Citat:
Ursprungligen postat av
rivercrow
Skit i att hålla på med oxycontin genom iv eller rektalt eller snorta...jag har haft alla sorters opioder pga smärta genom åren... och har nu oxycontin 20mg... kommer att ha det ett helvete år till. .. sen får jag metadon istället...skulle gärna vilja höra någons reflektion på just metta och smärtlindring.. har hört att det är mycket bättre och mindre skadligt för livslång behandling. .. men vad gäller oxycontin...det är en depot tablett. ..och en jävligt bra sådan. .vill man ha mer direkt tryck utan att hålla på att giddra....tugga sönder tabletten i små smulor eller mortla till pulver och skölj ner med massa god grapefrukt juice..dol monte eller nåt. ..funkar skit bra...håll inte på och giddra med nålar och grejjor...det är en annan plan halva du inte vill kliva in och spela på..helt jävla onödigt...köp då horse istället om du är så korkad att du vill spela i den ligan. ..inget fel på grabbarna som lirar på den planen. ..men jävligt mycket vanskligare och jävligare att ta sig ur...så här är det...bara för att du skjuter lite luftgevär hemma så innebär det inte att du kvalar in i elitrupperna...förstår du...du kommer säkerligen inte ens palla första tio minuterna av boot camp. ..en dålig liknelse tycker fu kanske. ..men sann är den....det är en annan kaliber och skola att hålla på med iv etc...och livslängden är ruggigt kort....
Det finns information och ett budskap i ditt inlägg, men det krävs nog att man är lite påverkad för att förstå det!
För att återkoppla till dina frågor.
Jag har haft enorma smärtor i snart 3 år, och har dock aldrig fått Metadon för det (tack och lov), för det vill jag inte ha helt enkelt!
Oxikodon (Oxycontin, Oxynorm etc) är ett gudasänt preparat mot smärta, men kräver ganska snabbt en dosökning för att både behandla smärta bättre, men också för att ge likadant eller bättre rus.
Käkar nu Kodein, och där är dosen mer eller mindre konstant, medan Oxikodonet snabbt kräver en ökning i dosering.
Om jag börjar på 4 x 10mg Oxikodon mot smärta (sekundärt rus), så tar det bara 1-2 veckor innan man ligger på lätt 4 x 20mg Oxikodon för att motverka samma mängd smärta och för att (sekundärt) nå samma rus. Jag påstår inte att det fortsätter sådär i all evighet, men toleransökningen är snabb och hård på Oxikodon, det bör man ha klart för sig innan man börjar med det!
Det är inte konstigt att det är många som börjar med Oxikodon, men som snabbt förbrukar sitt recept, och måste börja leta efter illegala kranar för att ersätta tillgången på preparatet! Och sedan när tillvänjningen sprungit ur kontroll, så blir det ekonomiskt ohållbart att köpa Oxikodon för 3-5:-/mg (dvs 60-100:-/20mg tablett. Om man då behöver 40-60mg per tillfälle cirka 2-3 gånger per dag i en relativt snabb början, så är det ganska snart uppenbart att det blir otroligt mycket billigare att börja köpa Heroin istället, eftersom effekterna är snarlika, även fast orala intag av Oxikodon ger ett längre fast mindre explosivt rus!
Nu blev det ett ordentligt långt inlägg, och för det ber jag om ursäkt!
Jag vill rekommendera alla som funderar på, eller som redan är fast på Oxikodon, att snarast möjligast börja fundera på substitut! Om man har sociala kontakter som är ok, och lever ett förhållandevis "bra" liv, så kan man klara att succesivt trappa ut Oxikodonet. Tag gärna hjälp av Loperamid, eventuella hjälpmedel för att sova (Immovane, Stilnoct, Lergigan, Propavan etc) och människor du litar på och kan vara öppen med, så ska det gå bra, om än initialt plågsamt!
Om det sociala nätverket är dåligt, och ditt missbruk är dokumenterat, så kan det vara aktuellt med en Buprenorfinbehandling (Subutex/Subuxoneprogrammet), vilket har hjälpt många från både Oxikodon och Heroinmissbruk. Dock har jag hört att missbruk av Oxikodon inte räckt för att få plats i Sub-programmet!? Någon som kan verifiera detta?
Om man som nybörjare funderar på att testa Oxikodon, så rekommenderar jag starkt att man låter det gå tid mellan tillfällena. Om man tar 30-60mg per tillfälle, så bör det i alla fall gå 10 dagar mellan varje tillfälle, för att säkerställa att kroppen inte blir tillvänjd!
Bruka med förnuft så fastnar du inte i ett onödigt missbruk som kan vara oerhört plågsamt, både fysiskt och psykiskt att ta sig ur!
Fråga gärna tidigare missbrukare, eller aktuella brukare här på Flashback om råd och tips för hur du ska bemöta Oxikodonet! Det kan vara din absolut bästa vän och älskarinna/älskare, men det kan samtidigt också vara din absolut värsta fiende och torterare!
Förlåt för en oerhört lång och plågsam vägg av text!