2013-07-21, 20:55
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwiche29
Shias syn:

Shiamuslimer erkänner inte det sunnitiska kalifatet, och använder normalt inte titeln "kalif". De menar att muslimerna borde ledas av en imam, som inte skulle väljas av muslimerna. Istället borde ledarskapet gå i arv inom profetens familj, och Muhammed borde ha efterträtts omedelbart efter sin död av svärsonen Ali ibn Abi Talib som imam. De tre första kaliferna (Abu Bakr, Umar, Uthman) betraktas av shi'iterna som usurpatorer. Ali tillträdde slutligen som kalif/imam efter Uthman, och räknas av sunnimuslimer som den fjärde och sista rättledde kalifen. Efter Alis död 661 vägrade shiamuslimerna emellertid erkänna det umayyadiska kalifatet och dess efterföljare, vilket sunniterna gjorde. Shiaislam har istället insisterat på en fortsatt linje imamer inom Muhammeds ätt, genom Alis efterlevande. Dessa har emellertid aldrig besuttit någon världslig maktställning, och de agerade som ett slags religiös opposition inom det sunnitiska kalifatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad jag finner så fascinerande är att inte ens de som var nära en profeten Muhammed fick klart för sig vem som skulle "styra" när han gick bort. Hur kunde så INTE ske? Och OM man var övertygad om att han verkligen VAR Guds sändebud - hur kunde man tillåta, ja hur VÅGADE man, låta det hela förfalla i vad som bara kan beskrivas som ett ett familjegräl?

Som icke-troende är jag lika förvånad som hedrad, Darwiche29, att bli tillfrågad om var jag står i denna konflikt den mellan sunni och shia som än idag skördar dödsoffer - men faktum är att det är svårt att komma över det jag skriver ovan.

Hur kunde konflikten ens uppstå?

Jag håller med Tinuviel. Varför uppstod splittring inom islam? hur vet man vilken slags islam som är den ”sanna islam”?

Shia och sunni fanns ju inte under Mohammeds tid. Man var muslim om man följde profetens läror. Efter Mohammeds bortgång splittrades islam. Man blir förvirrad i denna röra, hur ska en sanningssökare veta vad som representerar ”sann” islam? Om Mohammed hade kontakt med Gud/Allah, fick profeten information om att en sådan förvirrande röra skulle uppstå efter honom?

Hur besvarar en muslim på dessa frågor?
Citera
2013-07-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Jag håller med Tinuviel. Varför uppstod splittring inom islam? hur vet man vilken slags islam som är den ”sanna islam”?

Shia och sunni fanns ju inte under Mohammeds tid. Man var muslim om man följde profetens läror. Efter Mohammeds bortgång splittrades islam. Man blir förvirrad i denna röra, hur ska en sanningssökare veta vad som representerar ”sann” islam? Om Mohammed hade kontakt med Gud/Allah, fick profeten information om att en sådan förvirrande röra skulle uppstå efter honom?

Hur besvarar en muslim på dessa frågor?

Under Profetens tid fanns bara en Islam, och det är det fortfarande. Enligt shia så har Profeten (saw) ständigt nämnt hans eget hushåll dvs familj. Koranen och hans familj. Vid Ghadeer Khum så hade Profeten utsett Imam Ali (AS) (profetens kusin) till efterträdare men den platsen stals från honom och därefter kom hadither där man började (som andra anser) fabricera dem, om att följa Profeten och hans sunnah (s.k livsstil) istället och så mycket mer. Imam Ali (AS) blev ju en ledare trots allt som fjärde khalif (ledare) istället. Islam är fortfarande ett förutom att man har lite olika syn på vem och vad man anser man ska leva upp till som stod Profeten närmast. Efter Profetens död gick allt ur styr.

Till Darwiche29; tycker det är en svår fråga du ställer till icke muslimer, det är inga många som har mer kunskap om historiken efter Profetens död än det som står i litteraturböcker om vad shia och sunni muslimer står för/är vilket i det flesta fall inte stämmer heller. Många vet inte om vilka Ahlul Bayt var, glöm shia nu, allt om sunni islam finns på silverfatet och vilka de första ledarna var, men inte så mycket om vilka Ahlul Bayt och de 12 Imamerna var. Så shia har alltid hamnat lite i skuggan så att säga.
Citera
2013-07-22, 05:34
Medlem
Shia är väl en betydligt seriösare religion än sunni. Jag har träffat väldigt få sunnimuslimer som verkligen ger intryck av att förstå sin religion. För sunni verkar det mer handla om politik och de har väldigt svårt för att argumentera för sin tro. Jag har faktiskt aldrig fått intrycket av någon troende sunnimuslim att de faktiskt är troende på riktigt utan de snarare följer ett grupptryck och upprepar saker de har lärt sig utantill. De ger sällan den känslan av att vara genuint intresserade som shiamuslimer, judar katoliker, protestanter och andra religiösa.
Sen verkar de också väldigt ofta ha väldigt lätt för att snöa in på wahhabism och vara extremt kulturfientliga.
Citera
2013-07-22, 15:37
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwiche29
Säg mig, de resterande kungariken världen om, hade inte dessa samma tankesätt? "Blod, tjockare än vatten", var det inte familjen som tog över? Så varför skulle just den här situationen var annorlunda?
Jag tvivlar inte för en sekund att Abu Bakr själv visste att det var så, att familjen tog över, att det även var så världen om. Men ändå så utsåg han sig själv som första kalifen?

Det som jag själv finner intressant är att tre fruar till Muhammad är systrar och dotter (Aishah) till de tre första sunnikalifeerna. Muta? Bara en undran...
Citera
2013-12-11, 04:51
Medlem
Dallas-Texass avatar
Sunnis är rövhål

Vi svenskar måste inse en sak. Det är en stor skillnad på shias och sunnis.

Sunnis är Islams smuts och rövhål. Det är dom som är Al-Qaida, islamist-rebellerna i Syrien, Al-Shabbab i Somalia. Det är dom som rättfärdigar att man spränger sig själv i lufteb. Varenda jävla bombdåd som sker i Iraq tex sker i ett Shiadominerat område av en sunni. Självmordsbombaren i Sverige var sunni och hade lärt sig i en sunniskola i Luton hur man gör.

Shia brukar ofta vara mycket andligare muslimer. Vissa av dom slår sig själva med svärd e.tc. Men jag har fått höra av en shia f.d klasskamrat att de gör det för att lida som sin ledare Hussein. Det gör ju att dom inte skadar mig. Låt dom skada sig själva hur mycket dom än vill, så länge dom inte rättfärdigar terrorism som sunni gör. Dessutom finns det många typer av religioner som använder lidande som andlighet. Kristna i Filipinerna korsfäster sig under påsken för att lida som Jesus. Vissa katoliker piskar sig själv osv.

Frågeställning blir följande.. vem håller med mig och varför? Och vem håller inte med och varför?
Citera
2013-12-11, 04:58
Medlem
candystashs avatar
Jag undrar lite varför vi måste inse det som svenskar.
Jag som svensk har då aldrig brytt mig om något annat än nära och kära (det som påverkar mig direkt)

Test scenario.
Okej, sunnis är rövhål och hela flashback håller med dig. Vad händer sen då?

Min fråga till TS blir då, hur kommer det sig att du är så insatt i detta och bryr dig så mycket?
Jag undrar för att det verkar vara mycket synpunkter och möjlig fakta i din trådstart, men du vill bara veta vem som håller med.
Citera
2013-12-11, 05:05
Medlem
Två sidor av samma mynt. Du kan benämna dem shia, sunni eller jihadister. Det betyder dock inte att den ena är bättre än den andra ur ett svenskt perspektiv.
Citera
2013-12-11, 05:05
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candystash
Jag undrar lite varför vi måste inse det som svenskar.
Jag som svensk har då aldrig brytt mig om något annat än nära och kära (det som påverkar mig direkt)

Test scenario.
Okej, sunnis är rövhål och hela flashback håller med dig. Vad händer sen då?

Min fråga till TS blir då, hur kommer det sig att du är så insatt i detta och bryr dig så mycket?
Jag undrar för att det verkar vara mycket synpunkter och möjlig fakta i din trådstart, men du vill bara veta vem som håller med.

Jag finner det rellevant eftersom vi ofta brukar dra alla mussar över en kam och göra alla till en och samma sak. Så jag har valt att gräva in mig in i det hela för att få kläm på någonting. Och då har jag funnit en stor och märkvärdig skillnad mellan dom två grupperna och det tyckte jag var värt att dela med sig.
Citera
2013-12-11, 05:07
Medlem
breakthebutterflys avatar
TS är själv shia, alternativt råkar ha väldigt många shiakompisar?
Citera
2013-12-11, 05:08
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Vi svenskar måste inse en sak. Det är en stor skillnad på shias och sunnis.

Nej det måste vi inte och det är inte särskilt stor skillnad om man inte själv är något utav det och är man det ska man hålla käften innan gud straffar en.

-inshallah
Citera
2013-12-11, 05:13
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Jag finner det rellevant eftersom vi ofta brukar dra alla mussar över en kam och göra alla till en och samma sak. Så jag har valt att gräva in mig in i det hela för att få kläm på någonting. Och då har jag funnit en stor och märkvärdig skillnad mellan dom två grupperna och det tyckte jag var värt att dela med sig.

"vi"?
Man eller i alla fall jag drar alla troende över en kam eftersom alla som ger sitt liv till en låtsaskompis borde deporteras.
Citera
2013-12-11, 05:13
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
TS är själv shia, alternativt råkar ha väldigt många shiakompisar?

Jag har haft två shia kompisar. Men jag läser religion på universitet och har gjort det ett långt nu och jag har som sagt grävt ner mig i just den konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in