Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Ni som skriver att 4000 kr är en absurd siffra, har ni själv barn?
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Tror ni att kostnaden för att barn bara består av mat?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Första levnadsåret ska ni skaffa barnvagn, skötbord, bärsele, etc, grundutrustning som alla behöver och alla som har barn kan nog skriva under på att man har allt detta.
Vi fick allt det där av släktingar i present, så det kostade ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Redan där är du uppe i 20 000 kr, en högst realistisk siffra.
Nej, inte alls realistisk. Du måste välja ut de dyraste produkterna i varje kategori för att närma dig den summan och köpa allting nytt. Detta är dock en typisk present barnfamiljer får av sina föräldrar. Har svårt tänka mig speciellt många köper detta själv.
Vissa saker, t.ex. den första bilstolen, den lånar man för en symbolisk summa hos försäkringsbolaget. Den använder man ju bara en kort period.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Till detta tillkommer mat och blöjor, då är du uppe i 1000 kr till i månaden.
10 blöjjor per dag? Vad matar du dina barn med?
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Jul och födelsedag? Kostar pengar det också.
Ganska lite. Leksaker och gosedjur blir man bombad av från alla anhöriga (trots att man ber dem hålla igen lite). En hel del av det man kan ge i julklapp sorterar ju redan under andra konton i barnkalkylen, t.ex. kläder, cykel, skridskor, pengar....
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Redan det första levnadsåret är du uppe i 35000-40000 kr.
Första åren kostar barn bara blöjjor och det är inte så mycket. De flesta går + med barnbidraget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Har du en liten bil? Det är bara att byta till kombi om du ska få plats med allt.
Jag hade redan kombi. Kombibilar är inte extra dyra. Det finna massor av mindre kombibilar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Ska ditt barn gå på dagis? 1000 kr i månaden igen.
Ja, nu börjar det väl bli en nettokostnad. Dock får du barnbidrag, det får du hålla i minnet hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Ska du spara åt ditt barn?
Det har vi utrett i en separat diskussion. Mina barn är "rika". Det finns ingen poäng med att jag skall ge dem pengar så att de kan köpa en bil när de fyller 18 år. Jag köper en bil till dom, ifall de beter sig ansvarsfullt. Tills dess är det mer ansvarsfullt att ha ett bra sparande i familjen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Då blir det inkomstbortfall i 18 månader för ett par. Detta är bara en liten del av alla kostnader, börjar man summera allt så inser man att barn kostar MYCKET pengar.
Ja, denna bit är väl möjligtvis den största. Det är dock en kostnad i början när barnet i övrigt inte kostar någonting.