2013-07-19, 12:02
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Det är ju lite intressant. Jag har själv kollat genom att låtsas vara bolånekund och hamnade på ganska precis 5 ggr inkomsten. Andra har rapporterat samma. Jag har även ringt och kollat.

Vilken bank förbinder sig till mer? I vilken inkomstklass? Och var det någon speciell omständighet?

Är man två i hushållet blir det mer pga att man är två som har inkomst. Och brygglån kan jag tänka mig också kan gå över iom att man har bra säkerhet och att det är tillfälligt.
Dock har det här påståtts att bankerna inte går med på brygglån för starkt belånade. Det är bla därför omsättningen kylts ned. Och många som byter måste sälja först och köpa sedan. Så det snarare stärker tanken på att bankerna håller på 5 ggr-regeln.

Vet inte exakt hur det fungerar, men antar att en del har föräldrar som gatt i borgen för de.
2013-07-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är ju lite intressant. Jag har själv kollat genom att låtsas vara bolånekund och hamnade på ganska precis 5 ggr inkomsten. Andra har rapporterat samma. Jag har även ringt och kollat.

Vilken bank förbinder sig till mer? I vilken inkomstklass? Och var det någon speciell omständighet?

Kanske är så enkelt att det bara är så när kör med maximal belåning?

Skulle tro att det är lätt att låna mer än 5 gånger sin årsinkomst om man köper hus för 6 miljoner och har 2,5 miljoner till kontantinsats.

Jag fick t ex lånelöfte på 800.000kr när jag gick på enbart CSN men samtidigt satt i en lägenhet som värderades till runt 350.000 kr utan lån och jag fick uppfattningen om att lånelöftet inte ens var i fara utan det hade gått att få mer om jag ville.
Senast redigerad av Kalmar2004 2013-07-19 kl. 14:55.
2013-07-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kanske är så enkelt att det bara är så när kör med maximal belåning?

Skulle tro att det är lätt att låna mer än 5 gånger sin årsinkomst om man köper hus för 6 miljoner och har 2,5 miljoner till kontantinsats.
Nej, det var bland annat det jag provade.

Och lånebeloppet minskade så fort man hade något som kostade. T ex barn hemma eller sommarstuga.
Sommarstuga är extra tillgång och säkerhet, men det är alltså inte det som begränsar lånebeloppet utan cash out. Sommarstugan är något som kostar och då finns det mindre utrymme till räntor, således minskar lånebeloppet.
2013-07-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HypocriticalWhore
... Jag tycker att det är fel att räkna med ränteavdraget i samband med när man gör känslighetsanalyser på ens egen ekonom gällande bostadslånet. Detta tror jag de flesta bankerna håller med om...

Ja det där har ju blivit heltokigt. Tyvärr ingår ränteavdraget i exempelvis Nordeas automatiska bolånekostnadsuträkning på Internet. Är det galenskapen vi skymtar nu?
Senast redigerad av gladakatten 2013-07-19 kl. 21:45.
2013-07-19, 23:45
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Ja det där har ju blivit heltokigt. Tyvärr ingår ränteavdraget i exempelvis Nordeas automatiska bolånekostnadsuträkning på Internet. Är det galenskapen vi skymtar nu?
Så har de flesta bolåneräknare fungerat i flera år, bl.a. Hemnets (Swedbank).
2013-07-19, 23:54
Medlem
Gargameliks avatar
Vanligt att unga bostadsköpare lånar maxbelopp
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/vanligt-att-unga-bostadskopare-lanar-maxbelopp_8161454.svd

Genomsnittlig belåning på ettor och tvåor i Stockholm som har bytt ägare i år är 85%, genomsnittsbelåningen är alltså max! Statistiskt underlag är 70st lägenheter. SBAB erbjuder rabatt på högre skuldsättning(!)
Man hyr alltså precis så många miljoner av banken man har råd att betala månadsräntan för och bostadspriserna sätts därefter.
2013-07-20, 00:25
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Vanligt att unga bostadsköpare lånar maxbelopp
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/vanligt-att-unga-bostadskopare-lanar-maxbelopp_8161454.svd

Genomsnittlig belåning på ettor och tvåor i Stockholm som har bytt ägare i år är 85%, genomsnittsbelåningen är alltså max! Statistiskt underlag är 70st lägenheter. SBAB erbjuder rabatt på högre skuldsättning(!)
Man hyr alltså precis så många miljoner av banken man har råd att betala månadsräntan för och bostadspriserna sätts därefter.

Bara för att man lånar 85 % så betyder inte det att man lånar "precis så många miljoner av banken man har råd att betala månadsräntan för". Man kan låna max (85 %) och ändå har stora marginaler i sin ekonomi.
2013-07-20, 00:59
Medlem
Christopher.s avatar
Kommer snart ta mitt första bolån (i och med en trolig ombildning). Jag kommer ta ett bolån på 100% av beloppet då vi kommer köpa under marknadspris. Jag har råd att betala lägenheten kontant mest troligen men kommer inte göra det. En effektiv kostnad på 2 % om året kontra min genomsnittliga aktieavkastning de senaste 3 åren på aktier på 10%.... Likadant med mina föräldrar som är rika, har råd att casha bostaden men det finns ingen anledning. Skuldberget kommet fortsätta att växa tills bubblan spricker.

Som jag ser på det finns det ingen morot att amortera överhuvudtaget. Låt oss säga att man har ett bolån på 1 000 000 till en förhandlad ränta på 2.55% så ger det en månadskostnad på 1500, småpengar för ett ordnat hushåll.

Vill man vara säker så kan man hellre bygga en buffert själv på en bank för högre ränta en bolåneräntan alternativt investera i aktier.

Jag tror vi ligger i en bubbla men tills den dagen så ser jag ingen anledning för folk att amortera. Att reglera bubblan ligger i politikernas händer.
2013-07-20, 02:14
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Bara för att man lånar 85 % så betyder inte det att man lånar "precis så många miljoner av banken man har råd att betala månadsräntan för". Man kan låna max (85 %) och ändå har stora marginaler i sin ekonomi.
Du har rätt, den genomsnittlige bolåntagaren lånar några miljoner extra för att placera på börsen till 10% årlig avkastning.
2013-07-20, 09:29
Medlem
tgv23000s avatar
asså vänta lite nu, denna tråd ligger i nationalekonomi, men det verkar mest vara skribenter med csn och rika föräldrar som kommenterar här, otroligt patetiskt av dessa "obildade" ungdomar att ge sej in i en nationalekonomisk debatt när dom inte ens vet vad narionalekonomi är.
2013-07-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Man kan misstänka att det är så om man tittar på priserna och vilka som flyttar in.
2013-07-20, 14:20
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
asså vänta lite nu, denna tråd ligger i nationalekonomi, men det verkar mest vara skribenter med csn och rika föräldrar som kommenterar här, otroligt patetiskt av dessa "obildade" ungdomar att ge sej in i en nationalekonomisk debatt när dom inte ens vet vad narionalekonomi är.

En nationalekonom har inte heller något hum, faktum är att de mest utbildade nationalekonomerna inte kunde förutstå och hindra finanskraschen så frågan är vad ska man ha nationalekonomer till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in