2013-07-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Kom nyss hem från matchen och måste säga arenan i sig var helt okej och bajen sjöng ju ut oss precis som väntat, lät högt men var förbannat svårt att höra vad som sjöngs. Kul också med idioterna som bestämde sig för att det skulle vara en trevlig avrundning på kvällen att slåss med oss Öisare efter matchen och försökte rusa in på vår sektion.
Fan vad snabbt du kom hem till götet.

Vem vart träffad av föremål från etaget över er?
2013-07-21, 01:05
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Såhär ser jag på Nya Söderstadion

Positivt:

-Röken kommer snabbt ut från arenan och lägger sig inte som en evig dimma som den gör på NA.

-Akustiken är det inget fel på, att var osynk beror på att det inte fanns någon capo på västra, Katten borde enligt mig stå i kurvan och sen kan Hällbom stå där katten stog idag och Simpa kan stå vid HU ungefär.

- Nya Söderstadion är en utomhus arena, på riktigt. Det är inte bara en glugg i taket som på NA, taköppningen är lika stor eller större som planen och det är inte någon jumbotron ivägen.

- Mycket betong! Det känns inte så pass glamouröst inne på arenan som jag hade tänkt mig, det är betong överallt och inte något plåtgolv som på NA.

- Inget nät! Har inte tänk på det förrns nu eftersom man varit väldigt van vid nätet på Söderstadion, en ganska stor skillnad i hur matchen upplevs faktiskt.

Negativt:

- Klacken. Ett ganska lätt problem att fixa om har fler capos eller i värsta fall ett PA-system. Annars tycker jag om att kunna stå på långsidan, hatar kortsida.

- Att ta sig till/från. Jo så är det, den må ligga väldigt nära många olika tubstationer, men problemet är det är för trångt runt om kring. Speciellt blir det en flaskhals vid biljettluckorna vid donken efter match när alla ska hem samtidigt.

- Rökförbud, asså komigen, dem kan ju fan inte gå runt på läktaren och säga till de att släcka ciggen. Detta gäller i klacken, andra sektioner tycker jag att det låter som en bra idé eftersom det finns mycket barn där.

- Namnet, att döpa en arena efter ett företag är helt absurt.

- Opersonligheten. På Söderstadion sitter det Hammarbyloggor överallt, stolsnumren är grön-vita, väggarna är gröna, allting andas Hammarby helt enkelt! På nya är de enda Hammarbyloggarna de som finns på alla skärmar runt om på arenan.

Angående plastgräset är jag splittrad. Det är bara att kolla på NA, uppenbarligen svårt att driva en arena för både fotboll och konserter och samtidigt ha naturgräs. Dessutom tror jag att det både kortsiktigt och långsiktigt kan påverka det sportsliga positivt, vårt spel passar troligen bättre på konstgräs och dagens ungdomar har de flesta av de aldrig ens rört en naturgräsplan så det blir enklare att anpassa sig till a-laget. Dock tycker jag ändå att fotboll ska spelas på riktigt gräs och skulle helst se att även vi gjort så, men det är helt klart en klurig fråga.

Överlag är jag positivt överraskad, med det sagt är det absolut ingen perfekt arena men det märks att fotboll hade högre prio här än på NA.

Min första spontana reaktion när jag klev in var "oj vad stor den är" samtidigt som jag hör mig säga "fan va kompakt den är". Det har nog att göra med taket, det är väldigt högt, men läktarna är väldigt kompakta.

Till en början hade jag väldigt svårt att se detta som vår hemmaplan, det kändes som en att vi spelade på neutral mark, men ju längre matchen gick kändes det mer och mer som en hemmaplan.

Efter matchen klättrade jag in på Söderstadion och kysste gräsmattan farväl och stod på den platsen jag brukade stå under match och tänkte lite, om vilken jävla tjomme det var som tog in Gregg b.la.

Hoppas ni tycker mitt inlägg var till hjälp, och må dif torska imorgon.

Väl sammanfattat, jag håller med om det mesta. Stod bakom SB och därmed var lokaltrycket riktigt bra. Mycket hoppande, spontanpoppningar utöver stora bränningen osv. Kan därför inte uttala mig om synkningen och akustiken så mycket men min uppfattning är att ljudtopparna vid växelramsorna var overkliga.

Synken och dubbelklackens funktion kommer att sätta sig, ha tålamod bajare och supportersverige!
2013-07-21, 01:06
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
- Hamburgare saknas på menyn, samt rostad lök till korven.
Jag tror du hade hittat burgare om du gått rätt. Den rostade löken lös dock med sin frånvaro, likaså bostongurkan. För övrigt var den "italienska bratwursten" inte alls särskilt god. I synnerhet var fullkornsbrödet torrt som en gammal kardemummaskorpa.

Citat:
- Närheten till planen på de nedre etagen såg gudomligt härlig ut, dessutom så fanns det ju inget nät längst med långsideklacken.
Jag stod på Norra nedre och tyckte inte att det var nära planen. Såg betydligt bättre från ungefär samma höjd på Östra på Gamla Söderstadion. Hade hellre sett en brantare läktare närmare planen och som sträcker sig över båda etagen. Känns lite larvigt med två etage när de båda etagen är så små men det är väl en byggnadsteknisk detalj antar jag.

Citat:
Arenan är för kommersiell och det känns som att Stockholms Stad har haft en helt annan agenda med både Nationalarenan och Nya Söderstadion. Det är klubbarna som är fotbollen och det är supportrarna som är klubbarna. Fortsätter det i denna utveckling så tror jag att vi kommer att drabbas av beslut som inte överensstämmer med våra egna uppfattningar och visioner om hur svensk fotboll ska bedrivas.
Jag tycker inte att den kändes så kommersiell. Det stod beskrivet om det nordiska ljuset och allt vad det var men innandömet var inte helt olikt en gammal islada. Inte alls plastigt utan tvärtom sjuttitalsskabbigt, förutom muggarna som var fräscha. Gick i och för sig endast innan matchstart så det är möjligt att det inte längre är giltigt.
2013-07-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Vi gnagare är trots allt att vår arenan gapar tom under FLERA matcher per säsong ÄVEN om vi har högst publiksnitt.

Ska bli intressant att se hur HIFDIF hanterar det hela.
Nu är detta VÄLDIGT hypotetiskt eftersom nya arenenan lockar ny publik.
MEN.
Det är ju inte så att Hammarby sålt ut senaste åren.

Jämför vi med gamla arenan - hur många tomma stolar det fanns då och hur det hade sett ut om de haft tidigare års publiksnitt så ser vi att det är en brutalt stor skillnad.

Antal tomma stolar på Söderstadion:

2012 35% tomma stolar
2011 43% tomma stolar
2010 47% tomma stolar.

Om Bajen spelat på Tele2 med samma publiksnitt:

2012 72% tomma stolar.
2011 73.5% tomma stolar.
2010 77% tomma stolar.

DIF har liknande siffror.

Finns det verkligen så mycket publik för dessa lag?
Eller kommer Tele2 vara lika tomt som Råsunda på tidigt 90-tal?
Jag hade varit orolig om jag var HIFDIF.
Ja, för gnaget har ju mer än 11k på en arena med plats för 50k. Dessutom lirar Bajen 4e året i andraligan, dif lirar i AS. Stor skillnad på pappret.
2013-07-21, 01:12
Medlem
NackaSkoglund1889s avatar
Nu har vi landets tredje högsta publiksnitt (12.191). Endast slagna av Malmö (14.201) och Gnaget (22.368).
2013-07-21, 01:12
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicineraren
Ja, för gnaget har ju mer än 11k på en arena med plats för 50k. Dessutom lirar Bajen 4e året i andraligan, dif lirar i AS. Stor skillnad på pappret.

Innan juli, som är den sämsta tiden på året för stockholmslagen att ha hemmamatch, så var den lägsta publiksiffran 13983.

13870 mot Mjällby och sedan veckan efter hade vi 11753 mot Häcken - ganska uppenbart vad det handlar om eftersom Häcken är en mycket mer intressant match än mot Mjällby.

Men visst, säg "11k" när vi haft EN enda match som ens varit i närheten av den siffran.

11753
13870
13983
35311
24211
16711
19640
43466

Please, kör upp dom där 11k någonstans..

AIK har haft tre gånger så mycket publik som DIF denna säsong, och dubbelt så mycket som Bajen.
2013-07-21, 01:14
Medlem
Citat:
Innan juli, som är den sämsta tiden på året för stockholmslagen att ha hemmamatch, så var den lägsta publiksiffran 13983.

13870 mot Mjällby och sedan veckan efter hade vi 11753 mot Häcken - ganska uppenbart vad det handlar om eftersom Häcken är en mycket mer intressant match än mot Mjällby.

Men visst, säg "11k" när vi haft EN enda match som ens varit i närheten av den siffran.

11753
13870
13983
35311
24211
16711
19640
43466

Läs det igen. Ni har alltså färre som kommer när ni möter ett attraktivare lag? Skumt.
2013-07-21, 01:14
Medlem
Citat:

11753
13870
13983
35311
24211
16711
19640
43466

Förstår inte vad du vill ha ut av dina inlägg. Vill du ha ett pris för att ni är många, eller vad vill du ha sagt?
2013-07-21, 01:15
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Läs det igen.

Vad är det jag ska läsa?
Ska du vara stolt över Bajens siffra idag?
2013-07-21, 01:16
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westmars
Förstår inte vad du vill ha ut av dina inlägg. Vill du ha ett pris för att ni är många, eller vad vill du ha sagt?

Läs om läs rätt.

Jag undrade hur fan det kommer bli för HIFDIFARE att spela inför läktare som gapar tomma - vi i AIK är VANA. Trots högre publiksnitt.
2013-07-21, 01:17
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Läs det igen. Ni har alltså färre som kommer när ni möter ett attraktivare lag? Skumt.

För det är under den period då 50% av svenskarna är lediga och på semester.
Är det svårt att förstå?
2013-07-21, 01:18
Medlem
Citat:
För det är under den period då 50% av svenskarna är lediga och på semester.
Är det svårt att förstå?
Ja. Eftersom att vissa planerar sin semester efter just dessa matcher. Men du kanske inte vet hur det är att faktiskt vara trogen sitt lag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in