• 4
  • 5
2016-07-18, 06:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
McD och övriga burgarhak använder stekbord. Vill du gå bananas i din iver att få burgarna likadana hemma, köper du ett stekbord. Finns för ett par tusen och uppåt på restauranggrossisterna. Stekpanna är inte samma sak som stekbord.
Ja, stekbord är inte samma sak som en stekpanna.
Men de samlade resterna efter multipla stekningar av burgare, det är samma sak oavsett plattform.

Vilket också var precis vad jag skrev, som du sen i din tur återgav precis som jag beskrev - så varför kände du ett så starkt behov av att få lov att skriva det en gång till?

Dessutom tror jag att du glömt bort att det inte går att kopiera McDs fulburgare.
Det är svårt eftersom deras plattor är gjorda av fettsmet. Som sen fryses till plattor i formar och skickas iväg från centralköket.
Inget man vill försöka kopiera i sitt eget kök faktiskt.
Tänk dig tex att först göra flytande mos, sörja av det dallrande fettet från slaktdjuret, och sen blanda med samma mos, sörja av icke önskvärda "styckdetaljer".

När du gör köttfärs, så gör du färs.
Men hade du någonsin klarat av att göra flytande sörja, helt flytande (som soppa typ) av slaktdjurets allra äckligaste delar?
Hur hade det känts i magen att tex hälla upp den "såsen" från tex en karaff/saftbringare - helt flytande på stekpannan.
Så flytande att du var tvungen att hälla det i en pepparkaksform tex ...
Citera
2016-07-18, 06:18
Medlem
kraftfoders avatar
Ja, "fettsmeten" som du säger är "maskinurbenad köttmassa", ungefär samma som man gör kalvkorv av. Den där massan är inte särskilt aptitlig, det medges. Och visst måste man "steka in" både stekpannor och stekbord, nya ger sällan bra resultat. Hemma kör jag med en Skeppshults gjutjärnspanna jag köpte på 80-talet. Den är instekt och fin!

Jag har dock lyckats att få till "köttmassa" hemma, genom att köra köttfärs i mixern. Denna köttmassan blandar jag med vanlig nötfärs, och vad händer då? Köttmassas cellväggar är borta, och bindemedlet kommer fram. Så köttmassan funkar som lim i burgarna. (Burgarna faller inte lika lätt sönder vid hanteringen).
Citera
2016-07-18, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gosta-berling88
Nå hur ska man gå tillväga, vilka ingredienser behövs, hur ska man krydda burgaren ?

Vart köpa diverse kiosker in sina hamburgare, bröd, dressin etc eller gör dom det själva ?

Tips ?
Nu har du tur Ts att jag såg din tråd.

Friscobröd bacon cheddar 150g hamburgare tomat gurka ketchup och dressing. Salta och peppra burgaren räcker.
Citera
2016-07-18, 09:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ja, "fettsmeten" som du säger är "maskinurbenad köttmassa", ungefär samma som man gör kalvkorv av. Den där massan är inte särskilt aptitlig, det medges. Och visst måste man "steka in" både stekpannor och stekbord, nya ger sällan bra resultat. Hemma kör jag med en Skeppshults gjutjärnspanna jag köpte på 80-talet. Den är instekt och fin!

Jag har dock lyckats att få till "köttmassa" hemma, genom att köra köttfärs i mixern. Denna köttmassan blandar jag med vanlig nötfärs, och vad händer då? Köttmassas cellväggar är borta, och bindemedlet kommer fram. Så köttmassan funkar som lim i burgarna. (Burgarna faller inte lika lätt sönder vid hanteringen).
Du borde köra några dallrande, genomskinliga fettsvålar också i den där mixern, iaf om du vill ha något som påminner om gatukökens burgare.
Det gör det ju också ännu mer lättflytande, så bara det viore ju kul.

Kanske att fin-mixa, och sen passera, en gris-hjärna?
Blanda det i din köttsmet till burgaren.

Du kan ju kalla det "lyxig brässliknande Burger-sås ..."
Citera
2016-07-18, 10:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
McD och övriga burgarhak använder stekbord. Vill du gå bananas i din iver att få burgarna likadana hemma, köper du ett stekbord. Finns för ett par tusen och uppåt på restauranggrossisterna. Stekpanna är inte samma sak som stekbord.
Intressant, vad blir skillnaden? stekbord eller stekpanna får jag för mig ska ge samma resultat vid samma temperatur.

Har tillagat kött på muurikka och i stekpanna, ugn såklart och grillgaller, kokat kött åxå (köttsoppa) - men inte provat på stekbord, så upplys mig gärna. Vad är skillnaden?
Citera
2016-07-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Intressant, vad blir skillnaden? stekbord eller stekpanna får jag för mig ska ge samma resultat vid samma temperatur.

Har tillagat kött på muurikka och i stekpanna, ugn såklart och grillgaller, kokat kött åxå (köttsoppa) - men inte provat på stekbord, så upplys mig gärna. Vad är skillnaden?

Ingen skillnad mer än att man har mer plats.
Citera
2016-07-18, 17:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Nja, jag tror inte det är någon skillnad i praktiken. Men vill man emulera ett hamburgerhaks burgare, bör man väl så långt som möjligt kopiera hamburgerhakens metoder?
Citera
2016-07-18, 17:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du borde köra några dallrande, genomskinliga fettsvålar också i den där mixern, iaf om du vill ha något som påminner om gatukökens burgare.
Det gör det ju också ännu mer lättflytande, så bara det viore ju kul.

Kanske att fin-mixa, och sen passera, en gris-hjärna?
Blanda det i din köttsmet till burgaren.

Du kan ju kalla det "lyxig brässliknande Burger-sås ..."

Haha, vad hette veterinären/läkaren som ville injicera kalvbräss i folks hjärnor? (Det var på 80-talet, om jag minns rätt)..

Gris (svålar) ska man ju inte normalt ha i hamburgare, där ska det vara nötkött. Du kanske tänker på talg? Men en sak är säker: mixar man nötfärs i en mixer så det blir en "rosa smet", därefter blandar i smeten i köttfärsen, håller burgaren ihop bättre. Och är det bra köttfärs man mixat till "rosa smet" är det ju inte det minsta äckligt. Ungefär att göra en "smoothie" fast med kött.
Citera
2016-07-18, 18:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Ingen skillnad mer än att man har mer plats.

Citat:
Nja, jag tror inte det är någon skillnad i praktiken. Men vill man emulera ett hamburgerhaks burgare, bör man väl så långt som möjligt kopiera hamburgerhakens metoder?

Ok, då var det lite som jag trodde. Men nog skulle det vara lite kul med ett stekbord hemma åxå.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in