Citat:
Ursprungligen postat av
27Slak
Nu har jag utvärderat den info jag fått på thailändska, skrivet direkt av VB:s mamma.
I korta drag är den följande:
1. Baserat på vad hon fått veta av polisen är hon säker på att KJ är inblandad. Polisen söker ytterligare medhjälpare.
2. Hon överväger att finansiera en "privatspanare" för att luska djupare i vem/vilka som är medskyldiga.
3. Den informationen ämnas användas. Exakt hur kan jag fan inte skriva för det vore taskigt.
4. Polisen har funnit någonting av substans. Något som är viktigt för fallet. Exakt vad detta är fick jag aldrig veta, tyvärr. Kanske bäst så?
Infon säger väl inte så mycket egentligen, annat än att man kan gissa sig till att polisen varit relativt öppna med att man tror att fler är inblandade och därför ställt den sortens frågor till folk i utredningen. Mamman inkluderat.
Om detta (min fetade) stämmer bör man redan i dagsläget ha haft tillräckligt med information genom spaning, mobiltelefoner, master, förhör etc. om vem som kan tänkas vara denne medGM samt i vilken utsträckning vederbörande har funnits till hjälp för KJ.
Ingen annan person är anhållen eller häktad förutom KJ. Polisen bör ha indikationer mot någon specifik person och därmed kunna anhålla denne och eventuellt kunna häkta denne som skyddande av brottsling eller annat tillsvidare. Syftar på Thn mordet av Id@ där man häktat två för just skyddande av brottsling.
Det verkar oerhört svårt för polisen att hitta denna medGM med tanke på all teknisk data samt information man redan har tillgång till i utredningen. Jag tror knappast på att KJ har planerat detta mord en längre tid tillsammans med någon där man efter mord och styckning lyckats dölja undan all data, DNA, mobilsamtal etc. på medGM men inte lyckats att städa undan liknande spår på sig själv.
Nej, det låter för långsökt med en till GM inblandad förutom KJ. Däremot kan det vara så att KJ inte är rätt GM då FUL ser ut att ha problem med att bygga upp ett solitt åtal mot KJ.
Utan intern inblick i utredningen tycker jag som att det finns för mycket information som saknas för en fällande dom, de letar fortfarande efter mordvapen (de bör veta vilken/vilka typ/er av mordvapen de letar efter) händerna saknas också (dessa vore bra att ha till åtal), tror dock att man kan få GM man fälld utan händerna. Mordplats och styckningsplats är inte heller hittade ännu, vilket är till en stor nackdel för ÅK-sidan. KJ nekar envist, frågan är om FUL kommer att kunna överbevisa honom och därigenom få honom att prata?
Är han oskyldig? Ja, tills han fälls i en domstol.
Kommer FUL kunna bygga upp ett solitt åtal mot KJ? Jag tror det blir svårt utan MP, SP, MV.