Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Du är söt. Men du drar slutsatser. Du verkar tro att man inte kan tro på Gud utan att bekräfta allt som står i bibeln? Min tro bygger inte på bibeln, men bibeln berättar om Jesus som jag tror på och det gör jag för att Gud visat det för mig. Därför tror jag i hjärtat och därför har jag Guds Ande. Min tro bygger på en levande relation och gemenskap med Gud, inte på vad bokstäverna i boken säger.
Jag sökte Gud av hela mitt hjärta och trodde på att han fanns, därför kom han till mig. Hade inte Gud mött mig hade jag sannolikt inte sagt mig vara kristen? Men hade jag ändå sagt mig vara det utan att ha mött honom så hade jag bara varit en religiös som tagit på mig en kristen mantel. Då hade jag varit hänvisad totalt till det som är skrivet och inget annat, men så är det alltså inte. Jag är inte religiös! De värderingar du tror att jag har stämmer inte med den jag är.
Eftersom jag verkar skrämma dig för att jag tror på bibelns Gud (men därmed inte allt du associerar detta med) så tycker jag istället du ska sätta ord på vad det är som du är rädd för och fråga mig rakt ut om jag tror så. Jag lovar att svara dig ärligt.
Nu drog du en massa egenhändiga antaganden utifrån insuation om mig och vad jag känner i tro och min fidelity och sedan min orientering i religion. Snyggt.
du sitter ju faktiskt och indirekt klassificerar andra att inte ens förstå vad tro är och hur det uppkommer, jag är nog lite för bevandrat i området, att jag sedan råkar ha lite hum om vetenskap och att det var den vetenskapliga aspekten i
ditt arbete, jag diskuterar (inte din tro) ... det såg jag som underförstått, men får kanske omvärdera mitt intryck.
Jag är väldigt införstådd i TRO, jag har inte lika profan bakgrund så jag har ofrivilligt fått gå igenom alla möjliga olka slags uttryck för tro, både religion och hängiven inifrån kommen tro. Jag själv däremot har alltid saknat gudstro, utifrån det kan du inte dra en enda slutsats, dt är ditt matematik-stereotypa filter som åker på likt en begränsande försvarsmur men du kan inte dölja eller skydda vad du tänker fram genom att presentera en räkneoperation, sa jag inte igår att räkneoperationer är ett gammalt, gammalt asgammalt sätt för gudstroende (jaa hängivna..) att gärna omvandla eller illustrera/uttrycka sig igenom - det här vet jag eftersom mina släktingar och vänner (inte alla självklart) är fruktansvärt hängivna i sådant här excesserioch fluktuerar mellan att ha distans och kunna reflektera, till att ibland fjärma sig som fan.. till att periodvis kunna förstå när det kanske är överilat och fatta att överbyggnaden är hyper-meta-melodramatisk.
du är just så där melodramatisk, när du förskjuter och faktiskt stänger öronen.
Menar du att jag? ska ge dig en skiss över exakt var när och hur det fallerar? Varför skulle jag se det mödan värt..
Jag har ju inte ens ordat om Din tro, DU ÄR INTE FOKUS för mig eller i tråden, jag ordar om kvaliteten på det du HÄVDAR, DRYFTAR, om VÅR UTBYTE I DET. Att det ter sig kvasiexperimentellt och/eller pseudo.
Kvasi : uppfyller inte alla krav som ställs på experiment vilka är tänkt att utgöra evidens.
Du hr inte ens kontrollgrupp, du har dig själv, om jag ska gå efter denna nu senaste kommentar.. du betonar alltså att det är DIN EGEN gudsupplevelse du har som randomisering men jag betvivlar att du ens har.
Igen : vi väntar på (iaf jag) på den korrelationsdesign du hr uppskissad, för att säga "detta är bevis på gud"
Du har gud/din gudsupplevelse, men... var har du beskrivningen av de karaktäristiska frekvenserna el. intensiteten av fenomenet gudsupplevelse, var är de andra? Du nämnde bibelns Jesus, eller valda delar av bibeln, ok.. isf... vad vet du om deras upplevelser om bibelfigurer skulle varatjänliga adekvata sanningsägare/trovärdiga, vem.. kan kolla det?¨
Nobody.
Det säger mig att din matte är fin, vacker.. men ditt verk utgör inte ens deskriptiv nivå, och du vet det, vilket jag tackar för, men att du utifrån viss medvetenhet ändå kan säga att detta är Gud, vännen.. det går inte.. eftersom gud är en upplevelse av egenhändig valör, fullständigt fixt beskriven men använd till precis vad som helst utifrån vilken människa som helst.. det borde ge dig en fattning om att gud är ett namn, inte en existens. anser jag. Jag hämtar ifrån empiri och evidensföring.. de enda! verktygen mänskligheten har.
Du använder dig av t.ex urvalsmetod skulle jag gissa, men ändå så kontradiktiv.. eftersom en upplevelse har orsak och samband i miljö, epok, villkor, förhållningsregler, dåtida moral osv, för att inte nämna de personernas referenser... för att öht kunna komma upp med "en skapare" och.. lansera det, som bibelförfattare gjorde, efteråt! å andras vägnar.. ställföreträdande - säger det dig ingenting? att inte ens det är tillförlitligt som underlag för VETENSKAPLIG (ja, matte är vetenskapl verktyg) konklusion.
Du har dig själv som population, upplevelsebaserat är fortf tillknutet människa.. så inte ens i den metod du ev. kan använda.. är använd som det ska, för att kunna hävda "detta är gud" .. du behöver tillägga ---> men bara för mig.
*Var är din kritiska granskning? Var är originalet? Är de du? eller någon lärare? Var är vliditeten? Var är reliabiliteten? Du vill uppnå reliability... det får du gärna...
Vid kritik behöver du inte fäkta och ifrågasätta att man inte förstår att du är gudstroende, men det är inte ekvivbalent med att gud finns, det är dit du placerar din tro.. därför : grundkritik.
Så hur är det med slutledningsstyrkan omn du själv får bedöma... finns reproducerbarhet, jag menar att gudstro ju finns bland många, ska de kunna se dina tecken och säga, ja absolut det här är verkligen gud, att inte alla fattar det... är det så?
Menar att din trustworthiness och noggrannhet saknas, för credabiliteten, den är ju inte överförbar så länge du inte har ens ödmjukhet att redovisa mer än latent innehåll / det är
för abstrakt/alltför meta-meta.
Mern visst; koder kan du skapa och det är så kvasi-pseudo-something går till.