2013-07-21, 14:36
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Kan ett uselt utformat personligt brev sänka ett i övrigt perfekt CV, eller hänger allt i stort sett på CV't oavsett?

Det är viktigt att korrekturläsa sina ansökningshandlingar för att eliminera eventuella stavfel och särskrivna ord. Man måste också lägga stor vikt på att koppla sina starka egenskaper mot sin tidigare arbetserfarenhet, alternativt fritidsaktiviteter om man saknar tidigare yrkeserfarenhet.

Ett personligt brev kan absolut både vara ett bra komplement till meritförteckningen, rent av vara avgörande för vem som kommer på en intervju. Är du inte bra på att formulera dig, särskriver och/eller samtidigt saknar meriter så är det en akilleshäl. Allt hänger på rekryteraren.

Här kommer mina tips:

* Läs igenom ditt personliga brev och be gärna andra komma med feedback.
* Undvik att upprepa dig, välj gärna andra formuleringar än "jag heter", "jag är", "jag har..."
* Försök att väva in dina styrkor när du berättar om dina tidigare erfarenheter.
* Skriv inte ditt namn på femtioelva ställen i ditt personliga brev. En gång på varje sida räcker.
Citera
2013-07-21, 17:21
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Det kan det säkert för vissa, men varför chansa? Perfekta CVn finns inte heller. Om ditt personliga brev är kasst lägg mer tid på det, det får du snabbt igen när du söker jobb.

Med "perfekt" i det här fallet menade jag ett CV som stämmer mycket väl överens med vad som efterfrågas sett till erfarenhet och utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Man måste också lägga stor vikt på att koppla sina starka egenskaper mot sin tidigare arbetserfarenhet...

Jag har återkopplat mina färdigheter/egenskaper till vissa av tjänsterna jag haft/har i mitt brev. Tar dessutom upp det faktumet att jag har erfarenhet från väldigt varierade arbetsmiljöer och kollegor/kunder. Vilket i sin tur också innebär erfarenhet av olika typer av problemlösningar. Allt ifrån logik till ren fysisk styrka. Har ju arbetat med lite av varje; djur, barn, butik och kontor.

Något som faktiskt gett positivt eko från HR-folk, de tycks gilla mångfalden bland mina tidigare arbetsplatser.
Citera
2013-07-24, 22:22
Medlem
Tjena, skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig förbättra mitt cv!
Tips, ord, formuleringar osv.

mxxxxxxxxxxx
91xxxxxxxxxxxx
mxxxxxxxxxxxxx@outlook.com
axxxxxxxxxxxx 8, 931x xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxx
Arbetslivserfarenheter

xxxxxxxxxxxxxxxx xxxx byrå. - 2010 - 2011
xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx byrå är en firma som håller i auktioner, flyttjobb, rensning/tömning av lägenheter och städar ur lägenheter.
I arbetsuppgifterna ingår b.la att fytta möbler, rensa ur lägenheter, auktioner
xxxxxxxx xxxxxx sbyrå gav mig erfarenheter att jobba bra i stressiga situationer, tålamod, bemötande av nya kunder.
Utbildning

Gymnasiet xxxxxxskolan. - 2010
Industriprogammet en termin sedan byte av utbildning pga skoltrött.
Påbörjade sedan KLIV, vilket är en praktisk linje. Slutbetyg ingick inte.

Svetsutbildning xxxxxxxxx Kompetens. - 2012 - 2013
Utbildade mig till licenserad svetsare under 7 månader.
Licens i MMA (Metal Manuel Arc) Pinnsvetsning Stumfog (V - Fog 12mm).
Mycket goda kundskaper i MIG/MAG 135 samt 138.
Även svetsat mycket svart rör under utbildningen. (5,6 mm).
SSG Grundutbildning
Heta arbeten

Språkkunskaper
Svenska - Flytande i tal och skrift.
Engelska - mycket goda i skrift, bra i tal.

Övriga meriter
B-körkort
Citera
2013-07-26, 15:06
Medlem
Nvm!
Citera
2013-07-26, 20:17
Medlem
Bakteriens avatar
Hjälper (försöker iaf) en kompis med ett CV.
Men liksom om man inte gjort ett skit sen Mars 2012, vad gör man då? Blir ju en väldig lucka att försöka förklara. Ska man bara va ärlig med att man varit arbetslös? Han har gått nån kurs på AMS, det är det enda som va typ 2 veckor.
Citera
2013-07-26, 21:47
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Hjälper (försöker iaf) en kompis med ett CV.
Men liksom om man inte gjort ett skit sen Mars 2012, vad gör man då? Blir ju en väldig lucka att försöka förklara.

Ja vad kan man göra förutom att vara ärlig med det? Alternativet är att ljuga.
Citera
2013-07-26, 22:19
Medlem
Kenneth olofsson
920405-5892
Kenneth.olofsson1@outlook.com
Torpvägen 8, 93111 Umeå
070-2774122
Arbetslivserfarenheter
Söderbygg Auktionsbyrå. - 2011 - 2012
Söderbygg auktionsbyrå är en firma som håller i auktioner, flyttjobb, rensning/tömning av lägenheter och städar ur lägenheter.
Söderbygg Auktionsbyrå gav mig erfarenheter att jobba bra i stressiga situationer, tålamod och bemötande av nya kunder.

Utbildning
Gymnasiet - 2009
KLIV, vilket är en praktisk linje. Slutbetyg ingick inte.

Svetsutbildning JohnBauer Kompetens. - 2012 - 2013
SSG Grundutbildning
Heta arbeten
Språkkunskaper

Övriga meriter
B-körkort

Tips? förbättringar?
Citera
2013-07-29, 08:58
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongan123
Kenneth olofsson
920405-5892
Kenneth.olofsson1@outlook.com
Torpvägen 8, 93111 Umeå
070-2774122
Arbetslivserfarenheter
Söderbygg Auktionsbyrå. - 2011 - 2012
Söderbygg auktionsbyrå är en firma som håller i auktioner, flyttjobb, rensning/tömning av lägenheter och städar ur lägenheter.
Söderbygg Auktionsbyrå gav mig erfarenheter att jobba bra i stressiga situationer, tålamod och bemötande av nya kunder.

Utbildning
Gymnasiet - 2009
KLIV, vilket är en praktisk linje. Slutbetyg ingick inte.

Svetsutbildning JohnBauer Kompetens. - 2012 - 2013
SSG Grundutbildning
Heta arbeten
Språkkunskaper

Övriga meriter
B-körkort

Tips? förbättringar?

Spontant så tycker jag inte att du ska skriva att du bytte gymnasie för att du var skoltrött. Undvik negativt laddade meningar. Lyft något annat positivt. Typ att du bytte för att du ville utveckla dig inom...
Citera
2013-07-30, 08:47
Medlem
Mukklers avatar
På det personliga brevet, vad ska egentligen stå?
Jag har sedan tidigare använt någon slags mall om ungefär vad som ska stå, och då har jag först en ruta där det står "Min utbildning" där jag beskriver om min gymnasieutbildning. Jag bytte program efter första året och sedan gick jag ut gymnasiet, så totalt 4 år på gymnasiet.
Men jag tycker inte det säger direkt så mycket, speciellt då programmet jag gick inte är direkt något att hänga i granen när det kommer till jobb som jag tänkt söka nu.

Efter denna utbildning del kommer jag till "Om mig" där jag då beskriver lite om mig själv, intressen och egenskaper.

Tror ni jag kan skippa "Min utbildning"? den delen känns värdelös. Dom ser ju trots allt min utbildning i mitt CV.
Citera
2013-07-30, 10:57
Medlem
Ok, mitt första CV. Tänkt hålla det ganska enkelt och relevant. Ska söka jobb som t.ex brevbärare.
Ang PB undrar jag också lite vad man ska skriva där. Känns så överflödigt. Varför skulle arbetsgivaren vilja veta vad jag gör på fritiden?
I övrigt blir känns det mest som brevet blir en kavalkad av klyschor och halvlögner.
Citera
2013-07-31, 02:57
Medlem
Klabbarparn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygelo
Ok, mitt första CV. Tänkt hålla det ganska enkelt och relevant. Ska söka jobb som t.ex brevbärare.
Ang PB undrar jag också lite vad man ska skriva där. Känns så överflödigt. Varför skulle arbetsgivaren vilja veta vad jag gör på fritiden?
I övrigt blir känns det mest som brevet blir en kavalkad av klyschor och halvlögner.

Personligen så skulle jag undvika att ta upp det där med körkort. Man ska ju absolut inte ljuga, men det finns ju ingen anledning att ta upp det som kan anses vara negativt heller så länge den informationen inte uttryckligen efterfrågas av arbetsgivaren.

Jag antar att personliga intressen och sånt är för att ge en bild av hur man är som person. Man behöver kanske inte skriva en roman om det, utan bara lite kortfattat om vad man gillar att göra på fritiden. Jag vet att det kan kännas jävligt krystat, men jag brukar försöka vara så naturlig som möjligt (till en viss grad alltså). Risken är ju att det ser ut som ett massutskick
Citera
2013-08-01, 06:34
Medlem
Mitt cv och personliga brev, kritik?

CV

Förnamn: xxxx
Eftenamn: xxx
Personnummer: xxxxxxxxxxxxxx
Adress: xxxxxxxxxxxx
Mobil: xxxxxxxxxx
Telefon: xxxxxxxxxxxxx
E-post: xxxxxxxxxxxxxx

ARBETSLIVSERFARENHET

Aug 2006- xxxxx Fältsäljare.
Juli 2007 - Sommarjobb på xxxxx i Borås
Juli 2008-2010 xxxxDiskchef (lite allt i allo).
Februari 2011 – Juni 2011 –xxxxsäljare på telefon.
2011-2013 xxx Nattklubb Visby

2013 - VIASAT/Modern Times Group (Försäljare).

UTBILDNING
2004-2006 – Barn&Fritid Säve Visby
Har studerat personlig försäljning, företagsekonomi.
Är utbildad toppsäljare inom VIASAT/MTG.

ÖVRIGA MERITER
20010-2013 - Lagledare i xxxxx Fotboll

SPRÅK
Svenska och engelska i tal och skrift.
Lite norska och danska i tal.

INTRESSEN
Mina intressen är resor, fiske och sport, Jag spelar fotboll i Sorkz och tränar även på gym emellanåt.

PERSONLIGA EGENSKAPER
Jag är punktlig, ordningsam och trivs att arbeta i team men även indivuellt.
Är en person som älskar utmaningar och strävar alltid efter bra resultat oavsett vad.

Personligt brev:

Hejsan.

Mitt namn är xxxx 25 år och hoppas kunna ha det ni söker.

Jag bor i xxxx, är nyinflyttad från xxxxx.
Är en öppen och målmedveten människa som älskar att möta nya människor och ge bra service i hög klass.
Är en person som är väldigt lätt att ha göra med, har inga problem med att ta egna initiativ och kan jobba i grupp som självständig. Älskar att möta nya människor och får ofta höra att jag är en social person som har lätt för att prata i grupp som ensam.
Ser ett jobb som en utmaning att hela tiden kunna leverera bra service och utmaningar är något jag ser posetivt på.
Har alltid nära till skratt och är välidgt hjälpsam och ansvarsfull.
Har jobbat med olika yrken, Restaurang&Nattklubb ungefär 4års erfarenhet.
Har jobbat med försäljning med diplom och är utbildad toppsäljare.
Tidigare säljare på VIASAT/MTG.

Ica Kvantum i xxxxxxx var min första arbetsplats där jag satt i kassan, plockade upp varor och hade hand om mejeri (2007-2008)
Stresstålig o gillar att jobba.
Har inga problem med tyngre lyft och gillar att ta i.
Lite av min fritid så tillägnar jag en del till träning och umgås med vänner,se på film och att ta en fika ligger mig nära när det finns tid över.

Jag bifogar mitt cv här så hoppas jag vi hörs av.
073xxxxx eller xxxx@hotmail.com

Mvh xxxx

Skulle vilja ha tips på vad och hur kan jag förbättra mitt cv...

Fler kanske vill posta sina CV:n och PB så man kan kolla o jämföra o lära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in