Citat:
Ursprungligen postat av
-Wasteland-
Om staten trycker upp papperspengar utan reellt värde så kommer dessa pengar över tid att bli mindre värda hela tiden. Om människor samtidigt tillåts använda andra betalningsmedel som guld och silver så kommer folk till slut att helt överge dom statliga papperspengarna. Detta skedde bland annat under det amerikanska inbördeskriget. Papperspengarna drabbades hela tiden av inflation medan guldet behöll sin köpkraft. Jänkarna lämnade guldmyntfoten vid olika tillfällen för att kunna trycka upp papperspengar som finansiering av krigen. Problemet var bara att ingen ville använda dom pengarna sen och man återgick till guldmyntfoten.
Ett citat från följande länk om colonial scrip i USA:
http://www.monetary.org/a-brief-history-of-money-in-the-usa/2009/08
Citat:
MASSACHUSETTS PAPER MONEY EXPERIMENT
Then in 1690 Massachusetts embarked an a radical experiment, and began to issue “Bills of Credit”; a form of paper money not backed by any physical thing. Rather than a promise to pay any thing, it was a promise to accept the paper bills for all monies due to Massachusetts. At first, this paper was not made a legal tender – that is the people were not forced to accept them, but everyone did and the bills immediately began circulating as money, ending the colony’s distress. This money didn’t flow back to England like the coinage. This worked exceptionally well for two decades, so long as they were not issued in too great a quantity.
Other colonies copied Massachusetts, emitting similar bills of credit. Invariably they transformed life in the colonies, improving industry and commerce; building real infrastructure.
When the colonial governments authorized the issuance of too many bills – and this sometimes occurred – their value dropped. But when the paper issues were moderate – and there was no exact science to this – they kept their value well. Of great importance is that the colonies did not issue more bills-than-their legislatures authorized.
They were learning one of the basic laws governing the value of money; that if too much money is circulating, in relation to the work it has to do, its value will start to decline.
Som du ser har detta system jag pratar om praktiserats förut! Dock visste man inte vetenskapen bakom det, utan prövade sig fram. Man fann att om man tryckte för mycket tappade pengarna värde, men tryckte man lagom med pengar så kunde alla varor och tjänster köpas utan problem.
Citat:
Vård, skola och omsorg är aldrig gratis och man kan inte ur ett hållbart perspektiv finansiera sådana verksamheter med statliga papperspengar lika lite som man kan finansiera krig eller nåt annat för den delen. Den offentliga sektorn bör isåfall finansieras med riktiga pengar från den privata sektorn som man då får driva in som skatt. Problemet med skattefinansierade verksamheter är att dom aldrig kan gå i konkurs (om inte hela jävla samhället havererar) eftersom dom alltid får in nya pengar från den privata sektorn och således aldrig behöver anpassa sig efter patienternas, elevernas och kundernas krav - sådana verksamheter är ofta totalt usla och är det decennium efter decennium. Vem vill vänta i 47 timmar på en akutmottagning?
Håller med. Men det vi diskuterar(?) är hur vida pengar ska tryckas av staten eller privata företag.
Håller dock med om att privata instutioner ofta gör ett mycket bättre jobb, men om folket vill ha det statligt så ska det inte vara skuldbärande, utan just där man cirkulerar pengarna man trycker.
Citat:
Man kan inte bara dynga ut 100 miljarder kronor i en ekonomi utan att påverka precis allt som sker där.
Det tror jag, så länge det finns varor och tjänster värda 100miljarder så är det precis vad marknaden behöver - 100miljarder kronor.
Citat:
Det är ju så staten agerar idag och slår ut företag som arbetat sig upp osv.
Om det var papperspengar hade det inte varit värt kostnaderna att gräva fram dom. Huruvida det lönar sig att gräva fram guld beror på priset på grävkostnader och guld för tillfället.
Ett företag kan aldrig veta hur en marknad kommer att se ut, det kan dyka upp konkurrenter, folk kanske tröttnar på just den varan osv. I Sovjet åkte man på studiebesök till länder i Västvärlden för att få ett hum om priser - det gick åt helvete ändå eftersom det inte går att centralplanera ett land.
Nu hittar jag inte vad jag sökte efter riktigt ska erkännas. Jag letar efter en "serietidning" där några är stranssatta på en ö. De kommer inte på hur ekonomin ska fungera och lever som grottmänniskor. In på ön kommer tillslut en bankir , och hävdar att han har en kista med guld. och alla börjar jobba för bankiren.Tror det var Peter Schiff som gjorde den. Hursomhelst visar det sig att kistan är tom.
Här är en liknande serie:
http://www.michaeljournal.org/myth.htm
Jag menar, guld är helt värdelöst som valuta , eftersom det inte är värt något.
Här är Hitler angående guld:
Citat:
"We were not foolish enough to try to make a currency [backed by] gold of which we had none, but for every mark that was issued we required the equivalent of a mark's worth of work done or goods produced. . . .we laugh at the time our national financiers held the view that the value of a currency is regulated by the gold and securities lying in the vaults of a state bank."
Han backar alltså valutan bakom varor och tjänster eller hur? Har jag missförstått ?
Men guld i sig är ju inte värt något i din värld(?) förutom som uppbackning??? man kan inte laga mat med guld, eller köra runt i guld, eller resa i guld eller värma sig med guld eller ge sina barn leksaker i guld. Allt guld är är en gul metall som inte betyder något!
Citat:
NS-Tyskland befann sig under extremt ekonomiskt tryck och militärt hot från omgivande länder och under omständigheterna gjorde man väldigt många saker väldigt bra. Därmed inte sagt att dom åtgärderna skulle vara optimala i ett framtida Sverige.
Varför inte?
Citat:
En hundralapp spelar sannolikt ingen roll överhuvudtaget. Ingenting med ekonomi har med "sanningar" att göra. Det handlar om att försöka förstå hur människor oftast agerar under olika förhållanden och vilka förhållanden som skapar högst välstånd samt vad som förhindrar möjligheterna till välstånd.
Det är bara giltigt när staten, som det framgår i citatet, har reglerat marknaderna.
Det var
idén bakom hundralappen jag sökte, inte hundralappen i sig. Jag tror visst det finns en "sanning" bakom ekonomi eller vad menar du? Något sätt måste ju vara det riktiga som producerar flest varor och tjänster.
Citat:
Att folk idag har lite pengar och saknar sparande beror på att staten genom skatter, avgifter, förbud och regleringar plockar ut runt 70 procent av svenskarnas inkomster. Ta en ensamstående morsa som får ut 20 000 i månaden, utan statens ingrepp skulle hon få ut runt 40 000. Det är rätt stor skillnad för hennes ekonomi. Lägg därtill att man plockar bort konsumtionsskatter, moms och skit så har hon en helt ny livssituation.
Det är inte riktigt så det går till. Om en livskraftig privat sektor skapar och ökar utbudet av varor och tjänster så kommer priserna att gå ned, som dom gjorde i USA från 1700-talet fram till 1940 med undantag för några krig. Om du arbetar och sparar så är det dina pengar, du bestämmer själv om du vill konsumera, investera, låna ut, spara, skänka eller bränna upp dom.
Absolut.
Absolut. Nu håller dock inte många nationalister med dig eftersom många förespråkar ett välfärdssystem.
Om du skrollar ned 3/5 delar på följande sida så ser du hur jag tänker och vart jag fått mina idéer ifrån, nämligen att staten ger ut pengarna utan att någon behöver låna dessa.
http://www.ekonomiskreform.se/index.php?page=whyreform2
Citat:
Det låter utopiskt att bara skapa de pengarna som saknas för att täcka den budget som behövs för ett väl fungerande samhälle på regional samt nationell nivå. Det är dock ingen större skillnad på hur pengar redan skapas idag när utlåning sker vilket beskrivits under Dagens Skuldbaserade Ekonomiska System. Ett skuldfritt system fungerar mer fördelaktigt då ingen skuldsätts och räntan inte är nödvändig när arbete ska utföras.
Det är alltså ingen större skillnad , förutom att staten skapar pengarna och vi hoppar över det jobbiga med att låna pengar.