2013-07-22, 10:12
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capsyl
Jag är halvdassig på bråk, så någon får jättegärna hjälpa mig med följande:

(4/4) - (1^4/4)

Tar man täljarna minus varandra så det blir 3^4/4? Känns väldigt fel dock...

I ditt uttryck har du samma nämnare i båda bråken, så det är enkelt att sätta allt på gemensamt bråkstreck:
4/4 - 1^4/4 = (4-1^4)/4

Nu har dock upphöjt till (mycket) högre prioritet än minus. Så beräkna 1^4 innan du subtraherar.
Citera
2013-07-22, 10:20
Medlem
Tack!

Min mattelärare blir galen så fort hon ser decimaler om uppgiften inte efterfrågar detta. Därmed är jag livrädd att skriva decimaler om det inte är nödvändigt.

Uppgiften är:
Bestäm den primitiva funktion F(x) till f(x) = x^3 som uppfyller villkoret F(1) = 1.

Jag kommer fram till följande svar till uppgiften:
F(1) = (x^4)/4 + 0,75

Jag tror dock hon vill ha uträkningarna i bråkform (istället för 0,75), men jag är inte helt säker. Är detta vettigt för denna uppgift?

Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
I ditt uttryck har du samma nämnare i båda bråken, så det är enkelt att sätta allt på gemensamt bråkstreck:
4/4 - 1^4/4 = (4-1^4)/4

Nu har dock upphöjt till (mycket) högre prioritet än minus. Så beräkna 1^4 innan du subtraherar.
Senast redigerad av Capsyl 2013-07-22 kl. 10:22.
Citera
2013-07-22, 11:27
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Tack!

Min mattelärare blir galen så fort hon ser decimaler om uppgiften inte efterfrågar detta. Därmed är jag livrädd att skriva decimaler om det inte är nödvändigt.

Uppgiften är:
Bestäm den primitiva funktion F(x) till f(x) = x^3 som uppfyller villkoret F(1) = 1.

Jag kommer fram till följande svar till uppgiften:
F(1) = (x^4)/4 + 0,75

Jag tror dock hon vill ha uträkningarna i bråkform (istället för 0,75), men jag är inte helt säker. Är detta vettigt för denna uppgift?
Det brukar anses snyggare att svara i bråkform om möjligt. Alla tal som inte har oändlig decimalutveckling är garanterat möjliga att skriva i bråkform, i synnerhet alltså 0,75 som kan skrivas 3/4.Ditt svar är dock inte korrekt. Du har skrivit F(1) i vänsterledet, men inte bytt ut x mot 1 i högerledet.

Rätt svar är alltså F(x)=x^4/4+3/4, även om det i sak inte är inkorrekt att svara i decimalform. Notera att du inte behöver sätta parenteser runt x^4, då exponenter har högre prioritet än multiplikation/division.
Citera
2013-07-22, 12:46
Medlem
Har fått en uppgift att hitta felen i den här lösningen:

cos(-x) = -1/2
cos(x) = 1/2
x = 60° + 2pin

Vet att det finns en till lösning: x = 120° + 2piπ. Det finns fler fel men vet inte riktigt vad det är för fel.
Citera
2013-07-22, 12:50
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat

cos(-x) = -1/2
cos(x) = 1/2
x = 60° + 2pin

Vet att det finns en till lösning: x = 120° + 2piπ. Det finns fler fel men vet inte riktigt vad det är för fel.
Åtminstone är cos(-x)=cos(x) vilket gör redan andra raden inkorrekt.
Citera
2013-07-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkybeat

cos(-x) = -1/2
cos(x) = 1/2
x = 60° + 2pin

I svaret (tredje raden) blandas grader och radianer, inte bra.
Citera
2013-07-22, 13:14
Medlem
Sitter här och blir snart tokig på ett jävla bråk tal! Jag skulle behöva hjälp med hur man löser bråk som ser ut såhär. Skriv exakt vad ni gör.. har försökt kollat på internet men blir inget klokare.. bråk har alltid varit min akilleshäl men nu ska jag banne mig lära mig skiten en gång för alla!

Har med ett lösningsalternativ till ett annat bråk i länken, men förstår inte riktigt hur de gör för att få talet från steget att det är bråk delat på bråk till bara ett bråk

Mvh
Citera
2013-07-22, 13:36
Medlem
Hur gör jag om jag vill få fram ett negativt tal i normalfördelningstabellen? Uppgiften lyder:

Citat:
Om tiden för produktion av produkten A är en normalfördelad slumpvariabel med medelvärdet 60 minuter
och standardavvikelsen 8 minuter

Hur stor är sannolikheten att ett exemplar av produkten A tar mindre än 52 minuter att producera?

Vi tar alltså (52-60)/8 och får då -1. Ska jag kolla på 1 då i normalfördelningstabellen?
Citera
2013-07-22, 13:58
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fate
Hur gör jag om jag vill få fram ett negativt tal i normalfördelningstabellen? Uppgiften lyder:

Vi tar alltså (52-60)/8 och får då -1. Ska jag kolla på 1 då i normalfördelningstabellen?

Du ska kolla på värdet 1 för den kumulativa funktionen som är N(0,1). Har du tillgåbg till tecas ti-82 eller bättre är det bara att slå in;
Normalcdf(-E99,52,60,8)
Citera
2013-07-22, 14:42
Medlem
Tack så mycket! När jag räknar ut uppgiften fick jag ju först fram 0,75 och kunde utifrån det se att det är 3/4. Men det känns inte helt rätt att utgå ifrån ett decimaltal och sedan omvandla det till bråktal.

Hur får jag 3/4?

Jag räknar enligt följande:

F(x) = 1^4/4 + C
F(1) = x^4/4 + C = 1 (Flyttar sedan över så C blir ensamt i VL)
F(1) = C = 1 - x^4/4 (1an här borde ju vara 4/4?)
F(1) = C = 4/4 - x^4/4 (Hur subtraherar man ett bråk med en exponent i ena termen?)

Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Det brukar anses snyggare att svara i bråkform om möjligt. Alla tal som inte har oändlig decimalutveckling är garanterat möjliga att skriva i bråkform, i synnerhet alltså 0,75 som kan skrivas 3/4.Ditt svar är dock inte korrekt. Du har skrivit F(1) i vänsterledet, men inte bytt ut x mot 1 i högerledet.

Rätt svar är alltså F(x)=x^4/4+3/4, även om det i sak inte är inkorrekt att svara i decimalform. Notera att du inte behöver sätta parenteser runt x^4, då exponenter har högre prioritet än multiplikation/division.
Senast redigerad av Capsyl 2013-07-22 kl. 14:49.
Citera
2013-07-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Sitter här och blir snart tokig på ett jävla bråk tal! Jag skulle behöva hjälp med hur man löser bråk som ser ut såhär. Skriv exakt vad ni gör.. har försökt kollat på internet men blir inget klokare.. bråk har alltid varit min akilleshäl men nu ska jag banne mig lära mig skiten en gång för alla!

Har med ett lösningsalternativ till ett annat bråk i länken, men förstår inte riktigt hur de gör för att få talet från steget att det är bråk delat på bråk till bara ett bråk

Mvh

Nvm, har löst den här hädelsen till uppgift
Citera
2013-07-22, 15:03
Medlem
Citat:
Tack så mycket! När jag räknar ut uppgiften fick jag ju först fram 0,75 och kunde utifrån det se att det är 3/4. Men det känns inte helt rätt att utgå ifrån ett decimaltal och sedan omvandla det till bråktal.

Hur får jag 3/4?

Jag räknar enligt följande:

F(x) = 1^4/4 + C
F(1) = x^4/4 + C = 1 (Flyttar sedan över så C blir ensamt i VL)
F(1) = C = 1 - x^4/4 (1an här borde ju vara 4/4?)
F(1) = C = 4/4 - x^4/4 (Hur subtraherar man ett bråk med en exponent i ena termen?)
Du verkar ha dålig koll på när du ska skriva x och när du ska skriva 1 som argument.

Du har fått fram den generella lösningen F(x) = x^4/4 + C och ska bestämma den speciella lösning som uppfyller F(1) = 1.

Från F(x) = x^4/4 + C får vi C = F(x) - x^4/4.
Sätter vi x = 1 får vi C = F(1) - 1^4/4.
Nu ska vi ha F(1) = 1. Vidare gäller 1^4/4 = 1/4.
Alltså ska vi ha C = 1 - 1/4 = 4/4 - 1/4 = 3/4.

Lösningen är alltså F(x) = x^4/4 + 3/4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in