2013-07-24, 22:08
Medlem
Dorniers avatar
Är det mycket inlägg av Varnagel som raderats?
2013-07-24, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Användare kan inte manipulera sina inlägg på Flashback. Man skulle kunna ha en regeln om att bara inlägg som är under ett år gamla ska få modereras. Annars kan man klassificera inlägget som historiskt och inte som en del i en pågående diskussion. Att moderera diskussioner är rimligt. Att moderera historia är inte rimligt.

Allt på internet går att manipulera, den digitala världen skiljer sig för mycket och allt som går att hitta på internet lyder under rådande lagstiftning, oavsett tidstämpel, och administrationen har bestämt att Flashback ska följa denna.

Så länge det inte står i regelverket att inlägg som är äldre än en viss tid ska tillåtas så bryter de givetvis mot Flashbacks regler.
Senast redigerad av Bitsocker 2013-07-24 kl. 23:11.
2013-07-24, 22:37
Medlem
Det är inte ofta man ser denna nivå av intellektuellt resonemang på flashback, jag instämmer med vad som skrivits. Det är medlemmarna som skapar forumet, och om allas åsikter är lika värda(principiellt) så är det inte rimligt att ge ett fåtal anonyma individer såpass mycket auktoritet.

Om man skall vara realistisk så bär flashback ett mycket stort ansvar, i ett samhällssystem där information och yttrandefrihet blir allt mer inskränkt.
2013-07-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Allt på internet går att manipulera, den digitala världen skiljer sig för mycket.
Vanliga användare kan inte ändra datum på sina inlägg.

Citat:
Så länge det inte står i regelverket att inlägg som är äldre än en viss tid ska få stå kvar så lyder de under rådande regelverk, det måste du inse.
Det här är en diskussion om regelverket. Som du sett har regelverket ändrats och det kan ändras igen. Att en regel ser ut på ett visst sätt idag gör det inte omöjligt att argumentera emot den regeln.
2013-07-24, 22:47
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Användare kan inte manipulera sina inlägg på Flashback. Man skulle kunna ha en regeln om att bara inlägg som är under ett år gamla ska få modereras. Annars kan man klassificera inlägget som historiskt och inte som en del i en pågående diskussion. Att moderera diskussioner är rimligt. Att moderera historia är inte rimligt.

Den biten tar inte lagen hänsyn till.
2013-07-24, 22:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Angående dina exempel så får du läsa på lite hur lagen fungerar med ansvariga utgivare. Det finns inget förlag eller tv-kanal som trycker eller sänder ett olagligt program eller olaglig skrift, oavsett om texten eller klippet inte bröt mot några lagar när det skrev/spelades in. Om det är ett särskilt inlägg som raderas som man vill ha kvar så är det bara att PM:a valfri moderator om att h*n ska skicka det till dig.

Om jag förstått rätt så har Flashback ingen ansvarig utgivare, utan det är BBS-lagen som gäller. Men man är skyldig att plocka bort uppenbara fall av HMF också om man ska följa den lagen, och det spelar ingen roll när inläggen ursprungligen gjordes. Det viktiga är som sagt om folk kan läsa dem på webben idag.

Om Flashbackledningen beslutat sig för en strikt tillämpning av BBS-lagen i fortsättningen så har de nog inget annat val än att plocka bort också gamla inlägg med uppenbart HMF-innehåll.

Personligen tycker jag att det hade varit bättre om man hade kunnat fortsätta att tillämpa de mer liberala amerikanska lagarna, som en gång i tiden påstods vara poängen med att flytta Flashback till USA. Men man hade kanske inget val med tanke på hur den svenska lagstiftningen ser ut.
2013-07-24, 23:00
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag förstått rätt så har Flashback ingen ansvarig utgivare, utan det är BBS-lagen som gäller. Men man är skyldig att plocka bort uppenbara fall av HMF också om man ska följa den lagen, och det spelar ingen roll när inläggen ursprungligen gjordes. Det viktiga är som sagt om folk kan läsa dem på webben idag.

Om Flashbackledningen beslutat sig för en strikt tillämpning av BBS-lagen i fortsättningen så har de nog inget annat val än att plocka bort också gamla inlägg med uppenbart HMF-innehåll.

Personligen tycker jag att det hade varit bättre om man hade kunnat fortsätta att tillämpa de mer liberala amerikanska lagarna, som en gång i tiden påstods vara poängen med att flytta Flashback till USA. Men man hade kanske inget val med tanke på hur den svenska lagstiftningen ser ut.

Eftersom flashback inte är ett svenskt forum officiellt sett så borde väl sådana lagar inte gälla.
Senast redigerad av pok? 2013-07-24 kl. 23:10.
2013-07-24, 23:18
Medlem
von Hindenburgs avatar
Flashback ligger i Sverige och ingenstans annars. För många år sen låtsades man också att man låg i Storbritannien.

Tror ni verkligen myndigheterna köper detta? Isåfall har jag en havstomt i Timbuktu att sälja till er.

För övrigt har Varnagels exempel gett oss tillräckliga bevis för vad för slags förändringar som kommer. Glöm för i helvete inte att sommaren 2007 när admin fick spel så öppnades Exilen av bl.a. enverhoxha99 vilket sedermera ledde till Politiskt inkorrekt och sedan Avpixlat...

Alla förändringar är inte dåliga...
Senast redigerad av von Hindenburg 2013-07-24 kl. 23:20.
2013-07-24, 23:20
Moderator
Psilosophers avatar
Retroaktiv bestraffning/radering känns sådär. Då kan ju hela forumet försvinna efterhand som nya regler införs. Låt stå säger jag, som ett tidsdokument.

Herman Hesse skrev "negeraktig" i Stäppvargen och då ska det stå negeraktig, oavsett vad vi nu anser om lämpligheten att använda sådana ord.
2013-07-24, 23:22
Medlem
Moderatorer tar egna beslut. Gillar de inte något personligen så ryker det. Demokratiskt va?
2013-07-24, 23:29
Bannlyst
Citat:
Det här är en diskussion om regelverket. Som du sett har regelverket ändrats och det kan ändras igen. Att en regel ser ut på ett visst sätt idag gör det inte omöjligt att argumentera emot den regeln.

Jättebra, konstruktiv kritik välkomnas av alla. Jag misstänker snarare att det handlar om att Flashback har tagit beslutet att följa den lagen men att en nedstängning eller liknande inte skulle vara aktuell även om regel 1.03 inte skulle ha ändrats. Flashback anmäls i princip dagligen, men har ännu inte fällts, och jag vet inget som skulle ha ändrats på senaste.

[EDIT]: Och nej, uppenbarligen har de religiösa texter som du nämner inte fallit under HMF eftersom de tillåts, det rör sig ofta om tolkningar som inte är tydliga nog. TV4 eller Canal+ skulle inte få sända filmer med barnporr om de spelades in innan lagen trädde i kraft, innehav av dessa skulle givetvis också strida mot lagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Så uppfattar jag det också. Min poäng har alltid varit att om Flashback har valt att följa den här lagen så bör man följa den fullt ut, annars är det meningslöst att ens ta hänsyn till den - men att användare inte bör varnas för sina inlägg som följde regelverket när de skrevs, har ingen varnats så har det hanterats korrekt, i mina ögon.
Senast redigerad av Bitsocker 2013-07-25 kl. 00:13.
2013-07-24, 23:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Eftersom flashback inte är ett svenskt forum officiellt sett så borde väl sådana lagar inte gälla.

Det var teorin när Flashback en gång i tiden flyttades till USA. Men om folk som äger eller administrerar Flashback bor i eller besöker Sverige så kan ju svenska myndigheter alltid komma åt dem. Det går om jag förstått rätt att åtala folk som sitter i Sverige och postar sådant som är olagligt i Sverige på utländska servrar, och även folk som underlättar eller medverkar till detta.

Någon föreslog i den andra tråden att Flashback skulle skaffa utländska "målvakter" som administratörer och ägare för att klara sig undan svenska myndigheter, men admin replikerade att det inte skulle fungera eftersom Flashback inte är ett forum med 100 användare utan en ganska stor organisation.

Jag tror hur som helst inte att Flashbackledningen gör detta med någon större entusiasm. Snarare är de "därtill nödda och tvingade". Men det är min högst privata spekulation, FWIW.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in