2013-07-22, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Frågan är hur nogranna de varit när de gått igenom forten. framförallt mjösjöfortet, pagla - anläggning 8, södra åberget. Har man haft med sig folk som verkligen känner till forten utan och innan. Även alla hemliga exit-tunnlar som också kan användas som ingång om man öppnat dem. Ex. så skall enligt uppgift anläggning 8 eller 10 ha en sådan tunnel. Jag tycker inte det räcker att gå fram till stora ingången, titta om någon gjort åverkan på dörr eller lås, titta efter bilspår m.m. GM kanske inte använt den officiella vägen in i fortet.

Såklart gör man ju mer än bara åker och kollar på huvudingången. Nu är ju i stort sett alla fort öppna till viss del.
Sen får dem ju göra bedömningar, hur gammalt är låset, hur gammalt är plankorna man spikat igen det med. En del bryts upp för att kolla, en del bedöms som flera år gamla och har inget intresse.
Man gör också oftast en koll runt ett objekt för att öppningar kan ju finnas lite varstans.

Funkar ju så att man får en inventarielista från Fortifikationsverket där det står GPS koordinater till alla värn, bunkrar etc som dem vet om ( som man hoppas är i stort sett alla ). Dem delas upp bland grupperna och sen är det bara ta GPSen och börja knalla runt.
Man kan inte söka igenom alla, för det skulle ta månader efter månader. Men polisen gör bedömningen var det är intressantast.

Citat:
Ursprungligen postat av elliha
Aldrig i livet kan hemvärnet mfl ha sökt igenom alla bunkrar och andra försvarsanläggningar ute i skogen, det finns så många att ni anar inte. Dessutom är en del av dem inte framkomliga för de kan vara delvis rivna men säkert skulle man kunna kila ned en hand i något hål ändå... Utöver alla försvarets ställen så kan ju kroppsdelarna ligga i vilket vanligt hål som helst i skogen som någon fyllt igen. Hur ska någon veta var man ska leta? Fynden på berget var ju ganska taffligt gömda men vem säger att GM inte var mindre stressad och mer noga när händerna gömdes. Sannolikt så var det något med dem som han ansåg var mer 'farligt' än de andra delarna och därför gömdes de mer väl eller så har någon räv bara burit iväg med dem...

Nej, alla har inte sökts igenom. Norra Fronten skulle ju själv ta flera månader att söka igenom. Men man går efter hur stor sannolikheten är.
Jodå, vissa är rivna, vissa är öppna, vissa är begravda och vissa är inte mer än en koordinat längre.

Kila ner något i ett hål kan man göra vadsomhelst. Är ju bara gå till ett stenrös, lyfta en sten och där är det stor chans ingen kollar.
Man kan inte söka igenom hela skogen, så man går efter dem ställen där man vet eller har tips om att KJ befunnit sig. Där söker man igenom militära objekt och om det behövs så är det skallgång.

Är ju åklagaren och polisen som styr vad som ska sökas av. Så man får ju lita på att dem har en bra koll på KJ.
Citera
2013-07-22, 07:20
Medlem
Citat:
Frågan är hur nogranna de varit när de gått igenom forten. framförallt mjösjöfortet, pagla - anläggning 8, södra åberget. Har man haft med sig folk som verkligen känner till forten utan och innan. Även alla hemliga exit-tunnlar som också kan användas som ingång om man öppnat dem. Ex. så skall enligt uppgift anläggning 8 eller 10 ha en sådan tunnel. Jag tycker inte det räcker att gå fram till stora ingången, titta om någon gjort åverkan på dörr eller lås, titta efter bilspår m.m. GM kanske inte använt den officiella vägen in i fortet.

Anläggning 10 kan du glömma då denna fortfarande är larmad och används i någon utsträckning (Vätgasverket). Terrängen runt Mjösjöfortet är genomsökt. Fortet i sig är vattenfyllt efter att ha stått i nästan 40 år. Anläggning 8 tror jag inte du tar dig in i hur mycket du än försöker. "Exit-tunnlar" låter spännande, men finns inga som mynnar ut långt från anläggningarna. På forten var dessa t.ex. utgångar belägna 4m upp i luften på kärnans sida.

HV har gått igenom alla objekt som fortverket har haft listade (ja, även plomberade osv).
Citera
2013-07-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fått en ny pm. Denna handlar om ett fynd gjort av två pojkar utanför Heden. Fyndet är gjort i ett större sandtag och består av en grå sopsäck innehållande benrester och svarta hårtussar. Mamman till en av pojkarna hade senare åkt till sandtaget och kollat lite i påsen/säcken och noterat att hårtussarna var tre och att det var en hårknut på vardera hårtuss. Om det varit ben från djur eller människa hade hon inte kunnat bedöma.

Fyndet gjordes för två veckor sedan och är naturligtvis polisanmält. Två civilare hade kommit ut till sandtaget och tagit hand om fyndet. Polisen ska tydligen ha kontaktat mamman efteråt och vad jag förstår har hon även varit på förhör.

Ett område som vi inte fokuserat så mycket på. Heden nämndes dock av Bodengrabb i ett tidigt skede.

Intressant!
Frågan är dock vad för benbitar det rör sig om!
Jag gick tidigt information om att hon blivit skalperad och detta kan ha relevans. Kan ju lika gärna vara ett djur som grävts ned dock.
Citera
2013-07-22, 11:01
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om du kan gräva fram länken till artikeln vore det intressant att läsa.

" Att hon skulle vara borta så länge utan att höra av sig är inte normalt, alls säger hennes styvpappa Ja*-Eri* Simi** n- k (lä) Varför, varför, anmäldes hon försvunnen då först på tisdagen,om det vad så att hon aldrig skulle försvinna..Varför gick dom inte man ur huse
obs Tankar
Sen det som slår en är att Mamman ger två Inteljuver, dagarna efter hon hittas,det hade jag aldrig orkat sen är vi väll olika, men eftersom jag är med i Anhöriggrupper, som själv har vart med om mord..Är där ingen som orkar prata med någon efter en sån sak,inte i en tidning vart fall .. :-(
Med mamman nr 1
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7681462

Med mamman
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6852699

helt olika i vissa lägen..men ser det dumt ut..att ha två olika utsagor ..?

och lika lite som ni skriver om Kj Pappa kanske man ska undersöka allt i nära relationer..
Och mosar upp han i nyllet, som ev medhjälpare ??

Borde vara lika viktigt att syna helheten.. Tycker vart fall jag..
Senast redigerad av IngenEinstein 2013-07-22 kl. 11:08. Anledning: felskrivet
Citera
2013-07-22, 11:09
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Jag tror nog det är vanligare än vad man kan tro. Folk är lata och bekväma.

Ja, det är nog sant. Tänkte efter lite gällande fyndet i sandtaget. Tänkte först att det var konstigt att begrava delar av en hund, men det är ju förmodligen rester som legat länge så djur har varit där och dragit iväg delarna. Men tydligen visade polisen intresse i efterhand, så jag kan inte riktigt släppa fyndet i fråga.
Citera
2013-07-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenEinstein
Jag ser ingen motsättning i utsagor mellan de två artiklarna du länkat. Båda beskriver att BO i vanlig ordning skulle dela ut reklam, återvände till hemmet, skulle till en kompis för att plugga och en tenta väntade på måndagen efter.

Då har vi i alla fall närståendes uppgift om när BO senast sågs i livet, någon gång tidig eftermiddag förmodligen, den 4/5.

Polisen torde ha en massa att reda ut beträffande de polisanmälningar som BO sägs ha gjort. Omkring den 15/5 gjorde polisen uttalanden som gav en vink om en hotbild mot BO, som polisen varit förtegen om dessförinnan. Fortfarande förtegna vad polisanmälningarna handlade om.
Citera
2013-07-22, 12:11
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Polisen torde ha en massa att reda ut beträffande de polisanmälningar som BO sägs ha gjort. Omkring den 15/5 gjorde polisen uttalanden som gav en vink om en hotbild mot BO, som polisen varit förtegen om dessförinnan. Fortfarande förtegna vad polisanmälningarna handlade om.

Jag beundrar din ihärdighet

Men jag tror vi kan bortse från de där polisanmälningarna. Polisen uppgav för länge sen att de inte var av intresse. VB:s polisanmälningar gjordes inte för att hon själv kände sig hotad. Enligt nedanstående inlägg av Akrobaten0808, hade hon tydligen hjälpt en annan person att anmäla hot av något slag. Polisen sa dessutom att anmälningarna låg långt tillbaka i tiden, det talades om ett år.

https://www.flashback.org/sp43570808

Min fetning i citatet.
Citera
2013-07-22, 12:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Såklart gör man ju mer än bara åker och kollar på huvudingången. Nu är ju i stort sett alla fort öppna till viss del.
Sen får dem ju göra bedömningar, hur gammalt är låset, hur gammalt är plankorna man spikat igen det med. En del bryts upp för att kolla, en del bedöms som flera år gamla och har inget intresse.
Man gör också oftast en koll runt ett objekt för att öppningar kan ju finnas lite varstans.

Funkar ju så att man får en inventarielista från Fortifikationsverket där det står GPS koordinater till alla värn, bunkrar etc som dem vet om ( som man hoppas är i stort sett alla ). Dem delas upp bland grupperna och sen är det bara ta GPSen och börja knalla runt.
Man kan inte söka igenom alla, för det skulle ta månader efter månader. Men polisen gör bedömningen var det är intressantast.

Nej, alla har inte sökts igenom. Norra Fronten skulle ju själv ta flera månader att söka igenom. Men man går efter hur stor sannolikheten är.
Jodå, vissa är rivna, vissa är öppna, vissa är begravda och vissa är inte mer än en koordinat längre.

Kila ner något i ett hål kan man göra vadsomhelst. Är ju bara gå till ett stenrös, lyfta en sten och där är det stor chans ingen kollar.
Man kan inte söka igenom hela skogen, så man går efter dem ställen där man vet eller har tips om att KJ befunnit sig. Där söker man igenom militära objekt och om det behövs så är det skallgång.

Är ju åklagaren och polisen som styr vad som ska sökas av. Så man får ju lita på att dem har en bra koll på KJ.

Det gjorde GM också. Och så valde man en annan plats ..
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-22 kl. 12:40.
Citera
2013-07-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag beundrar din ihärdighet

Men jag tror vi kan bortse från de där polisanmälningarna. Polisen uppgav för länge sen att de inte var av intresse. VB:s polisanmälningar gjordes inte för att hon själv kände sig hotad. Enligt nedanstående inlägg av Akrobaten0808, hade hon tydligen hjälpt en annan person att anmäla hot av något slag. Polisen sa dessutom att anmälningarna låg långt tillbaka i tiden, det talades om ett år.

https://www.flashback.org/sp43570808

Min fetning i citatet.

Till tv-programmet Efterlyst, som är på plats i Boden, säger polisen nu att de polisanmälningar Vatchareeya Bangsuan gjort rör sig bland annat om hot hon kände sig utsatt för.

Polisen vill dock inte uppge vem som utsatt henne för de anmälda hoten.

– Jag kan bekräfta att hon har gjort anmälningar själv men det är ingenting som för oss framåt i nuläget, säger Kenneth Rautio på polisen i Norrbotten till Efterlyst.

– Vi har naturligtvis tittat på dem och även hört personer ytterligare en gång. Någon rubricering kan vara olaga hot, det handlar om anmälningar ett år tillbaka i tiden, det handlar om 2–3 anmälningar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16779334.ab

Även om polisanmälningarna ligger ett år tillbaka i tiden, så är det ingen tid. Vem vet vad anmälningarna egentligen handlar om... Jag uppfattar i alla fall att polisens uttalanden angående dessa ändrade karaktär, gradskillnad, omkring den 15/5, vilket också är det datum som länken till aftonblaskan ovan handlar om; från inte alls relevanta för det aktuella försvinnandet till mindre kategoriskt avfärdande.

Än en gång - om inte VB:s egen familj konspirerar (hädisk tanke utan hållpunkter) - så är det senaste pålitliga livstecknet från VB någon gång kring 16-tiden den 4/5; snacket om uppbragta SMS från henne eller mobilsamtal osv kan vara nys... Polisen borde dock ha en rimlig uppfattning om dessa förhållanden genom uppföljning av mobildata. Det enda vi som utomstående spekulanter kan förhålla oss till med någorlunda visshet är att VB ännu varit vid liv på eftermiddagen den 4/5.
Citera
2013-07-22, 12:55
Medlem
Nu har jag utvärderat den info jag fått på thailändska, skrivet direkt av VB:s mamma.

I korta drag är den följande:
1. Baserat på vad hon fått veta av polisen är hon säker på att KJ är inblandad. Polisen söker ytterligare medhjälpare.
2. Hon överväger att finansiera en "privatspanare" för att luska djupare i vem/vilka som är medskyldiga.
3. Den informationen ämnas användas. Exakt hur kan jag fan inte skriva för det vore taskigt.
4. Polisen har funnit någonting av substans. Något som är viktigt för fallet. Exakt vad detta är fick jag aldrig veta, tyvärr. Kanske bäst så?

Infon säger väl inte så mycket egentligen, annat än att man kan gissa sig till att polisen varit relativt öppna med att man tror att fler är inblandade och därför ställt den sortens frågor till folk i utredningen. Mamman inkluderat.
Citera
2013-07-22, 13:04
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Nu har jag utvärderat den info jag fått på thailändska, skrivet direkt av VB:s mamma.

I korta drag är den följande:
1. Baserat på vad hon fått veta av polisen är hon säker på att KJ är inblandad. Polisen söker ytterligare medhjälpare.
2. Hon överväger att finansiera en "privatspanare" för att luska djupare i vem/vilka som är medskyldiga.
3. Den informationen ämnas användas. Exakt hur kan jag fan inte skriva för det vore taskigt.
4. Polisen har funnit någonting av substans. Något som är viktigt för fallet. Exakt vad detta är fick jag aldrig veta, tyvärr. Kanske bäst så?

Infon säger väl inte så mycket egentligen, annat än att man kan gissa sig till att polisen varit relativt öppna med att man tror att fler är inblandade och därför ställt den sortens frågor till folk i utredningen. Mamman inkluderat.

Mycket intressanta uppgifter. En fråga bara: Vet mamman om att du offentliggör uppgifterna hon lämnar? Det är ohederligt annars kan jag tycka, och kan rentav skada utredningen.
Citera
2013-07-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Mycket intressanta uppgifter. En fråga bara: Vet mamman om att du offentliggör uppgifterna hon lämnar? Det är ohederligt annars kan jag tycka, och kan rentav skada utredningen.

Det är självklart att hon vet om att uppgifterna sprids. Allt detta är allmän vetskap bland Sveriges thaiar just nu. Det har blivit en rätt stor "skvallerhärva" som diskuteras till och med i Thailand.
Hon är rätt öppen med sina tankar och önskningar runt KJ och eventuell medhjälpares framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in