Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Min fetning.
Först och främst, delarna är inte oändliga, utan har bara en oändlig decimalutveckling. Stor, stor skillnad. Annars har du rätt i att 7*1/7 = 1
Men men. Det du skulle visa var hur/varför detta har något med Guds existens att göra, vilket du inte gjort ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Kul att det inte bara är jag som inte sover. Men som sagt skrumpelnubb, var är gud?
Ja vill vänta med det tills matematiken är klar, men det kommer en motivering om Gud senare.
Jag vill förklara mer om matten först.
Ja en oändlig decimalutveckling är riktigt. Oändligheten finns alltså där. Den finns också därmed i ettan. Om man avbryter decimalutvecklingen med våld så som man gör med en miniräknare och lägger ihop sju sjundedelar får du inte 1, du får 0.99999...(om inte räknaren begår våld på det också och rundar av). Du får lika många nior som du har knappat in decimaler från fraktionen. Därför krävs det oändlighet i fraktionen för att det ska bli 1, och därför är ettan lika oändlig som decimalutvecklingen.
Förutom att oändligheten finns i decimalutvecklingen så finns den i den linje som definierar den interna ordningen. Linjen stegar mellan delarna som en oändlig trappa, när du kommer till sista sjundedelen är du tillbaks på den första .
Ta fingret eller muspekaren och sätt den vid den första sjundedelen i cirkeln (min avatar) och räkna -ett, följ sedan linjen till den andra delen (som är nästa trappsteg) och räkna -två, och till nästa steg -tre och så vidare. När du kommer till sju är du tillbaka på ett, där du startade. Linjen biter sig i svansen och visar på oändligheten på ett något annorlunda sätt än vad den repeterande fraktionen gör.