2013-07-20, 21:56
Medlem
LloydHarbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
En grej är att man inte får barn innan man fyllt 20.
Allra helst så ska man få barn efter 30.
Håller med, det här är väldigt viktigt. Är på min syster om en hök kring det här hela tiden. MEN, åter igen så är ju det något medelklassen delar med överklassen. Tänkte lite mer för medelklassen exklusiva koder.
Citera
2013-07-20, 22:10
Medlem
teflonpannan69s avatar
Man skall helst fika på trendiga kaféer 1 gång i veckan (gäller bara kvinnor). Männen skall låtsas vara intresserad av typ snickeri, hantverkande, trädgårdsgöra, bilmeck men egentligen kan dem ingenting.
Citera
2013-07-20, 22:12
Medlem
LloydHarbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Männen skall låtsas vara intresserad av typ snickeri, hantverkande, trädgårdsgöra, bilmeck men egentligen kan dem ingenting.
Håller inte riktigt med. Känner inte igen det, bilmeckande är TOTALT otrendigt inom medelklassen. Att vara intresserad av bilar/rally/cross/skoter o.s.v. överlag är väldigt icke-medelklassigt.
Citera
2013-07-20, 22:16
Medlem
Blommandagens avatar
Få saker är typiska för medelklassen, eftersom medelklassen desperat försöker härma överklassen i allt de gör.

Citat:
Man skall helst fika på trendiga kaféer 1 gång i veckan (gäller bara kvinnor). Männen skall låtsas vara intresserad av typ snickeri, hantverkande, trädgårdsgöra, bilmeck men egentligen kan dem ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
•Eget sommarställe som familjen åker till under sin semester varje sommar.

•Sparar regelbundet till både barnen och den egna pensionen.

•Icke-rökare.

Gäller för överklassen också.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
•Överkonsumtion och överbelåning.

Gäller ännu mer för underklassen.
Citera
2013-07-20, 22:17
Medlem
Hajafintens avatar
Att ta av sig skorna inomhus? Mer en svensk grej än medelklass. Överklassen behåller inte skorna inomhus, tro mig. Det är mer en jänkarna som har det och i övriga länder som har heltäckningsmattor.

Att rösta på moderaterna för att ¨man får ju mer pengar i fickan¨ är medelklass.
Citera
2013-07-20, 22:20
Medlem
Snyggs avatar
Äga en Volvo V70?
Citera
2013-07-20, 22:23
Medlem
LloydHarbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Få saker är typiska för medelklassen, eftersom medelklassen desperat försöker härma överklassen i allt de gör.

Håller med. Min egen familj värdesätter överklassideal bra mycket högre än under-/arbetarklassideal. Vi uppför oss mycket mer likt en överklassfamilj än en "ickekulturell arbetarfamilj". Märker att du är negativ i din ton, ser personligen inget negativt i det dock - uppförande och bildning är sexigt.
Citera
2013-07-20, 22:28
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LloydHarbor
Håller med. Min egen familj värdesätter överklassideal bra mycket högre än under-/arbetarklassideal. Vi uppför oss mycket mer likt en överklassfamilj än en "ickekulturell arbetarfamilj". Märker att du är negativ i din ton, ser personligen inget negativt i det dock - uppförande och bildning är sexigt.
Sen när blev överklassen bildad? De tror att de är det, men oftast inte.
Citera
2013-07-20, 22:30
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:

Tja, eftersom jag är medelklass måste jag göra som överklassen och se ner på medelklassen. Men som sagt, det är i slutändan gott, det är bra att folk strävar uppåt. Även om det kan bli lite mycket ibland.

Jag såg/läste någonstans (kanske till och med här på FB) att en typsikt medelklassmarkör är att bli förlägen och tycka att det är pinsamt om man betalar med kort och köpet inte går igenom. Underklassen är van och bryr sig inte, överklassen blir förvånad eller arg och påpekar att maskinen inte fungerar.
Citera
2013-07-20, 22:31
Medlem
LloydHarbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Sen när blev överklassen bildad? De tror att de är det, men oftast inte.
I vilken samhällsklass det är vanligast att läsa "elitutbildningar" behöver vi inte ens ta upp till debatt, för det är överklassen. Även kulturell "bildning" är en klassfråga, var nyligen en artikel på SVD eller DN där de tog upp det fenomenet - under-/arbetarklassen läser inte i närheten lika mycket som de högre klasserna exempelvis.
Senast redigerad av LloydHarbor 2013-07-20 kl. 22:33.
Citera
2013-07-20, 22:35
Medlem
MaryBells avatar
Citat:

Spot on Kvinnorna ska gjärna ha lite koll på design, vin/utländsk mat och konst och så där. Man ska i det minsta kunne se skilnaden på 7an til Arne Jacobsen och nåt av Werner Panton.

Men det är kanskje samma sak för överklassen?
Senast redigerad av MaryBell 2013-07-20 kl. 22:40.
Citera
2013-07-20, 22:41
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
I vilken samhällsklass det är vanligast att läsa "elitutbildningar" behöver vi inte ens ta upp till debatt, för det är överklassen. Även kulturell "bildning" är en klassfråga, var nyligen en artikel på SVD eller DN där de tog upp det fenomenet - under-/arbetarklassen läser inte i närheten lika mycket som de högre klasserna exempelvis.

Läser..? Studerar menar du? Min far är en högt utbildad ingenjör och var en tämligen högavlönad ledare under de sista 20 åren av sitt yrkesverksamma liv. Någonstans kring övre medelklass antar jag. Dock har han alltid varit jordnära i ordets verkliga betydelse. Närmast en bonnig kraftkarl som alltid har levt i all enkelhet och definitivt aldrig framhävt sig själv. Han tjänade guld, skolad och förkovrad som sin socialgrupp "kräver", men har alltid betett sig som arbetarklass i alla sina privata angelägenheter. Gubben älskar enkelhet, snåla bönder och billig husmanskost.

Själv är jag tämligen dåligt utbildad jämfört med min pappa. Dock är jag ett kulturellt bildat unikum jämfört med honom!

Antar att kriterierna för de olika socialgrupperna är ganska grovhugget presenterade av tramsmedia...
Senast redigerad av fotokillen 2013-07-20 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in