2013-07-20, 19:56
  #805
Medlem
Kanske kan detta hjälpa någon, då jag själv studerat i Örebro.

Öbo är den största aktören på marknaden, där man kan registrera sig och få poäng. Sen finns det Asplunds där deras policy är "först till kvarn" alltså söker du lägenheten först så får du den. Har för mig också att Behrn har bostäder till studenter.

Vad jag vet så har man rätt till bostadsgaranti i Örebro om man söker dit, dock får du bara bostad för en termin, därefter skall du söka nytt. Öbos kösystem fungerar så att man får en poäng för varje dag.

Poängen brukar oftast vara generellt höga, dock brukar de gå ner lite strax innan vårterminen slutar då många går ut och inga nya nyantagningar har skett.

Bostäderna på öbo brukar se ut ungefär så här:
Brickebacken (delade lägenheter) har ganska låga poängkrav. Jag kom in med kanske 5-10 poäng. (Bott här själv, har inget negativt att säga om området) 20 minuter ifrån skolan promenadmässigt.
Grankotten (Egen lägenhet) Bott även här, dock ganska nedbrutna, hade själv mycket problem med silverfiskar. Inte så jättelivat men trevliga grannar. Krävs ganska höga poäng innan sommaren, jag hade runt 300-500 när jag fick den. Ca 15minuter ifrån skolan
Sen finns det
Bågen och Sörbyängsvägen (egen lägenhet) som ligger i princip 3-4 minuters gångavstånd från skolan. Brukar oftast ha ganska så höga poängkrav ca 6-800. Du kan dock ha tur innan sommaren och få det för ca 300. Väldigt fräscha och nybyggda. Dock 12 månaders hyra om jag inte har fel.
Korrioderna ligger 1-2 minuter ifrån skolan, har inte så mycket att säga om de, då jag inte riktigt besökt de. Men de kräver också en ca 1-200 poäng.
Vivallasom brickebacken dock ca 20 minuters bussfärd från skolan.

Studentlivet är bra tycker jag. De har två nattklubbar som man kan gå till om man är sugen på att "klubba" Frimis och Strömpis. Den förstnämnda är oftast för nyblivna 18åringar och är inte att rekommendera.

Barer finns det gott om, allt från kåren till, stallyktan - olearys - pitchers (som är en sportbar).

SF bio finns också.

Jag har bara bra saker att säga om Örebro då staden kommer alltid ligga mig nära om hjärtat

Hoppas detta är hjälper någon.

Mvh A
Citera
2013-07-23, 18:32
  #806
Medlem
Hej hej, ska troligtvis börja plugga i Örebro till hösten. Kan dock inte staden så bra, så skulle gärna villa ha en rankning på vilka områden jag borde söka bostad till Jag har ca 350 kö-poäng.

Vill gärna bo nära skolan, är öppen för både korridor och en vanlig 1:a.
Nära till större mataffär och gym skulle heller inte va helt fel
Citera
2013-07-26, 12:50
  #807
Medlem
Kollar på obo.se och ser att endast 3 studentbostäder finns utlagda. För några dagar sedan fanns hur många som helst. Varför är det så, och kommer det läggas ut fler? Om inte är jag ju helt körd på att få en lägenhet.

Och ni som använt obo. Hur fungerar det? Man förlorar väl inte sin poäng om man tackar nej?
Citera
2013-07-26, 13:05
  #808
Medlem
MaxentiusDeciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Kollar på obo.se och ser att endast 3 studentbostäder finns utlagda. För några dagar sedan fanns hur många som helst. Varför är det så, och kommer det läggas ut fler? Om inte är jag ju helt körd på att få en lägenhet.

Och ni som använt obo. Hur fungerar det? Man förlorar väl inte sin poäng om man tackar nej?

Undrar också detta. Sitter på ca 380 poäng och är sur över att jag ännu inte lyckats få en (permanent) etta på Grankotten. Hoppas verkligen inte att alla lägenheter är körda nu
Citera
2013-07-27, 21:39
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Kollar på obo.se och ser att endast 3 studentbostäder finns utlagda. För några dagar sedan fanns hur många som helst. Varför är det så, och kommer det läggas ut fler? Om inte är jag ju helt körd på att få en lägenhet.

Och ni som använt obo. Hur fungerar det? Man förlorar väl inte sin poäng om man tackar nej?


bump

(sjukt vad lite Örebrostudenter flashback verkar ha, jmf med andra skolor).
Citera
2013-07-28, 10:46
  #810
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Blivit antagen till systemvetenskapliga programmet. Någon som har nån åsikt om det programmet?
Hade varit kul att höra lite om det, samt om någon annan här ska gå samma?
Citera
2013-07-28, 11:12
  #811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg
Blivit antagen till systemvetenskapliga programmet. Någon som har nån åsikt om det programmet?
Hade varit kul att höra lite om det, samt om någon annan här ska gå samma?

Jag har också blivit antagen till systemvetenskapliga programmet i Örebro! =)
Jag har hört mycket bra om utbildningen. Har en bekant som går sista året nu och han är hittills nöjd med det mesta.

Vet att programmet har blivit mycket populärare senaste åren, det kan ha med att många får jobb efter utbildningen. Läs länken nedan:

http://www.oru.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv1/2012/God-arbetsmarknad-okar-trycket-pa-systemvetenskap/


Någon mer som är antagen??
Citera
2013-07-28, 13:42
  #812
Medlem
Ruskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Kollar på obo.se och ser att endast 3 studentbostäder finns utlagda. För några dagar sedan fanns hur många som helst. Varför är det så, och kommer det läggas ut fler? Om inte är jag ju helt körd på att få en lägenhet.

Och ni som använt obo. Hur fungerar det? Man förlorar väl inte sin poäng om man tackar nej?

Nej man förlorar dem inte, man förlorar dem heller inte om man tar ett korttidskontrakt. Körde själv på den lösningen i våras för att ha någonstans att bo i väntan på ett permanent kontrakt (bodde innan dess som inneboende). Blev visserligen av med mina poäng till en början men efter ett mail till obo blev det ordning på det hela.
Citera
2013-07-29, 17:34
  #813
Medlem
Hur gör man när alla lägenheter har inflyttningsdatum 1 september, och man vill flytta ned senast 29 augusti, eftersom introduktionen börjar 30 augusti?
Citera
2013-07-29, 18:41
  #814
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Hur gör man när alla lägenheter har inflyttningsdatum 1 september, och man vill flytta ned senast 29 augusti, eftersom introduktionen börjar 30 augusti?

Det har du fan rätt i, de allra flesta lägenheterna verkar ha tillträdesdatum 1 sep. Man vill ju dessutom kunna åka ner någon helg i augusti med alla möbler osv, hinna stadga sig lite. Vafan??
Citera
2013-07-30, 02:14
  #815
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Och ni som använt obo. Hur fungerar det? Man förlorar väl inte sin poäng om man tackar nej?
Så klart inte
Citat:
Ursprungligen postat av MaxentiusDecius
Undrar också detta. Sitter på ca 380 poäng och är sur över att jag ännu inte lyckats få en (permanent) etta på Grankotten. Hoppas verkligen inte att alla lägenheter är körda nu
Tycker att poängen borde räcka ganska långt när det gäller studentlägenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av Loratadin
Hur gör man när alla lägenheter har inflyttningsdatum 1 september, och man vill flytta ned senast 29 augusti, eftersom introduktionen börjar 30 augusti?
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg
Det har du fan rätt i, de allra flesta lägenheterna verkar ha tillträdesdatum 1 sep. Man vill ju dessutom kunna åka ner någon helg i augusti med alla möbler osv, hinna stadga sig lite. Vafan??
http://orebrostudentkar.se/nystudent/

Klicka på "Hur du gör för att hitta boende".
Citera
2013-07-30, 22:45
  #816
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg
Det har du fan rätt i, de allra flesta lägenheterna verkar ha tillträdesdatum 1 sep. Man vill ju dessutom kunna åka ner någon helg i augusti med alla möbler osv, hinna stadga sig lite. Vafan??
Det är lagom puckat, men så var det även när jag började förra året. :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in