen träffades även av ett skott i benet. Chefsåklagare Jan Pernvi vid Riksenheten för polismål har ännu inte fått allt material och kan därför inte säga när han kommer att fatta beslut om den polis som avlossade skotten ska åtalas för tjänstefel eller inte.""

Stora kroppspulsådern sitter ju i mitten av magen och antagligen gick kulan igenom kroppspulsådern och sedan in i ryggraden. Detta skapade antagligen knall och fall effekten på videon.
Senast redigerad av largeass 2013-07-25 kl. 01:30.
Citera
2013-07-26, 01:30
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av largeass
upplåst artikel

""Knivmannens dödsorsak klar

Det preliminära resultatet från obduktionen av den 24-årige knivmannen visar att det dödande skottet i buken träffade stora kroppspulsåder

Knivmannen träffades även av ett skott i benet. Chefsåklagare Jan Pernvi vid Riksenheten för polismål har ännu inte fått allt material och kan därför inte säga när han kommer att fatta beslut om den polis som avlossade skotten ska åtalas för tjänstefel eller inte.""

Stora kroppspulsådern sitter ju i mitten av magen och antagligen gick kulan igenom kroppspulsådern och sedan in i ryggraden. Detta skapade antagligen knall och fall effekten på videon.
Okej, stod det ingenting om huruvida de fann droger i GM? Det måste väl ha kommit samtidigt eller ingår det inte i preliminära resultat?

När resultatet från SKL angående en eventuell Linköpingskoppling kommer kan man ju bara spekulera i.

Varför skulle utredaren i Linköpingsfallet förresten kontakta Varberg för? Han sa ju i media att han skulle höra av sig till Varberg så att GM blev kollad för deras fall. Varför detta om dom nu ändå ska köra hans DNA i datorn? Då ser dom ju vad han gjort och inte gjort oavsett om Linköpingspolisen har tagit kontakt eller inte.
Citera
2013-07-27, 07:54
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Angående kniven så påstod det första offret att den var vitaktig, och den lär ha varit liten efter som han kunde dölja den för tränare och kamrater, kan det ha varit en packkniv? En liknande som Gus använde i Breaking Bad. Sen har han troligen bytt upp sig under resans gång.
http://www.expressen.se/nyheter/pascal-18-overlevde-knivmannen-i-varberg/

Citat:
Då 24-åringen svarar "Kan du hjälpa mig?" undrar Pascal vad han kan hjälpa honom med. Men han får inget svar.
- Då upprepar han frågan och hugger sedan mig.
Med en mattkniv har 24-åringen försökt skära halsen av Pascal.
Mattkniv och packkniv är i stort sett samma sak, paketkniv även kallad, sån som Gus använde i BB.
Citera
2013-07-27, 11:45
Medlem
Tack för länken i expressen.

Vilket skräckfilmscenario, och jag har sällan hört talas om någon mer sinnesförvirrad person än gm.

Det verkar som kniven gm hade när han blev skjuten kom från 18 åringens kök.
Citera
2013-07-27, 13:18
Medlem
MrFolds avatar
Dödsannons i dagens DN för GM. Dessutom en separat annons med följande dikt:

Vackra Du, fina Du
älskade Du,
min allra bästa vän.
Du visade mig
vad livet kan ge
Du lärde mig
vad riktig kärlek är
Du blev min trygghet,
min närhet, min familj.
Dröm sött, min älskade
I största saknaden
blir jag evigt din Edith
Citera
2013-07-27, 14:17
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
http://www.expressen.se/nyheter/pascal-18-overlevde-knivmannen-i-varberg/

Mattkniv och packkniv är i stort sett samma sak, paketkniv även kallad, sån som Gus använde i BB.

Tack för länken och ...wow. Beskrivningen av GM och attacken mot 18-åringen var mycket värre än jag trodde:
GM står vid 18-åringens (BO) säng. BO vaknar och upptäcker GM.

GM: "Hej."
BO: "Hej, vem är du?"
GM: "Kan du hjälpa mig?"
BO: 'Med vad?' [får inget svar]
GM: "Kan du hjälpa mig?"

GM attackerar och försöker skära halsen av BO med en mattkniv. Tumult uppstår, dörren lossnar, BO hamnar under den. GM hugger BO upprepade gånger.

BO: "Varför?"
GM: "För att jag är en psykopat."

BO slår sig fri, förbereder sig på nästa attack. GM stannar upp.

GM: "Nu kommer du att dö." [skrattar lugnt]

BO låtsas vara allvarligare skadad än han är och faller ihop. GM lämnar BO, går till köket och letar i lådorna (hittar den större kökskniven, gissningsvis den man ser vid poliskonfrontationen såvida GM inte bytt vapen flera gånger, t.ex. i 84-åringens hem). BO flyr till badrummet och ringer 112. BO:s mamma kommer hem.

BO: "Mamma du måste komma in här, jag är knivhuggen."

BO och mamman låser in sig i badrummet. De hör GM utanför. GM lämnar lägenheten, tar sig rakt över gatan och mördar 84-åringen.
GM verkar alltså ha lämnat övernattningslokalen med en mattkniv. Han frågar första bästa person (42-åringen) om hjälp och skär därefter halsen av honom (42-åringen ser ingen kniv utan något vitt). GM tar sig in hos 18-åringen, frågar honom om hjälp och skär därefter halsen av honom. 18-åringen kämpar emot och blir då knivhuggen upprepade gånger. När han låtsas falla ihop går GM vidare, letar upp en bättre kniv i köket och går rakt över gatan till 84-åringen på balkongen. GM skär halsen av henne och hon avlider. Vittnen hör GM säga "Jag har empati" när han lämnar balkongen.

Obegripligt.
Citera
2013-07-27, 16:21
Medlem
LeonVances avatar
Där ser man, så de två första överlevde bara tack vare att GM hade en för dålig kniv.
Citera
2013-07-27, 16:25
Medlem
Gudskelov att polisen gav verkanseld!
Citera
2013-07-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I så fall blir det väl än ruskigare det hela om han var fullt medveten om sina blodiga
handlingars innebörd.

Bara för att en person är psykotisk eller för den delen går på psykofarmaka så betyder ju inte det att personen inte registrerar händelseförlopp och det egna agerandet, samt vilken betydelse handlingar som utförs har. Dvs vara medveten att "jag dödar".

Däremot kan det vara annat som tar över, t.ex känsla av hot, uppmaningar att agera, eller att man uppfattar en person som en annan varelse osv. Syftet och "värdet" på handlingarna/agerandet har förändrats, men inte medvetenheten.

En del psykoser får minnesluckor, ja. Andra kan i detalj återge varenda ögonblick men vara känslomässigt avtrubbade.
Citera
2013-07-27, 17:34
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Där ser man, så de två första överlevde bara tack vare att GM hade en för dålig kniv.
Ja jävlar, den tanken slog mig inte ens.

42-åringen och 18-åringen (bildspelets tredje bild visar tydligt det ihopsydda såret) ser ut att ha i princip identiska skärsskador till vänster på halsen strax under käken.

Svårt att säga exakt hur stor kökskniven är på bilderna från poliskonfrontationen, svagt kurvat blad ca 20cm långt? En utfälld mattkniv har väl ett rakt blad ca 3-6 cm långt?

Om GM haft kökskniven vid de attackerna hade snitten sannolikt varit både mycket längre och djupare. Det kunde gjort det omöjligt att stoppa blödningarna, som enligt vittnesmålen ju redan var mycket omfattande.

Semi-OT: de nya uppgifterna om GM:s beteende talar åtminstone inte emot att han kan vara GM för dubbelmordet i Linköping 2004. (Det mordvapnet var f.ö. en balisongkniv med ca 10cm långt knivblad.) 10 juli i DN.se: "Tidigast om några veckor räknar polisen med att få svar från SKL om dna-testet på 24-åringen stämmer överens med dna från Linköpingsmordet," så vi får kanske svar rätt så snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in