2006-06-18, 14:22
Bannlyst
Mercedes A-Klasse. Vill gärna köra merca men har inte riktigt råd med en.
Citera
2006-06-18, 16:17
Medlem
Precis som i WT-tråden blir begreppen snabbt suddiga, här eftersom ingen har definierat medelklass. Enligt min uppfattning förekommer mer patetiska beteenden nästan enbart hos uppkomlingar - arbetare och lägre medelklass som har fått det bättre ekonomiskt än sina föräldrar och därigenom placerat sig i den övre medelklassen. Inom den icke-proletära arbetarklassen samt den akademiska medelklassen där högre utbildning har förekommit i flera generationer beter man sig i princip lika fläckfritt som överklassen.

Nummer ett alla kategorier är vinsnobberiet. Snart sagt varenda uppkomling ska bygga sig en vinkällare i villans källarvåning där man lagrar de viner som rekommenderas i Expressens bilagor. Därefter bjuder man på s.k. "vinprovning" där likasinnade samlas och andaktsfullt provar några olika viner - naturligtvis i rätt sorts glas - och man hummar och mumlar om boqueten och de olika smakerna man vet att man ska uppleva, fast man i själva verket anser att det smakar skit. (Observera att jag inte har något emot riktiga vinentusiaster, jag retar mig bara på det pretentiösa snobberiet hos folk man vet egentligen mycket hellre dricker Pripps)
Citera
2006-06-18, 17:39
Medlem
* Åker på semester till Florens.
*Trädgårdsfacister.
*Skippar semestern till förmån för ny köksinredning.
*Börjar spela golf i vuxen ålder.
Citera
2006-06-18, 18:01
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Definiera "icke-proletära arbetarklass".

Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Precis som i WT-tråden blir begreppen snabbt suddiga, här eftersom ingen har definierat medelklass. Enligt min uppfattning förekommer mer patetiska beteenden nästan enbart hos uppkomlingar - arbetare och lägre medelklass som har fått det bättre ekonomiskt än sina föräldrar och därigenom placerat sig i den övre medelklassen. Inom den icke-proletära arbetarklassen samt den akademiska medelklassen där högre utbildning har förekommit i flera generationer beter man sig i princip lika fläckfritt som överklassen.

Nummer ett alla kategorier är vinsnobberiet. Snart sagt varenda uppkomling ska bygga sig en vinkällare i villans källarvåning där man lagrar de viner som rekommenderas i Expressens bilagor. Därefter bjuder man på s.k. "vinprovning" där likasinnade samlas och andaktsfullt provar några olika viner - naturligtvis i rätt sorts glas - och man hummar och mumlar om boqueten och de olika smakerna man vet att man ska uppleva, fast man i själva verket anser att det smakar skit. (Observera att jag inte har något emot riktiga vinentusiaster, jag retar mig bara på det pretentiösa snobberiet hos folk man vet egentligen mycket hellre dricker Pripps)
Citera
2006-06-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfred Nilsson
Definiera "icke-proletära arbetarklass".

Jag menade icke-trasproletära arbetarklassen, d.v.s. de som har låg inkomst men lever ett anständigt familjeliv. Är väl en rätt liten grupp idag.
Citera
2006-06-18, 18:03
Medlem
Pontiphexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Har ett grymt tråkigt jobb, ofta på Televerket, på något statligt kontor eller en halvhög befattning på en byggnadsfirma.
Folk som skriver Televerket istället för Telia
Citera
2006-06-18, 18:06
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
  • Villa som är belånad till 100%
Jag antar att du menar att man aldrig heller riktigt betalar av lånet, men... hur ska man annars kunna köpa ett hus? Det är inte direkt många som bara sådär kan lägga en miljon på hög till ett framtida hus...
Citera
2006-06-18, 18:23
Medlem
DrDoktors avatar
*trätulpaner
*konstglas av Ulrika Hydman Vallien
Citera
2006-06-18, 18:31
Medlem
Nemesis1s avatar
Resa till Thailand måste väl nämnas?? Finns det något resställe som är mer Svensson än just Thailand??
Citera
2006-06-18, 18:34
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Resa till Thailand måste väl nämnas?? Finns det något resställe som är mer Svensson än just Thailand??

Nä, det är det nya Kanarieöarna/Mallorca.
Citera
2006-06-18, 18:37
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Nä, det är det nya Kanarieöarna/Mallorca.

och bör därför inte platsa här. Jag tänker mig "medelklassen" i det här fallet som den grupp som är väldigt intresserad av att saker ska vara "rätt" oavsett om de är vad personer egentligen gillar. Den här typen av människor skulle förmodligen åka till Toscana.

Andra saker som är viktiga för dem är:
mörk choklad, rätt olivolja, Coffee tableböcker, möbler från "rätt" företag.
Citera
2006-06-18, 18:40
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
och bör därför inte platsa här. Jag tänker mig "medelklassen" i det här fallet som den grupp som är väldigt intresserad av att saker ska vara "rätt" oavsett om de är vad personer egentligen gillar.
Jo, men Svensson har ju tendensen att tro saker som är "inne" ungefär samtidigt som bratsen har bestämt att det är "ute" och börjat intressera sig för något nytt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in