2013-07-19, 22:44
Medlem
Recension: Kiss väsnas hela vägen till banken

Kristin Lundell skriver:
”Har ni fått det som ni kom hit för” frågar Paul Stanley publiken och ringar samtidigt in essensen med sitt band. Den kringresande museiföreställningen Kiss gör precis det som de förväntas göra. Det som adderar ytterligare nollor på kontoutdraget. Simmons blåser eld och dreglar fejkblod, Stanley slår sönder sin gitarr och åker en linbana över publiken.
Om man adderar ett värde, säg 10 000, med 0, så får vi ... 10 000. Jag vet inte riktigt om addera är riktigt så synonymt med lägga till som skribenten tycks tro.

http://www.svd.se/kultur/scen/lundell-kiss-vasnas-hela-vagen-till-banken_8231752.svd
Citera
2013-07-19, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Recension: Kiss väsnas hela vägen till banken

Kristin Lundell skriver:
”Har ni fått det som ni kom hit för” frågar Paul Stanley publiken och ringar samtidigt in essensen med sitt band. Den kringresande museiföreställningen Kiss gör precis det som de förväntas göra. Det som adderar ytterligare nollor på kontoutdraget. Simmons blåser eld och dreglar fejkblod, Stanley slår sönder sin gitarr och åker en linbana över publiken.
Om man adderar ett värde, säg 10 000, med 0, så får vi ... 10 000. Jag vet inte riktigt om addera är riktigt så synonymt med lägga till som skribenten tycks tro.

http://www.svd.se/kultur/scen/lundell-kiss-vasnas-hela-vagen-till-banken_8231752.svd

Nu ställer du en fråga så jag hoppas att du inte blir irriterad över att jag svarar:

1. Ja "adderar" är bland annat en synonym till "lägga till"

2. Syftningen var det väl inget fel på?

3. Skribenten blandar ihop "kontoutdraget" och "saldot", men det kan ses som metonymiskt.
Citera
2013-07-19, 23:30
Medlem
Själv blandar jag ihop man och vi i mitt föregående inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
1. Ja "adderar" är bland annat en synonym till "lägga till"
Ja, men inte alltid utbytbara.
Citat:
2. Syftningen var det väl inget fel på?
Inte alls, vet inte hur jag tänkte... Jag googlade för att hitta en lämplig tråd ("site: flashback.org ...") och kom till denna, och sen vet jag inte riktigt hur jag tänkte.
Citat:
3. Skribenten blandar ihop "kontoutdraget"
Är det inte lite tveksamt om det verkligen kan ses som metonymiskt?
Senast redigerad av scheutz 2013-07-19 kl. 23:32.
Citera
2013-07-19, 23:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Ja, men inte alltid utbytbara.
Inte alls, vet inte hur jag tänkte... Jag googlade för att hitta en lämplig tråd ("site: flashback.org ...") och kom till denna, och sen vet jag inte riktigt hur jag tänkte.
Är det inte lite tveksamt om det verkligen kan ses som metonymiskt?

"Addera" kan alltid användas som synonym för "lägga till" även om jag inte skulle rekommendera det. "Lägga till" kan däremot inte alltid användas som synonym för "addera".

Det kan definitivt ses som metonymiskt, men jag är inte säker på att skribenten hade den avsikten.
Citera
2013-07-20, 00:31
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
"Addera" kan alltid användas som synonym för "lägga till" även om jag inte skulle rekommendera det.

Här kan du addera information om dig själv.
Jag adderade henne som vän på FB.
Ångbåten adderade vid kajen.

Citera
2013-07-20, 00:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Här kan du addera information om dig själv.
Jag adderade henne som vän på FB.
Ångbåten adderade vid kajen.

"Adda" som vän är väl tyvärr mycket vanligt, men jag håller med om att "lägga till" i bemärkelsen "anlägga" inte kan bytas ut mot "addera".
Citera
2013-07-20, 00:52
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
"Adda" som vän är väl tyvärr mycket vanligt, men jag håller med om att "lägga till" i bemärkelsen "anlägga" inte kan bytas ut mot "addera".
Ja, adda funkar utmärkt i det sammanhanget, men knappast addera.
Citera
2013-07-20, 01:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, adda funkar utmärkt i det sammanhanget, men knappast addera.

Nu hamnar vi i spetsfundigheter som bara bygger på ditt önskemål om att försöka påvisa att jag har fel. Jag har redan medgett att "addera" inte är en synonym till "anlägga" och för den delen inte heller till "angöra". Den diskussion som föregick ditt inhopp hade emellertid sin utgångspunkt i "addera" som synonym till "lägga till" i bemärkelsen" "plussa på". Vi kan fortsätta tramsa om detta om du känner för det, men för min del är det inga problem med att lägga ner rörelsen efter dessa förtydliganden.

"Adda" är en förenkling av huvudordet "addera".
Citera
2013-07-20, 01:33
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Nu hamnar vi i spetsfundigheter som bara bygger på ditt önskemål om att försöka påvisa att jag har fel. Jag har redan medgett att "addera" inte är en synonym till "anlägga" och för den delen inte heller till "angöra". Den diskussion som föregick ditt inhopp hade emellertid sin utgångspunkt i "addera" som synonym till "lägga till" i bemärkelsen" "plussa på". Vi kan fortsätta tramsa om detta om du känner för det, men för min del är det inga problem med att lägga ner rörelsen efter dessa förtydliganden.
Ja, jag försöker påvisa att du har fel. Bara för det är det dock inte trams.

Citat:
"Adda" är en förenkling av huvudordet "addera".
Jag tror inte att det svenska ordet adda har kommit till som förkortning/förenkling av addera, inte minst för att addera, vilket jag försökt argumentera för, inte funkar i det här sammanhanget. Man kan lägga till vänner på sociala medier/kontaktsidor, man adderar dem inte. I alla fall inte i min värld. Adda är ju uppenbarligen en direkt försvenskning av engelskans add.
Citera
2013-07-20, 01:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, jag försöker påvisa att du har fel. Bara för det är det dock inte trams
Ja det är trams när du inte nöjer dig med att jag accepterade att jag glömde bort att ange att "lägga till" kan ha fler betydelser än en.

Citat:
Jag tror inte att det svenska ordet adda har kommit till som förkortning/förenkling av addera, inte minst för att addera, vilket jag försökt argumentera för, inte funkar i det här sammanhanget. Man kan lägga till vänner på sociala medier/kontaktsidor, man adderar dem inte. I alla fall inte i min värld. Adda är ju uppenbarligen en direkt försvenskning av engelskans add.

...och "add" betyder då enligt dig vad då? Du tror inte att det finns en omedveten tanke om att de ska läggas till i en "lista", en efter en?
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-07-20 kl. 01:46.
Citera
2013-07-20, 10:20
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ja det är trams när du inte nöjer dig med att jag accepterade att jag glömde bort att ange att "lägga till" kan ha fler betydelser än en.
Accepterar du också min huvudpoäng, att lägga till inte alltid är utbytbart mot addera? I så fall är vi ju helt överens. Och nu bortser vi alltså från lägga till i betydelsen angöra - det exemplet var som sagt bara en spetsfundighet.

Citat:
...och "add" betyder då enligt dig vad då? Du tror inte att det finns en omedveten tanke om att de ska läggas till i en "lista", en efter en?
Exakt så! Add betyder lägga till.
Citera
2013-07-20, 13:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Accepterar du också min huvudpoäng, att lägga till inte alltid är utbytbart mot addera? I så fall är vi ju helt överens. Och nu bortser vi alltså från lägga till i betydelsen angöra - det exemplet var som sagt bara en spetsfundighet.

Exakt så! Add betyder lägga till.

Här kan du addera information om dig själv. - Fungerar
Jag adderade henne som vän på FB. - Fungerar
Ångbåten adderade vid kajen. - Fungerar inte

Kom dock ihåg att jag i mitt första inlägg skrev:

Citat:
"Addera" kan alltid användas som synonym för "lägga till" även om jag inte skulle rekommendera det.

De nautiska termerna har vi dock uteslutit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in