2013-07-21, 20:16
Medlem
Enligt min mening så består en god hemgjord burgare av fyra saker och det slår alla potatisburgare du kan köpa:

- nötfärs
- salt
- peppar
- ett par msk worcestershiresås

Och så lägger man de på grillen!
Citera
2013-07-21, 20:29
Medlem
trickydicks avatar
I går när jag kom hem på fyllan gjorde jag nära nog världens bästa burgare.

Hittade i frysen Hemköps 4x113 gr hamburagre, tog två sådana, tog formfranska bredde smör på båda sidor och stekte så dom blir lätt rostade på varje sida. Gjorde en hamburgerdressing av majonäs, Ardita tomatpuré lite olja vinäger salt peppar chilli och bostonkurka. Troligen värdens bästa hamburgerdressing. Sedan stekte jag burgarna, bara salt svartpeppar och en krydmix som kallas Cubablandning. På ena burgaren smälte jag några skivor Greveost på. Stekte även ett halv paket bacon.

Bottenbröd-> dressing->hamburgare-> mellanbröd->isbegsallad->hamburgare med smält ost.-> bacon ->dijonsenap, finhackad lök-> toppbröd.

Kl 04,00 inatt fyllhungrig så var det tamigfan världen bästa hamburgare.
Citera
2013-07-22, 14:46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sibylla hamburgare
Nötkött, potatis, vatten, potatismjöl, koksalt, kryddor (svartpeppar, rosmarin) potatisfibrer, stabiliseringsmedel E450, E451.

Inte fan vill jag ha potatis, potatismjöl, potatisfibrer och stabiliseringsmedel i min burgare
Bättre rent nötkött men glöm inte rätta tillbehören t ex inlagd skivad gurka
Du påverkas nog av lyxen att köpa istället för att göra?

Köp en på donken om du måste köpa. De har inte så mycket skit i. Bara 100% nötkött och svartpeppar o salt
Potatis gör burgaren saftig, jag förstår inte tjusningen med 100% kött som ger en
torr och tråkig burgare. Sånt skit kan Mcd hålla sej med.

Jag tror Sibylla köper burgare av Lithells i alla fall. Liknande burgare kan finnas
i handeln, i alla fall i affären hemmavid.

Jag steker snabbt på hög värme, sedan sänker jag värmen och låter dem dra under lock i stekpannan.
Och en burgare utan ost är ingen burgare, mycket viktigt anser jag.
Citera
2013-08-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Potatis gör burgaren saftig, jag förstår inte tjusningen med 100% kött som ger en
torr och tråkig burgare. Sånt skit kan Mcd hålla sej med.

Jag tror Sibylla köper burgare av Lithells i alla fall. Liknande burgare kan finnas
i handeln, i alla fall i affären hemmavid.

Jag steker snabbt på hög värme, sedan sänker jag värmen och låter dem dra under lock i stekpannan.
Och en burgare utan ost är ingen burgare, mycket viktigt anser jag.

Om du får burgaren för torr med 100% kött så har du för låg fetthalt på köttet, eller så har du använt finmald köttfärs som du tryckt ihop för hårt.
Citera
2016-06-28, 17:54
Medlem
Det är kyrddan som man är ute efter här. Det är den som är hela grejen när det gäller hamburgare från gatuköket/grillkiosken. Vill ha samma kryddsmak som "sibylla" burgaren. Vad är det för märke/typ av grillkrydda som dom använder?
Citera
2016-06-28, 18:33
Medlem
Itons avatar
Jag tror att de flesta kiosker köper hamburgarna färdiggjorda och förbereder dem alltså inte själva.
Bortsett från själva nötköttet får du ska fixa till någon dressing och lite sallad. För den äkta formen kan du använda en hamburgerpress: https://www.google.se/search?q=hambu...iw=375&bih=559
Citera
2016-07-04, 06:20
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Enligt min mening så består en god hemgjord burgare av fyra saker och det slår alla potatisburgare du kan köpa:

- nötfärs
- salt
- peppar
- ett par msk worcestershiresås

Och så lägger man de på grillen!
Fast ni frågade väl TS om de som serveras på kiosk?
Kanske en 2/10 mättat fett, 0.4/10 salt och resten mald färs? På med sallat, gurkmajonäs och generösa mängder senap+ketchup
Citera
2016-07-16, 22:45
Medlem
Zteffen81s avatar
Själv brukar jag köpa nötfärs som jag gör egna burgare av. Jag brukar grilla dom på min klotgrill och krydda med salt och peppar. Köper hamburgerbröd på ICA och till burgaren brukar jag ha ketschup, dressing, lök, gurka, tomat och lite sallad.
Citera
2016-07-17, 10:54
Medlem
Köp Scans 90 g fryspuck och fritera någon minut! Blir väldigt likt kioskburgare.
Citera
2016-07-18, 05:22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoocher
Köp Scans 90 g fryspuck och fritera någon minut! Blir väldigt likt kioskburgare.
Men man friterar inte de frysta burgarna på tex Sibylla. Man steker dem ju.
JAg kan även misstänka att själva stekplattan innehåller väldigt mycket smakänmen från alla föregående burgare som blivit stekta.
Och det är naturligtvis svårt att kopiera det hemma i det egna stekjärnet om man bara steker sig en eller två burgare.
För att få något som motsvarar kioskupplevelsen bör man kanske steka burgare några timmar först.
Eller åtminstone En timme.

Alternativt aldrig tvätta stekpannan.
Citera
2016-07-18, 05:40
Medlem
kraftfoders avatar
Vill man ha "kioskburgare" hemma tar man sig en tur till snabbgrossen och köper grejorna där. Hamburgerbröden (korvbrödsbagarn) är frysta, och dessa tinar man upp själv hemma innan man fixar hamburgaren. (ICA/Willys har samma bröd, men de är upptinade och torra för de har legat upptinade på hyllan i flera dagar).

Hamburgaren i sig själv, finns också på snabbgrossen, finns 45g, 60g, 90g, 120g, 150g att välja på. Antingen förstekta eller råa.

Vill man göra köttet själv, skaffar man sig en hamburgerform/press. Då blir hamburgaren exakt rund, och tunn. Inte som en golfboll/köttbulle när man gör för hand. Kryddningen kan man experimentera själv, jag brukar dra i några varv svartpeppar från kvarnen och texas grillkrydda + en skvätt Tabasco. Inget salt, grillkryddan innehåller redan salt. Blir perfekta burgare, och nyttigare än de färdigköpta. Oftast använder jag nötfärs, men det funkar utmärkt med blandfärs också. Blandfärsburgarna blir något saftigare än de med 100% nöt. Burgarna steker jag i rapsolja. De enda burgarna man kan välja "rosa" är de man gör själv. Fabriksburgare måste genomstekas på grund av smittor.
Vill man ha burgarna lika platta som McD's så fryser man in dem någon timma efter pressning. Då drar inte köttet ihop sig så mycket vid stekningen.

Dressingen kan man lyckosamt göra själv genom att blanda äkta majonäs med ketchup. Blir precis
som hamburgerdressing. Sen är det bara att skära lite isbergssallad, tomat, lök och ta fram smörgåsgurka, montera burgaren och Bob's your uncle!
Priset på en stor hemmagjord burgare är under 10 spänn.
Citera
2016-07-18, 05:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men man friterar inte de frysta burgarna på tex Sibylla. Man steker dem ju.
JAg kan även misstänka att själva stekplattan innehåller väldigt mycket smakänmen från alla föregående burgare som blivit stekta.
Och det är naturligtvis svårt att kopiera det hemma i det egna stekjärnet om man bara steker sig en eller två burgare.
För att få något som motsvarar kioskupplevelsen bör man kanske steka burgare några timmar först.
Eller åtminstone En timme.

Alternativt aldrig tvätta stekpannan.

McD och övriga burgarhak använder stekbord. Vill du gå bananas i din iver att få burgarna likadana hemma, köper du ett stekbord. Finns för ett par tusen och uppåt på restauranggrossisterna. Stekpanna är inte samma sak som stekbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in