2013-07-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
...(det faktum att banken räknar med att du ska klara en mångdubbelt hög ränta, i vissa fall uppemot 7-8% ignoreras i tråden)...

Du det där stämmer faktiskt inte.

Bolånesäljarna kräver nämligen inte alls att man ska klara 7-8%. Det lånas ut miljonbelopp till singlar i Stockholm som knappt skulle klara 5% i ränta. Och de får låna i princip amorteringsfritt och även till de översta 15% "kontantinsatsen".

Berättar man för en ny högbelånad inflyttad Stockholmare att en normalränta ligger kring 5% och att man borde gardera sig för 8% så sätter de fisken i halsen med rädsla i blicken.
2013-07-18, 17:07
Bannlyst
Hur sambandet ut mellan ekonomisk tillväxt och bostadspriser?

Kommer tillväxten att fortsätta att öka eller kommer den att ligga på samma nivå? De stora företagen knorrar ju om det höga kronpriset. Det kan komma nedskärningar. Vad händer med fastighetsmarknaden om svensk ekonomi börjar att dippa och arbetsmarknaden försvagas? Det är väl det som är fundamenta egentligen och inte räntepolitiken?

Det är väl ingen som tror att vi kommer att ha fortsatt hög tillväxt i våra ekonomi över flera årtionden (30, 40 och 50 år) när hushållen redan nu är skuldsatta på rekordnivåer?
2013-07-18, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag tror inte att man behöver bli så konspiratorisk.

Däremot är det ett sjukt system som bygger på ett extremt kortsiktigt tänkande, bankerna har för stora marginaler för att låta bli att låna ut, trots att de vet att det inte är hållbart långsiktigt, och bolånetorskar tittar bara på sin månadskostnad, skiter i ett amortera och tänker att de kan bara sälja med vinst när det skiter sig. Det är antagligen det som kommer att göra att bubblan brister också, på samma sätt som alla tänker nu att priserna kan bara gå upp så kommer alla plötsligt att inse att allt är på väg att gå åt helvete. De som lever på gränsen kommer att få väldigt bråttom med att bli av med sin BR och när alla gör samma sak samtidigt så kommer alla att sänka priset mer än grannen för att bli med sin BR, så kan det gå fort.

Känner en del folk som har bolån och husbilslån osv och de säger att de lever här och nu. Det resonemanget kan man ju förstå men det finns ju många som ser hur det uppkommer en massa skit framtida generationer ska ta hand om. Det är inte rättvist om man önskar att ha en rättvis lag och ordning i världen. Så den stora konspirationen måste ju vara att det också finns väldigt många människor ute i världen som skiter i det mesta. Kreditväsendet måste reformeras.
2013-07-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Du det där stämmer faktiskt inte.

Bolånesäljarna kräver nämligen inte alls att man ska klara 7-8%. Det lånas ut miljonbelopp till singlar i Stockholm som knappt skulle klara 5% i ränta. Och de får låna i princip amorteringsfritt och även till de översta 15% "kontantinsatsen".

Berättar man för en ny högbelånad inflyttad Stockholmare att en normalränta ligger kring 5% och att man borde gardera sig för 8% så sätter de fisken i halsen med rädsla i blicken.
Vad som framkommer är att bankerna "lånar" ut max ca 5 ggr årsinkomsten. Så den som har 20K i månaden kan få låna ca 1.2M. Och det skulle väl ge en ränta att betala på ca 2100 i månaden om jag inte räknar fel. Vid 8% skulle det åka upp i 5600 i månaden. Så det är en kännbar ökning. Men borde dom inte överleva med den räntekostnaden?
2013-07-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vad som framkommer är att bankerna "lånar" ut max ca 5 ggr årsinkomsten. Så den som har 20K i månaden kan få låna ca 1.2M. Och det skulle väl ge en ränta att betala på ca 2100 i månaden om jag inte räknar fel. Vid 8% skulle det åka upp i 5600 i månaden. Så det är en kännbar ökning. Men borde dom inte överleva med den räntekostnaden?

Du räknar som en kratta Gromph, 1,2 miljoner i lån x 0.08 i ränta delat på 12 månader blir 8000 i månaden i ränta bara. Sen finns det knappt någon lägenhet i sthlm att ens köpa för 1.2 miljoner.
2013-07-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HypocriticalWhore
Du räknar som en kratta Gromph, 1,2 miljoner i lån x 0.08 i ränta delat på 12 månader blir 8000 i månaden i ränta bara.
Visst kan det hända att jag räknar fel någon gång. Speciellt när jag är lite trött.
Emellertid vet jag inte riktig om du visat det med någon övertygelse.
1.2 MSEK och 8% ränta blir förvisso 8K, men det är lite ointressant för efter skatteeffekter blir det 5600.
Är det möjligen så att det är hin själv som räknat fel, men far ut i anklagelser mot mig?

Citat:
Sen finns det knappt någon lägenhet i sthlm att ens köpa för 1.2 miljoner.
Husby? Men det var inte frågan. Utan den var om man klarade 8% eller inte.

Och svaret är antagligen att det gör folk, men minskningen av standarden blir en svår börda.
2013-07-19, 10:16
Medlem
Citat:
Visst kan det hända att jag räknar fel någon gång. Speciellt när jag är lite trött.
Emellertid vet jag inte riktig om du visat det med någon övertygelse.
1.2 MSEK och 8% ränta blir förvisso 8K, men det är lite ointressant för efter skatteeffekter blir det 5600.
Är det möjligen så att det är hin själv som räknat fel, men far ut i anklagelser mot mig?

Husby? Men det var inte frågan. Utan den var om man klarade 8% eller inte.

Och svaret är antagligen att det gör folk, men minskningen av standarden blir en svår börda.

Då handlar det om vårt synsätt. Jag tycker att det är fel att räkna med ränteavdraget i samband med när man gör känslighetsanalyser på ens egen ekonom gällande bostadslånet. Detta tror jag de flesta bankerna håller med om även om de inte alltid säger så. Ett bostadslån betalas inte av på 1 ett år och att ränteavdraget kommer finnas länge till är jag mycket tveksam till. Sen att ränteavdraget minskar eller försvinner helt beroende på om man har någon inkomst är bankerna såklart också väldigt medvetna om.

Nej det var inte frågan, men i verkligheten blir det frågan. Den person som vill köpa sig en lägenhet själv vill inte köpa någon skiten lägenhet för 1.2 miljoner och kommer inte heller göra det. Dvs han/hon kommer låna mer pengar än den summan som motsvarar 5 årslöner i brutto.
2013-07-19, 10:35
Medlem
Citat:
Då handlar det om vårt synsätt. Jag tycker att det är fel att räkna med ränteavdraget i samband med när man gör känslighetsanalyser på ens egen ekonom gällande bostadslånet. Detta tror jag de flesta bankerna håller med om även om de inte alltid säger så. Ett bostadslån betalas inte av på 1 ett år och att ränteavdraget kommer finnas länge till är jag mycket tveksam till. Sen att ränteavdraget minskar eller försvinner helt beroende på om man har någon inkomst är bankerna såklart också väldigt medvetna om.
Synsätt? Det bör rimligen handla om cash out. Det är vad som låntagaren känner av.
Och cash out blir 12*5600 på ett år, och inte 12*8000.

Att någon politiker skulle minska på avdrag på underskott på kapital skulle jag säga är extremt osannolikt. Alliansen är väl de som ligger närmast i att reducera kapitalbeskattningen och därmed avdraget men dom verkar väldigt ovilliga.

Citat:
Nej det var inte frågan, men i verkligheten blir det frågan. Den person som vill köpa sig en lägenhet själv vill inte köpa någon skiten lägenhet för 1.2 miljoner och kommer inte heller göra det. Dvs han/hon kommer låna mer pengar än den summan som motsvarar 5 årslöner i brutto.
Är det ingen som köper lägenheter som kostar 1.2MSEK + kontantinsats på 212 KSEK i Stockholms kommun?
Står de lägenheterna tomma? Osäljbara? Är du riktigt säker på vad du skriver?

Hur lånar folk mer än 5 ggr årslönen?
Bankerna är inte villiga.
2013-07-19, 11:03
Medlem
Citat:
Synsätt? Det bör rimligen handla om cash out. Det är vad som låntagaren känner av.

Att någon politiker skulle minska på avdrag på underskott på kapital skulle jag säga är extremt osannolikt. Alliansen är väl de som ligger närmast i att reducera kapitalbeskattningen och därmed avdraget men dom verkar väldigt ovilliga.

Är det ingen som köper lägenheter som kostar 1.2MSEK + kontantinsats på 212 KSEK i Stockholms kommun?

Jag vet att cash out är det låntagaren känner av JUST NU. Likaväl som banken gör känslighetsanalyser med olika räntelägen tycker jag också att de bör göra ett tillägg om ränteavdraget försvinner helt(Det tas bort helt enkelt eller trappas ner i olika steg över ett par års tid) eller minskar(förlorad jobb, går på akassa).

Ptja om du tror att Staten(svenska folket) vill fortsätta betala en stor del av bankernas inkomster via bostadslån så kommer väl inte ränteavdraget för bostadslån att försvinna. Detta tror dock inte jag!

Jag menade inte riktigt så, klart det finns lägenheter för det priset och såklart de köps. Och såklart finns det med som gör det med sund inställning och ekonomi. Problemet är dock alla de som överbelånar sig och köper lägenheter de egentligen inte(som jag mfl tycker då) har råd med och bankerna(vissa, och olika från handläggare till handläggare) fuskar med känslighetsanalysen.

Jag har själv har blivit erbjuden mer än 5 gånger min årslön.
2013-07-19, 11:17
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:

Fast det här stämmer ju inte. Vet flera med lägre manadsinkomst än 30k som fatt lan runt 2mille för att köpa bostäder.
2013-07-19, 11:52
Medlem
Citat:
Jag vet att cash out är det låntagaren känner av JUST NU. Likaväl som banken gör känslighetsanalyser med olika räntelägen tycker jag också att de bör göra ett tillägg om ränteavdraget försvinner helt(Det tas bort helt enkelt eller trappas ner i olika steg över ett par års tid) eller minskar(förlorad jobb, går på akassa).
Att någon blir arbetslös måste med i riskbedömningen. Men att man skulle ta höjd för förändringar i inkomst/kapitalbeskattningen som inget parti driver verkar lite långsökt.
Om du tittar tillbaka hur lång tid har det gått från att man börjar tala om att göra en förändring tills att den slår igenom. Det gick 10 år från 1981 till 1991.

Citat:
Ptja om du tror att Staten(svenska folket) vill fortsätta betala en stor del av bankernas inkomster via bostadslån så kommer väl inte ränteavdraget för bostadslån att försvinna. Detta tror dock inte jag!
Nu känner jag inte till att staten skulle betala något alls av bankernas vinster. Tvärtom är det så att staten TAR av bankernas vinster.

Vidare så betalar inte staten något via bostadslån. Man beskattar individer med underskott av kapital mindre hårt. Och man beskattar folk med inkomst av kapital hårdare.

Citat:
Jag menade inte riktigt så, klart det finns lägenheter för det priset och såklart de köps. Och såklart finns det med som gör det med sund inställning och ekonomi. Problemet är dock alla de som överbelånar sig och köper lägenheter de egentligen inte(som jag mfl tycker då) har råd med och bankerna(vissa, och olika från handläggare till handläggare) fuskar med känslighetsanalysen.
På senare tid har bankerna klarat sig extremt bra från kreditförluster på bostadslån. Det garanterar i sig inget för framtiden. Och det är väl därför man räknar med att folk måste klara 7-8% ränta. Då har man tagit höjd för många års ränteförändringar.
Så länge FED ligger med 0-ränta kan realräntan i Sverige inte avvika för mycket. Och är man bekymrad över risken i banksystemet så går det att kräva förhöjd kapitaltäckning eller öka på golven för riskvikter. Då gör man något lite mer direkt åt det problem man ser.

Citat:
Jag har själv har blivit erbjuden mer än 5 gånger min årslön.
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Fast det här stämmer ju inte. Vet flera med lägre manadsinkomst än 30k som fatt lan runt 2mille för att köpa bostäder.
Det är ju lite intressant. Jag har själv kollat genom att låtsas vara bolånekund och hamnade på ganska precis 5 ggr inkomsten. Andra har rapporterat samma. Jag har även ringt och kollat.

Vilken bank förbinder sig till mer? I vilken inkomstklass? Och var det någon speciell omständighet?

Är man två i hushållet blir det mer pga att man är två som har inkomst. Och brygglån kan jag tänka mig också kan gå över iom att man har bra säkerhet och att det är tillfälligt.
Dock har det här påståtts att bankerna inte går med på brygglån för starkt belånade. Det är bla därför omsättningen kylts ned. Och många som byter måste sälja först och köpa sedan. Så det snarare stärker tanken på att bankerna håller på 5 ggr-regeln.
2013-07-19, 11:57
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Men som du ser i länken tidigare så har priserna ökat mest i avfolkningsorter. Nej, det är krediter (bolån) och spekulation (jag kan sälja till ett ännu högre pris senare) som driver priserna.

EU/Ekofin (fler?) har uppmanat att stoppa vansinnet med amorteringskrav på nya lån. Men det struntar regeringen i. Förmodligen för att alliansen är rädd att förlora väljare i storstäderna där situationen är som värst men deras väljare finns.

Tack för svar, ja det är ju inga småsummor bankerna skapat till bostadsköp så är inte så förvånad om så är fallet. Har hört att det byggts bostäder i betydligt högre takt än befolkningen ökat, så det kanske inte som enskild faktor kan förklara varför priser på bostäder stiger mer flera hundra procent. Skrämmande om det är pengarna som drivit upp priserna så högt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in