2013-07-17, 14:24
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

Äter billigt under veckorna och lyxar till det med dyra matvaror under helgerna.
Visst billigt men inte för sakens skull väll, alltid upppiffat "-Hade i lite sköljd bladspenat/ruccola i min bulgursallad från grönsaksbaren på ica, såååå gott! Jättebra tips om du inte har tid eller lust att stå i köket"
Citera
2013-07-17, 17:26
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Visst billigt men inte för sakens skull väll, alltid upppiffat "-Hade i lite sköljd bladspenat/ruccola i min bulgursallad från grönsaksbaren på ica, såååå gott! Jättebra tips om du inte har tid eller lust att stå i köket"
Rätt! Man motiverar nog inte valet av vardagsmat med att det skulle vara billigt, utan man säger något liknande som du skrev. Man trycker gärna på nyttigheten tror jag.
Citera
2013-07-17, 19:46
Medlem
Enzymes avatar
Att "göra karriär" känns typiskt medelklass. Att det är ett projekt där man gör grejer för att få bättre jobb och fylla sin CV. Tror inte så många arbetare som kör truck i hamnen har en LinkedIn-profil.
Citera
2013-07-17, 23:19
Medlem
BosseHs avatar
Vad tror ni om tema-fester?

Typ fest med Mad Men-tema känns som klockrent tacky medelklass,
schlager- eller glamour-tema är lite för mycket WT eller förort.

Att intressera sig för att göra cocktails, klä sig i smala slipsar a la sportjournalister.

Tycka att det verkar som en jäkla skön idé att ha spritförråd på kontoret precis som
Don Draper.
Citera
2013-07-18, 02:52
Medlem
526s avatar
En grej som stör mig är folk som vill verka världsvana och dra iväg folk över halva stan för att de "rekommenderar" en viss krog. "Jaaa, vi drar till XX där har de suuuuupergoda våfflor" Sen går hela sällskapet alldeles för långt för att komma till stället som visar sig vara en medioker lunchrestaurang. Trots att man på vägen gick förbi stora sköna uteserveringar som hade passat alla andra mycket bättre. "Det var en kompis på jobbet som tipsade om det här stället. Underbara våfflor."
Citera
2013-07-18, 16:18
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Att "göra karriär" känns typiskt medelklass. Att det är ett projekt där man gör grejer för att få bättre jobb och fylla sin CV. Tror inte så många arbetare som kör truck i hamnen har en LinkedIn-profil.
Jag har . Fast jag kallar mig landskapsarkitekt istället för trädgårdsarbetare.
Tycker också karriär är jävligt medelklassigt. Skomakare bliv vid din läst!
Citera
2013-07-18, 17:49
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseH

Att intressera sig för att göra cocktails, klä sig i smala slipsar a la sportjournalister.

Tycka att det verkar som en jäkla skön idé att ha spritförråd på kontoret precis som
Don Draper.

http://stuffwhitepeoplelike.com/2009/03/11/123-mad-men/
Citera
2013-07-18, 18:43
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseH

Don Draper.

Hur fan har man Mad Men-tema? Det blir ju en vanlig fest bara det att man är betydligt bättre klädd än hagfors-tommy eller sluskarna på schlagerfesten. Det skulle väl vara snittet på kostymerna då, man kanske få köpa några kostymer på tradera. Men annars så skulle det ju bara se bra ut, uppklätt utan att se ut som en söderhipster.
Citera
2013-07-19, 09:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Hur fan har man Mad Men-tema? Det blir ju en vanlig fest bara det att man är betydligt bättre klädd än hagfors-tommy eller sluskarna på schlagerfesten. Det skulle väl vara snittet på kostymerna då, man kanske få köpa några kostymer på tradera. Men annars så skulle det ju bara se bra ut, uppklätt utan att se ut som en söderhipster.

Det är inte många medelklassfester där alla herrarna har kostym, vit bröstnäsduk och en välkammad sidbena medans damerna har fina 60-talsklänningar. Inomhusrökning torde vara tvång för en gångs skull.
Citera
2013-07-20, 21:48
Medlem
LloydHarbors avatar
Sociala koder för medelklassen?

Det är relativt vanligt att man talar om tydliga indikationer på att en person är överklass, att ha skor inomhus är en sådan (eller wannabe överklass) och många fler finns det.

Vad anser ni vara typiska koder för medelklassen? Jag kan själv inte direkt komma på några såhär på rak arm om jag skall vara ärlig. Jag märker dock direkt på ett par personer på min Facebook att de INTE tillhör medelklassen eftersom de håller sina relationer relativt offentliga där, "Åh älskar dig Jonte <3 Vi klarar det här..." "Cassandra is now single" tio minuter senare "Cassandra is now in a relationship".

WT-folk uppdaterar dessutom kontinuerligt om totalt ointressanta saker man gör på Facebook som typ "Handlar :-)" "Åh går hem från jobbet nu, blir film med älsklingen och lyssna på lite Metallica " - det gör inte folk inom medelklassen på samma sätt har jag märkt, dock samma sak igen, tror inte överklassen heller gör det därmed blir det inget exklusivt beteendemönster för medelklassen.

Egna förslag? Gärna utöver Facebook.

*Edit* WT är så nedsättande, menar icke intellektuell arbetarklass ungefär egentligen. Intellektuell arbetarklass och medelklass står varandra mycket närmare, om det ens är någon skillnad idag.
Senast redigerad av LloydHarbor 2013-07-20 kl. 21:52.
Citera
2013-07-20, 21:54
Medlem
Hajafintens avatar
En grej är att man inte får barn innan man fyllt 20.
Allra helst så ska man få barn efter 30.
Citera
2013-07-20, 21:54
Medlem
•Eget sommarställe som familjen åker till under sin semester varje sommar.

•Sparar regelbundet till både barnen och den egna pensionen.

•Icke-rökare.

•Överkonsumtion och överbelåning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in