2013-07-22, 13:39
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Till tv-programmet Efterlyst, som är på plats i Boden, säger polisen nu att de polisanmälningar Vatchareeya Bangsuan gjort rör sig bland annat om hot hon kände sig utsatt för.
Polisen vill dock inte uppge vem som utsatt henne för de anmälda hoten.
– Jag kan bekräfta att hon har gjort anmälningar själv men det är ingenting som för oss framåt i nuläget, säger Kenneth Rautio på polisen i Norrbotten till Efterlyst.
– Vi har naturligtvis tittat på dem och även hört personer ytterligare en gång. Någon rubricering kan vara olaga hot, det handlar om anmälningar ett år tillbaka i tiden, det handlar om 2–3 anmälningar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16779334.ab

Även om polisanmälningarna ligger ett år tillbaka i tiden, så är det ingen tid. Vem vet vad anmälningarna egentligen handlar om... Jag uppfattar i alla fall att polisens uttalanden angående dessa ändrade karaktär, gradskillnad, omkring den 15/5, vilket också är det datum som länken till aftonblaskan ovan handlar om; från inte alls relevanta för det aktuella försvinnandet till mindre kategoriskt avfärdande...

Jag är också envis och tjurskallig. När Kenneth Rautio nämnde rubriceringen olaga hot gick Efterlysts reporter antagligen i spinn och valde att anamma journalistskråets "gyllene" regel: Kolla aldrig en uppgift, det kan spräcka hela storyn
Den 11 maj (artikeln uppdaterad den 24 maj) sa dåvarande spaningsledaren så här angående polisanmälningarna:
- Jag kan inte i detalj berätta vad anmälningarna handlar om. Jag har bekräfta att hon har gjort polisanmälningar och att det inte i dessa anmälningar finns några hot mot kvinnan, säger Johansson.

Jag litar helt på Johanssons förstahandsuppgifter.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7650947
Citera
2013-07-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Mycket intressanta uppgifter. En fråga bara: Vet mamman om att du offentliggör uppgifterna hon lämnar? Det är ohederligt annars kan jag tycka, och kan rentav skada utredningen.

Kan någon bekräfta uppgifterna om att Jö*gen San*man är ledare för Airsoftarna? Samt om det stämmer att han blev utkastad från en förening pga olämpligt beteende. Om det stämmer + att samtliga Airsoftare lämnade med honom ?
Har hört mycket om att han är en obehaglig person (lite äldre) som är Kompis med KJ.

Han skulle nog hjälpa en vän i nöd.
Citera
2013-07-22, 14:11
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7763093

"Mordvapen och kläder saknas fortfarande Boden.
Avspärrningarna vid Mjösjöberget har hävts. Däremot är 22- åringens lägenhet fortfarande avstängd. Samtidigt fortsätter polisen att söka runt Boden.

– Jag har inte fått några besked om att de hittat något, säger Petter Wikström, vakthavande befäl vid polisen."
Citera
2013-07-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Nu har jag utvärderat den info jag fått på thailändska, skrivet direkt av VB:s mamma.

I korta drag är den följande:
1. Baserat på vad hon fått veta av polisen är hon säker på att KJ är inblandad. Polisen söker ytterligare medhjälpare.
2. Hon överväger att finansiera en "privatspanare" för att luska djupare i vem/vilka som är medskyldiga.
3. Den informationen ämnas användas. Exakt hur kan jag fan inte skriva för det vore taskigt.
4. Polisen har funnit någonting av substans. Något som är viktigt för fallet. Exakt vad detta är fick jag aldrig veta, tyvärr. Kanske bäst så?

Infon säger väl inte så mycket egentligen, annat än att man kan gissa sig till att polisen varit relativt öppna med att man tror att fler är inblandade och därför ställt den sortens frågor till folk i utredningen. Mamman inkluderat.

Jag tror att no 2 är tyvärr bortkastade pengar, vi har inte den typen av verksamhet i Sverige jämfört med t.ex. USA där det finns massor av privatspanare av olika slag. Hur skall denna P-spanare få fram adekvata uppgifter från utredningen som är sekretess och kunna gå vidare med dem.

Dock har jag full förståelse för moders desperation, förlorat sin dotter i ett brutalt mord i ett nästan främmande land och hennes kontakter och hjälp är begränsade. Man kan bara hoppas att förhörspersonalen kan tränga in i mtGM's bubbla så en del av frågetecken rätas ut.
Citera
2013-07-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tror att no 2 är tyvärr bortkastade pengar, vi har inte den typen av verksamhet i Sverige jämfört med t.ex. USA där det finns massor av privatspanare av olika slag. Hur skall denna P-spanare få fram adekvata uppgifter från utredningen som är sekretess och kunna gå vidare med dem.

Dock har jag full förståelse för moders desperation, förlorat sin dotter i ett brutalt mord i ett nästan främmande land och hennes kontakter och hjälp är begränsade. Man kan bara hoppas att förhörspersonalen kan tränga in i mtGM's bubbla så en del av frågetecken rätas ut.

Ja, precis. Det finns nog inte direkt någon direkt erfaren och kunnig i den verksamheten i Boden med omnejd. Sen vet jag inte heller hur det står till med kapital hos modern.
Däremot tror jag att hon och övriga asiater i länet kan lösa eventuell bestraffning om någon skulle råka frias på teknikaliteter.
Det är i alla fall min bild av det, som nödvändigtvis inte behöver vara sann...
Citera
2013-07-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag är också envis och tjurskallig. När Kenneth Rautio nämnde rubriceringen olaga hot gick Efterlysts reporter antagligen i spinn och valde att anamma journalistskråets "gyllene" regel: Kolla aldrig en uppgift, det kan spräcka hela storyn
Den 11 maj (artikeln uppdaterad den 24 maj) sa dåvarande spaningsledaren så här angående polisanmälningarna:
- Jag kan inte i detalj berätta vad anmälningarna handlar om. Jag har bekräfta att hon har gjort polisanmälningar och att det inte i dessa anmälningar finns några hot mot kvinnan, säger Johansson.

Jag litar helt på Johanssons förstahandsuppgifter.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7650947

Det kanske inte fanns hot i anmälningen mot VB, men efter anmälningen blev det ett hot mot henne för att hon gjort anmälan.
Tydligen kan det ta upp till ett år innan anmälan antingen avförs eller går till åtal. Kan det vara så här?
Citera
2013-07-22, 14:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Det är självklart att hon vet om att uppgifterna sprids. Allt detta är allmän vetskap bland Sveriges thaiar just nu. Det har blivit en rätt stor "skvallerhärva" som diskuteras till och med i Thailand.
Hon är rätt öppen med sina tankar och önskningar runt KJ och eventuell medhjälpares framtid.

Ok, bra. Det är intressanta uppgifter som sagt. Tack för dessa.
Citera
2013-07-22, 14:54
Bannlyst
Det är nog bäst för KJ att han erkänner brottet. Alternativet blir sannolikt en utdragen plågsam död. Sak samma för eventuella medhjälpare. De s k "privatspanare" mamman kan tänkas hyra in (thailändare?) kommer att agera bödlar.

I Thailand dödas människor dagligen över dispyter som vem som har rätten till en parkeringsplats. I ett annat fall knivhöggs en ung man ihjäl - Orsak? Han vägrade lämna motorcykelnycklarna till sin fru inför hennes vänner. Då förlorade hon ansiktet "Lose face" på engelska. De växlar från normalt beteende till totalt ursinne om de anse sig "Lose face".

Tänk på det nästa gång ni semestrar i Thailand och hamnar i en dispyt.

Jag tycker nästan, men bara nästan...synd om KJ.
Senast redigerad av MilagroTocarFondo 2013-07-22 kl. 14:58.
Citera
2013-07-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilagroTocarFondo
Det är nog bäst för KJ att han erkänner brottet. Alternativet blir sannolikt en utdragen plågsam död. Sak samma för eventuella medhjälpare. De s k "privatspanare" mamman kan tänkas hyra in (thailändare?) kommer att agera bödlar.

I Thailand dödas människor dagligen över dispyter som vem som har rätten till en parkeringsplats. I ett annat fall knivhöggs en ung man ihjäl - Orsak? Han vägrade lämna motorcykelnycklarna till sin fru inför hennes vänner. Då förlorade hon ansiktet "Lose face" på engelska. De växlar från normalt beteende till totalt ursinne om de anse sig "Lose face".

Tänk på det nästa gång ni semestrar i Thailand och hamnar i en dispyt.

Jag tycker nästan, men bara nästan...synd om KJ.
Finns absol ign anl tycka synd om detta
fega kräk, förh-vis hamn han lägst ner i hierarkin när han väl hamn i fängelse---stryk 1 par ggr i veckan
skulle passa bra här.
Citera
2013-07-22, 16:53
Medlem
Quarrels avatar
NK: Nytt målsägandebiträde för anhöriga
Citat:
Anledningen till att de anhöriga vill byta målsägandebiträde är enligt en tidigare skrivelse som inkommit till Luleå tingsrätt att de önskar en advokat med lång erfarenhet och god kulturkännedom, samt upplever att de haft för lite kontakt med sitt tidigare biträde.
F*rssberg vs Massi Fritz, avgjort på förhand?
Citera
2013-07-22, 17:04
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK: Nytt målsägandebiträde för anhöriga

F*rssberg vs Massi Fritz, avgjort på förhand?

Jag blir inte klok på din formulering. Det är lätt att feltolka den så att Massi Fritz ska ersätta Bo Forssberg. Men det ska hon ju inte. Hon ska ersätta mammans och styvpappans tidigare målsägandebiträde, en Bodenadvokat de inte var nöjda med.
Citera
2013-07-22, 17:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag blir inte klok på din formulering. Det är lätt att feltolka den så att Massi Fritz ska ersätta Bo Forssberg. Men det ska hon ju inte. Hon ska ersätta mammans och styvpappans tidigare målsägandebiträde, en Bodenadvokat de inte var nöjda med.
Då missförstår du. Målsägarna har Massi Fritz som biträde, den misstänkte F*rssberg. Man kan se det som en kamp mellan dessa, även om åklagarens roll naturligtvis inte är att förringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in