Kanske kan detta hjälpa någon, då jag själv studerat i Örebro.
Öbo är den största aktören på marknaden, där man kan registrera sig och få poäng. Sen finns det Asplunds där deras policy är "först till kvarn" alltså söker du lägenheten först så får du den. Har för mig också att Behrn har bostäder till studenter.
Vad jag vet så har man rätt till bostadsgaranti i Örebro om man söker dit, dock får du bara bostad för en termin, därefter skall du söka nytt. Öbos kösystem fungerar så att man får en poäng för varje dag.
Poängen brukar oftast vara generellt höga, dock brukar de gå ner lite strax innan vårterminen slutar då många går ut och inga nya nyantagningar har skett.
Bostäderna på öbo brukar se ut ungefär så här:
Brickebacken (delade lägenheter) har ganska låga poängkrav. Jag kom in med kanske 5-10 poäng. (Bott här själv, har inget negativt att säga om området) 20 minuter ifrån skolan promenadmässigt.
Grankotten (Egen lägenhet) Bott även här, dock ganska nedbrutna, hade själv mycket problem med silverfiskar. Inte så jättelivat men trevliga grannar. Krävs ganska höga poäng innan sommaren, jag hade runt 300-500 när jag fick den. Ca 15minuter ifrån skolan
Sen finns det
Bågen och Sörbyängsvägen (egen lägenhet) som ligger i princip 3-4 minuters gångavstånd från skolan. Brukar oftast ha ganska så höga poängkrav ca 6-800. Du kan dock ha tur innan sommaren och få det för ca 300. Väldigt fräscha och nybyggda. Dock 12 månaders hyra om jag inte har fel.
Korrioderna ligger 1-2 minuter ifrån skolan, har inte så mycket att säga om de, då jag inte riktigt besökt de. Men de kräver också en ca 1-200 poäng.
Vivallasom brickebacken dock ca 20 minuters bussfärd från skolan.
Studentlivet är bra tycker jag. De har två nattklubbar som man kan gå till om man är sugen på att "klubba" Frimis och Strömpis. Den förstnämnda är oftast för nyblivna 18åringar och är inte att rekommendera.
Barer finns det gott om, allt från kåren till, stallyktan - olearys - pitchers (som är en sportbar).
SF bio finns också.
Jag har bara bra saker att säga om Örebro då staden kommer alltid ligga mig nära om hjärtat
Hoppas detta är hjälper någon.
Mvh A
Öbo är den största aktören på marknaden, där man kan registrera sig och få poäng. Sen finns det Asplunds där deras policy är "först till kvarn" alltså söker du lägenheten först så får du den. Har för mig också att Behrn har bostäder till studenter.
Vad jag vet så har man rätt till bostadsgaranti i Örebro om man söker dit, dock får du bara bostad för en termin, därefter skall du söka nytt. Öbos kösystem fungerar så att man får en poäng för varje dag.
Poängen brukar oftast vara generellt höga, dock brukar de gå ner lite strax innan vårterminen slutar då många går ut och inga nya nyantagningar har skett.
Bostäderna på öbo brukar se ut ungefär så här:
Brickebacken (delade lägenheter) har ganska låga poängkrav. Jag kom in med kanske 5-10 poäng. (Bott här själv, har inget negativt att säga om området) 20 minuter ifrån skolan promenadmässigt.
Grankotten (Egen lägenhet) Bott även här, dock ganska nedbrutna, hade själv mycket problem med silverfiskar. Inte så jättelivat men trevliga grannar. Krävs ganska höga poäng innan sommaren, jag hade runt 300-500 när jag fick den. Ca 15minuter ifrån skolan
Sen finns det
Bågen och Sörbyängsvägen (egen lägenhet) som ligger i princip 3-4 minuters gångavstånd från skolan. Brukar oftast ha ganska så höga poängkrav ca 6-800. Du kan dock ha tur innan sommaren och få det för ca 300. Väldigt fräscha och nybyggda. Dock 12 månaders hyra om jag inte har fel.
Korrioderna ligger 1-2 minuter ifrån skolan, har inte så mycket att säga om de, då jag inte riktigt besökt de. Men de kräver också en ca 1-200 poäng.
Vivallasom brickebacken dock ca 20 minuters bussfärd från skolan.
Studentlivet är bra tycker jag. De har två nattklubbar som man kan gå till om man är sugen på att "klubba" Frimis och Strömpis. Den förstnämnda är oftast för nyblivna 18åringar och är inte att rekommendera.
Barer finns det gott om, allt från kåren till, stallyktan - olearys - pitchers (som är en sportbar).
SF bio finns också.
Jag har bara bra saker att säga om Örebro då staden kommer alltid ligga mig nära om hjärtat
Hoppas detta är hjälper någon.
Mvh A
Om inte är jag ju helt körd på att få en lägenhet.