2013-07-21, 00:30
Medlem
leinblads avatar
Borde inte ni byare vara 100%nöjda med arenan?
Ni har väll haft 2-3 stycken heltidsanställda som har jobbat med att det här ska bli suveränt sedan början av 90 talet?

Det är ju eran arena säger ni? Som byggts för X antal miljarder?
2013-07-21, 00:41
Medlem
Tebos avatar
Något lite märkligt med akustiken är det allt. Jag satt på kortsidan mittemot klacken och ljudtopparna var riktigt grymma, men ibland var det bara ett dovt muller där tom trumman inte lät som den borde.
2013-07-21, 00:44
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Något lite märkligt med akustiken är det allt. Jag satt på kortsidan mittemot klacken och ljudtopparna var riktigt grymma, men ibland var det bara ett dovt muller där tom trumman inte lät som den borde.

Kanske, dock mil bättre än mutbygget, där ser man att folk röjer 10 meter ifrån men hör inte.
2013-07-21, 00:45
Medlem
Kommer bli mycket bättre tryck och drag de kommande matcherna skulle jag gissa på.
Allt för många turister som inte ens kan en enda jävla ramsa och bara är där för att det är ''populärt'' eller något ''fräckt''. Hatar alla jävla hor-turister som ska stå med mobilen hela tiden också och stå o sucka när folk sjunger. Blir förbannad.
2013-07-21, 00:47
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Kanske, dock mil bättre än mutbygget, där ser man att folk röjer 10 meter ifrån men hör inte.
Min första tanke när du skriver så om NA är att lacka ur och skriva ngt om din mamma, bajens bedrövliga spel och era fans utopiska törst efter att vara först med allt. Fast sen slår det mig att jag inte vill försvara NA. Den är inte mitt hem. X2 på din text
2013-07-21, 00:51
Bannlyst
Men ska ni verkligen köra med två klackar? Tror inte akustiken är nåt problem om ni trycker ihop alla hardcores på en sida.
2013-07-21, 00:54
Medlem
NackaSkoglund1889s avatar
Jag blev helt klart positivt överraskad av den nya arenan. Akustiken är klasser bättre än Friends och klacken får verkligen utrymme att växa nu. Det gäller självklart hela klubben också. 29.000 var en ok siffra även om det varit kul med fler än 30.000.

Lite hets mot ÖISarna blev det också. För att avsluta så kan asen till spelare bara dra hem och träna. 12 mål på 15 matcher, det går inte ens att skämta om längre.
2013-07-21, 00:55
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Nyss hemkommen från Nya Söderstadion och har snabbt läst igenom de senaste sidorna i tråden. Såg att någon hade gjort en lista med positivt vs. negativt, så jag kör väl på detsamma.

Negativt

- Trånga utrymmen vid kioskerna (norra övre), och arenan känns trång på ett dåligt sätt. Jag tror att arenabolaget har förklarat att marken egentligen är på snudd för liten, vilket är tråkigt då övre etaget känns väldigt avskalat på långsidorna och det nedre etaget är ganska litet. En brant kortsideklack hade varit att föredra.

- Klackens positionering är rent utav pissig. Valet stod mellan att bevara traditionen med en långsideklack eller att ha klacken på kortsidan. Enligt mig så vinner kortsidan i denna fight. Orsaken till det är för att klacken blir alldeles för utspridd och klackturister tillåts husera i den bortre änden av långsidesektionen. Som jag skrev innan vore en brant kortsideklack optimal, men det går ju inte. För att förbättra synkningen och engagemanget i klacken så borde man placera om ultrasgrupperna med SB i kurvan (med trumman), och UB på kortsidan samt HU på långsidan. Vardera ultrasgrupp borde välja en capo för respektive sektion, det skulle förmodligen bli Katten, Simpa och Hällbom. Ett annat alternativ hade varit att göra klacken mer centrerad i kurvan. Ta halva kortsidan och en tredjedel av långsidan och bygg klacken utifrån kurvan med kärnan däri.

- Arenan känns inte som ett hem, utan som en tillfällig anhalt för ett tvåtimmarsspektakel. För att ändra på det borde stolarna vara i grönt och vitt, tillsammans med att Hammarby IFs logga sätts upp inne och ute på arenan ackompanjerat med att arenan färgas grönvit vid match. Detta förutsätter att arenan är Hammarbys, vilken den är i den mån att det är vi som förening som har varit drivande i frågan och att Djurgården först parasiterade när deras egen kompetens brast.

- Hamburgare saknas på menyn, samt rostad lök till korven.

- Är man bäst och härligast så lockar man till sig turister.

- Tifomöjligheterna känns sämre. Enligt mig så har Råsunda varit Sveriges bästa arena för tifon. Kortsidesektionerna var fullkomligt magiska när det kom till kaos och OH-tifon.

- Värmlänningen (?) som blev förbannad för varje bengal som tändes. Åk hem till skogen eller håll käften!

Positivt

- Vi bar med oss Nordens bästa tryck och sång från vår gamla till vår nya arena. På Nya Söderstadion så kommer vi att vara fortsatt bäst i Sverige och Norden. Djurgårdssupportrarnas påhitt om att taket på Söderstadion skulle ha varit orsaken till vår dominans inom svensk läktarkultur visade sig inte stämma. Det är inte konstigt att man med en sådan tafatt skara supportrar försöker hitta på lögner om sin mer dominanta rival. Jag kan inte minnas en match mot DIF som vi har förlorat klackkampen, och när vi intog Stadion och spelade mot BP så lät det lika bra som på Söderstadion.

- Ur vissa perspektiv så känns Nya Söderstadion som bättre än Nationalarenan. Röken lättar snabbare och det känns som att man med Nationalarenan lurade AIKare till att lämna Råsunda. NA är knappast supportervänlig i särskilt stor utsträckning, och jämfört med NA så är Nya Söderstadion bättre, men inte tillräckligt bra.

- God korv och bra att det serveras starköl!

- Närheten till planen på de nedre etagen såg gudomligt härlig ut, dessutom så fanns det ju inget nät längst med långsideklacken.

- Att Djurgården blir nummer två på arenan. Det var riktigt fult att försöka fiffla sig in före oss och vedergällningen blev hård men den skadade ingen. Like a virgin - touched for the very first time!

- Att hatet mot Djurgården även var stark på familjeläktaren (norra övre).

Summa summarum

Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar arenan eller inte. Det finns som förstått positiva och negativa saker med bygget. På det stora hela så lutar jag nog mer åt att vara missnöjd än att vara nöjd.

Arenan är för kommersiell och det känns som att Stockholms Stad har haft en helt annan agenda med både Nationalarenan och Nya Söderstadion. Det är klubbarna som är fotbollen och det är supportrarna som är klubbarna. Fortsätter det i denna utveckling så tror jag att vi kommer att drabbas av beslut som inte överensstämmer med våra egna uppfattningar och visioner om hur svensk fotboll ska bedrivas.
2013-07-21, 00:56
Medlem
Kom nyss hem från matchen och måste säga arenan i sig var helt okej och bajen sjöng ju ut oss precis som väntat, lät högt men var förbannat svårt att höra vad som sjöngs. Kul också med idioterna som bestämde sig för att det skulle vara en trevlig avrundning på kvällen att slåss med oss Öisare efter matchen och försökte rusa in på vår sektion.
2013-07-21, 00:59
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
- Ur vissa perspektiv så känns Nya Söderstadion som bättre än Nationalarenan. Röken lättar snabbare och det känns som att man med Nationalarenan lurade AIKare till att lämna Råsunda. NA är knappast supportervänlig i särskilt stor utsträckning, och jämfört med NA så är Nya Söderstadion bättre, men inte tillräckligt bra.

lurade? Peab köpte marken för en kvarts miljard. Utveckla gärna
Senast redigerad av ErPupone 2013-07-21 kl. 01:14.
2013-07-21, 01:02
Medlem
LT10s avatar
Ska bli riktigt spännande idag är och väldigt förväntansfull, ska dock nämnas att jag är mer förväntansfull till kommande matcher då det kommer vara vi 9000-10 000.

Tittar man på bajens premiär så var man inte imponerad av tifot direkt. Var väl säkert brist på tid så att det hade varit svårt att få till något större, jag vet inte. Så därför ska det bli oerhört intressant att se vad vi har att bjuda på. Ska dock ge cred för bränningen.
2013-07-21, 01:04
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Vi gnagare är trots allt att vår arenan gapar tom under FLERA matcher per säsong ÄVEN om vi har högst publiksnitt.

Ska bli intressant att se hur HIFDIF hanterar det hela.
Nu är detta VÄLDIGT hypotetiskt eftersom nya arenenan lockar ny publik.
MEN.
Det är ju inte så att Hammarby sålt ut senaste åren.

Jämför vi med gamla arenan - hur många tomma stolar det fanns då och hur det hade sett ut om de haft tidigare års publiksnitt så ser vi att det är en brutalt stor skillnad.

Antal tomma stolar på Söderstadion:

2012 35% tomma stolar
2011 43% tomma stolar
2010 47% tomma stolar.

Om Bajen spelat på Tele2 med samma publiksnitt:

2012 72% tomma stolar.
2011 73.5% tomma stolar.
2010 77% tomma stolar.

DIF har liknande siffror.

Finns det verkligen så mycket publik för dessa lag? Klarar Bajen ett snitt över 10k när dom spelar som dom gör?

Eller kommer Tele2 vara lika tomt som Råsunda på tidigt 90-tal?
Jag hade varit orolig om jag var HIFDIF.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2013-07-21 kl. 01:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in