2013-07-22, 17:59
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capsyl
Jag har räknat ut följande integral som ger mig svaret 17/2 eller 8,5. Kan detta stämma?

Länk till bild

(Går det inte infoga bilder på ett vettigt vis????)
Ett tips är Wolfram Alpha om du behöver kontrollera.
Citera
2013-07-22, 18:03
Medlem
Fan va cool grej! Se om jag begriper mig på den Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Ett tips är Wolfram Alpha om du behöver kontrollera.
Citera
2013-07-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Beräkna gränsvärdet då h->0

lim h->0 (sin(x+h)-sin(x))/h

Om jag använder L'hospitals regel är det enkelt , täljarens derivate med avsende på h är
cos(x+h)-0 och nämnarens derivata= 1, då ser man att funktionen går mot cos (x) men om jag inte vill använda den

jag skrev om till (sin(x+h)-cos((pi/2) - x))/h
det hjälper mig inte

tips?
Gränsvärdet är cos x eftersom lim h->0 (sin(x+h)-sin(x))/h är derivatan för sin x.
Det borde räcka som svar tycker jag. Att bevisa detta från grunden är rätt lite för svårt för att vara en vanligt övningsuppgift. I min analysbok tar beviset upp nästan 2 sidor.
Citera
2013-07-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelSnoken
Hej, jag skulle behöva hjälp med följande trigonometriproblem

Visa det trigonometriska sambandet (2tanx)/(1+(tan^2)x)=sin2x, detta alltså http://www.wolframalpha.com/input/?i=%282tanx%29%2F%281%2Btan^2x%29%3Dsin2x

samt lösa ekvationen 3cos2x=((-2sin^2)x), denna alltså http://www.wolframalpha.com/input/?i=3cos2x%3D-2sin^2x

Tack som fan! på förhand

I den första uppgiften kan man börja med att ersätta tan x med (sin x)/cos x. Sedan förenklar man bara uttrycket. Man använder trigonometriska ettan och formeln dubbla vinkeln för sinus.

I den andra uppgiften kan man förenkla ekvationen genom att ersätta cos 2x med 1-2sin^2 x. Då kommer man fram till att sin x = +-sqrt(3)/2
Lösningarna är x=pi/3+n*pi, x=2pi/3+n*pi, n heltal.
Citera
2013-07-22, 19:03
Bannlyst
Citat:
Att skriva om i termer om cos först verkar klumpigt. Testa att börja med additionsformeln för sinus istället.

Edit: Du gör för övrigt klokt i att inte använda l'Hopitals regel. Att använda derivator för att få ett uttryck för en derivata verkar lite cirkulärt.
Jaha

(sin(x+h)-sin(x)) / h = (sin(x)cos(h)+cos(x)sin(h) - sin(h))/h
Kan inte bryta ut h i alla fall så jag dras med det i nämnaren fortfarande
Citera
2013-07-22, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Gränsvärdet är cos x eftersom lim h->0 (sin(x+h)-sin(x))/h är derivatan för sin x.
Det borde räcka som svar tycker jag. Att bevisa detta från grunden är rätt lite för svårt för att vara en vanligt övningsuppgift. I min analysbok tar beviset upp nästan 2 sidor.

ok , då så...det var ingen övningsuppgift, det var en ifrån examinationsuppgift som jag som sagt var använda L'Hopitals (L'Hospital, L'Hopital?)

Antar att syftet var att man skulle se det var derivatans def. för sin(x), det missade jag att se
Det var en liten "luring"
Citera
2013-07-22, 19:09
Medlem
Hur bestämmer man derivatans nollställen i t.ex.:
f'(x)=-6sin(2x-1) ?

Vet ju att man sätter
f'(x)=0
Men hur ska man tänka sen?
Citera
2013-07-22, 19:15
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jaha

Nä, jag vet, jag provade och det slutade med att jag utbrast "Helvete!" och lade ifrån mig blocket.
Citat:
ok , då så...det var ingen övningsuppgift, det var en ifrån examinationsuppgift som jag som sagt var använda L'Hopitals (L'Hospital, L'Hopital?)

Antar att syftet var att man skulle se det var derivatans def. för sin(x), det missade jag att se
Det var en liten "luring"
l'Hopital eller l'Hospital, båda går bra. Inte stort L i början dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepwall
Hur bestämmer man derivatans nollställen i t.ex.:
f'(x)=-6sin(2x-1) ?

Vet ju att man sätter
f'(x)=0
Men hur ska man tänka sen?
Ja, då har du en produkt som ska vara noll, så då måste någon av faktorerna vara noll. Kan -6 vara lika med noll? Kan sin(2x-1) vara lika med noll?
Citera
2013-07-22, 19:21
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Jaha

Den sista termen ska vara sin(x), inte sin(h). Nu måste du använda standardgränsvärden:
lim h->0 (cos(h)-1)/h = 0
lim h->0 sin(h)/h = 1
Bevis för det andra gränsvärdet: http://www.math.rutgers.edu/~greenfie/summer_135/verification_sine.html
Citera
2013-07-22, 19:31
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Den sista termen ska vara sin(x), inte sin(h). Nu måste du använda standardgränsvärden:
lim h->0 (cos(h)-1)/h = 0
lim h->0 sin(h)/h = 1
Bevis för det andra gränsvärdet: http://www.math.rutgers.edu/~greenfie/summer_135/verification_sine.html
Tufft, tänkte inte på standardgränsvärdena.
Citera
2013-07-22, 19:33
Medlem
[Komplexa tal]
z² + 6iz - 9 - 8i = 0

Tydligen kan detta skrivas på formen (z-a)(z-b)=0 där a och b är komplexa tal. Kan någon visa mig hur man går till väga för att göra den omskrivningen?

Eller:
Lös z² + 6iz - 9 - 8i = 0 på valfritt sätt.

Citera
2013-07-22, 19:37
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:

Citat:
l'Hopital eller l'Hospital, båda går bra. Inte stort L i början dock.

Cirkumflexet vittnar om ett stumt "s" som är borttaget, alltså l'Hôpital eller l'Hospital. Stort L omm det är i början på mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in