Tydligen kan detta skrivas på formen (z-a)(z-b)=0 där a och b är komplexa tal. Kan någon visa mig hur man går till väga för att göra den omskrivningen?
Ekvation 3 ger n = -m alternativt n = m. Alternativ (1) ge:
-m^2 = 4 vilket saknar reella rötter. Alternativ (2) med n = m ger m^2 = 4 vilket ger m = +- 2. Alltså ges sqrt(8i) till 2 + 2i alternativt -2 - 2i. Detta ger:
Tydligen kan detta skrivas på formen (z-a)(z-b)=0 där a och b är komplexa tal. Kan någon visa mig hur man går till väga för att göra den omskrivningen?
Jag tänkte först på kvadratkomplettering:
z² + 6iz - 9 - 8i = 0
(z + 3i)² - 8i = 0
(z + 3i)² = 8i
Sen fastnade jag
(z + 3i)² = 8i
Nu gäller att 8 = (2√2)² och i = ((1+i)/√2)².
Alltså:
z + 3i = ±2√2 * (1+i)/√2 = ±2(1+i)
z = -3i ± 2(1+i)
z = -3i + 2(1+i) = 2-i eller z = -3i - 2(1+i) = -2-5i.
(x/x)/(sqrt(x^2/x^2 + 1/x^2))->1/sqrt(1+0)->1 då x går mot -∞
men det ska gå mot -1
1/x*sqrt(x^2+1) = sqrt(x^2/x^2 + 1/x^2) gäller om och endast om x är positivt.Om x är negativt får du sätta ett minustecken framför. Varför? Jo, du vill ju använda potenslagen
x*sqrt(y) = sqrt(x^2)sqrt(y) = sqrt(x^2y)
men x = sqrt(x^2) gäller omm x är positivt, är x negativt är x = -sqrt(x^2).
1/x*sqrt(x^2+1) = sqrt(x^2/x^2 + 1/x^2) gäller om och endast om x är positivt.Om x är negativt får du sätta ett minustecken framför. Varför? Jo, du vill ju använda potenslagen
ah, tack 1/x är självklart negativt för negativa x
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
I din beräkning antar du att x=sqrt(x^2), men egentligen är x=-sqrt(x^2), eftersom bara negativa x är intressanta i den här beräkningen.
Tack!
Senast redigerad av Fukaeri 2013-07-22 kl. 22:12.
med andra ord ska man betrakta sqrt(x^2) = |x|
x om >=0 och -x om x<0