2013-07-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
En nationalekonom har inte heller något hum, faktum är att de mest utbildade nationalekonomerna inte kunde förutstå och hindra finanskraschen så frågan är vad ska man ha nationalekonomer till?
Hindra ser jag inte så många nationalekonomer (om ens någon) skulle ha haft mandat att göra. Det är inte riktigt så att dom kan kommendera kongressen. Sen kan man fråga sig vad som skulle ha gjorts, utan att man samtidigt försvårar näringsverksamhet i största allmänhet vilket skulle lett till minst lika stor kris. (Men det är en annan diskussion).

Förutspå gjorde man nog inte annat än enstaka individer som inte riktig kunde förstå det dom såg. Men det var nog inte en nationalekonomisk fråga. Nationalekonomin rör inte riktigt vid interna operationer hos broker-dealers. Och har inte insynen heller.

Att EU körde in i problem förutsågs däremot. Det fanns t ex rapporter inom BIS om detta i förväg.
2013-07-20, 17:56
Medlem
Såg en dokumentär igår på svt där de även tog upp Sveriges bostadsbubbla, och menar att även Sverige är på väg ner i skithålan. Nu ska jag börja med mina 5-års studier, och man blir lite orolig! Hur kommer ekonomin se ut om ett halv decennium när man är färdig med studierna, och har 300kkr i skulder till CSN?

Senast redigerad av BernardBenedictus 2013-07-20 kl. 18:25.
2013-07-20, 18:51
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
Såg en dokumentär igår på svt där de även tog upp Sveriges bostadsbubbla, och menar att även Sverige är på väg ner i skithålan. Nu ska jag börja med mina 5-års studier, och man blir lite orolig! Hur kommer ekonomin se ut om ett halv decennium när man är färdig med studierna, och har 300kkr i skulder till CSN?

Finns det något land som har samma mängd skulder och prisutveckling som Sverige som inte haft en ekonomisk krasch? Känns oundvikligt, vi får se!
2013-07-20, 22:00
Medlem
Citat:
Kommer snart ta mitt första bolån (i och med en trolig ombildning). Jag kommer ta ett bolån på 100% av beloppet då vi kommer köpa under marknadspris. Jag har råd att betala lägenheten kontant mest troligen men kommer inte göra det. En effektiv kostnad på 2 % om året kontra min genomsnittliga aktieavkastning de senaste 3 åren på aktier på 10%.... Likadant med mina föräldrar som är rika, har råd att casha bostaden men det finns ingen anledning. Skuldberget kommet fortsätta att växa tills bubblan spricker.

Som jag ser på det finns det ingen morot att amortera överhuvudtaget. Låt oss säga att man har ett bolån på 1 000 000 till en förhandlad ränta på 2.55% så ger det en månadskostnad på 1500, småpengar för ett ordnat hushåll.

Vill man vara säker så kan man hellre bygga en buffert själv på en bank för högre ränta en bolåneräntan alternativt investera i aktier.

Jag tror vi ligger i en bubbla men tills den dagen så ser jag ingen anledning för folk att amortera. Att reglera bubblan ligger i politikernas händer.

Som icke stockholmare ser jag resonemanget som aningen svårbegripligt och närmast hissnande. Hur länge har du tänkt bo med lån på ditt boende? Hur har kostnaderna varierat historiskt över den tidsperioden om du tittar bakåt?

Risken kan vara värd att ta om man räknar med att betala bort det där lånet över en tjugoårsperiod. För man har fått funktionen boende under tiden. Men om man räknar som att man hyr av banken och bara betalar räntan eller eventuellt någon symbolisk amortering motsvarande 100 års avbetalningstid är det mera som att sälja sig som slav.
2013-07-21, 02:05
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Som icke stockholmare ser jag resonemanget som aningen svårbegripligt och närmast hissnande. Hur länge har du tänkt bo med lån på ditt boende? Hur har kostnaderna varierat historiskt över den tidsperioden om du tittar bakåt?

Risken kan vara värd att ta om man räknar med att betala bort det där lånet över en tjugoårsperiod. För man har fått funktionen boende under tiden. Men om man räknar som att man hyr av banken och bara betalar räntan eller eventuellt någon symbolisk amortering motsvarande 100 års avbetalningstid är det mera som att sälja sig som slav.

Pff att ha lån i dagens Sverige är lönsamt. Man får inte betrakta lånet enskilt utan vad nettoeffekten blir om man istället för amortera väljer att investera pengarna. Låt oss säga att jag amorterar pengarna på 20 år dvs 50 000 årligen. Då har jag 0 kronor på bankkontot men en betalt bostadsrätt. Låt oss säga att jag investerar 50 000 årligen på aktiemarknaden till en låg avkastning på 6%. Nu har jag visserligen 1 miljon i skuld men 1.8 miljoner i fristående kapital.

Kontentan är att amortera löner sig inte givit dagens svenska situation.
2013-07-21, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus

Du kommer ha 300k i studieskulder (typ 1.3% ränta) - studerade du till något meningsfullt så gjorde du en vinst. (300k i studieskuld är ingenting)
2013-07-21, 07:49
Medlem
Citat:
Pff att ha lån i dagens Sverige är lönsamt. Man får inte betrakta lånet enskilt utan vad nettoeffekten blir om man istället för amortera väljer att investera pengarna. Låt oss säga att jag amorterar pengarna på 20 år dvs 50 000 årligen. Då har jag 0 kronor på bankkontot men en betalt bostadsrätt. Låt oss säga att jag investerar 50 000 årligen på aktiemarknaden till en låg avkastning på 6%. Nu har jag visserligen 1 miljon i skuld men 1.8 miljoner i fristående kapital.

Ja, om man räknar att allt skall bestå som det är idag under 20 års tid. Hur har det varit från 1993 till idag?

Är det troligt att svenska staten kommer att fortsätta subventionera bostadslån?
2013-07-21, 09:40
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

låt oss säga att du inte är så duktig på aktiemarknaden som du tror, och att du istället snittar en avkastning per år på -6%, låt oss säga det, hur ser du på lånet då? eller om du köper Northland Resources, Nokia eller liknande aktier och spekulerar bort hela den lånade miljonen, låt oss säga det, var det då smart eller osmart att ta lånet?

ontopic: det finns en bubbla, bubblan är allt snack om bubbla, någon bubbla på bostadsmarknaden finns inte, iallafall inte i Stockholm.
Senast redigerad av tgv23000 2013-07-21 kl. 09:53.
2013-07-21, 10:26
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
låt oss säga att du inte är så duktig på aktiemarknaden som du tror, och att du istället snittar en avkastning per år på -6%, låt oss säga det, hur ser du på lånet då? eller om du köper Northland Resources, Nokia eller liknande aktier och spekulerar bort hela den lånade miljonen, låt oss säga det, var det då smart eller osmart att ta lånet?

ontopic: det finns en bubbla, bubblan är allt snack om bubbla, någon bubbla på bostadsmarknaden finns inte, iallafall inte i Stockholm.

Exakt sa lät de i Holland och Spanien ocksa, det fanns ingen bubbla, priserna kan aldrig sjunka, ditt livs investering osv. Faktum är att vi ligger värre till än vad de gjorde.
2013-07-21, 10:35
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:

En normal ränta ligger runt 5% när marknaden inte är sjuk som idag. För att få en avkastning på ca 6% så måste man ha en relativt stor aktieexponering, vilket leder till att man måste sätta sina pengar på risk, inte alla är beredd att göra det, speciellt inte när det också finns ränterisker i lån.

Dagens låga räntennivåer är inte bestående och ett ypperligt tillfälle att amorta för att få en lägre räntekostnad när räntorna stiger.

Det finns alltid två sidor på ett mynt.
2013-07-21, 11:26
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Exakt sa lät de i Holland och Spanien ocksa, det fanns ingen bubbla, priserna kan aldrig sjunka, ditt livs investering osv. Faktum är att vi ligger värre till än vad de gjorde.
nej du har fel, i spanien holland usa irland var det aldrig en massa snack om bubbla hit o dit bland amatörbesserwissers som du och okunniga outbildade journalister, i sverige har det snackats om bubbla i över 10 års tid nu, och för den med mer än sågspån mellan öronen är det lätt att räkna ut att det mycket sällan blir som kreti och pleti majoriteten tror - prisras, det brukar faktiskt bli tvärtom.
2013-07-21, 12:50
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
nej du har fel, i spanien holland usa irland var det aldrig en massa snack om bubbla hit o dit bland amatörbesserwissers som du och okunniga outbildade journalister, i sverige har det snackats om bubbla i över 10 års tid nu, och för den med mer än sågspån mellan öronen är det lätt att räkna ut att det mycket sällan blir som kreti och pleti majoriteten tror - prisras, det brukar faktiskt bli tvärtom.

Givetvis var det det, och dessa "outbildade amatörer" klarade av att se den enkla logiken i att om befolkningen börjar ta lån de aldrig kan betala tillbaka med motiveringen att fastigheterna alltid kommer stiga i värde kommer det gå åt helvete. Det behövs ingen utbildning eller doktorstitel för att förstå något som egentligen borde vara helt självklart.

Eller anser du kanske att det här är en sund och helt naturlig prisutveckling?

http://flutetankar.blogspot.se/2011/07/bostadspriser-fran-1967-och-framat.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in