2010-05-01, 02:44
Medlem
mr.rand00ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Jag kanske bara är trött, men vad skulle skillnaden vara på att "åldras" och att "bli äldre"?

Jag tror han ser skillnaden som att "bli äldre" är att man får längre livstid, det vill säga att man lever längre. Och "åldras" är att man blir gammal snabbare, alltså att man åldras snabbare. Är dock inte säker på hur han tänker.
Citera
2010-05-01, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.rand00m
Jag tror han ser skillnaden som att "bli äldre" är att man får längre livstid, det vill säga att man lever längre. Och "åldras" är att man blir gammal snabbare, alltså att man åldras snabbare. Är dock inte säker på hur han tänker.

Nej, det är det jag menar. Jag hade aldrig uppfattat "bli äldre" som "ökar din livstid", det är väl därför. Jaja, t.om. detta är jobbigt för mig att tänka på denna (för mig) sena kväll.
Citera
2010-05-01, 02:58
Medlem
Tillbakalutads avatar
När det står att man ska bli äldre kan det lätt tolkas att ifall man är 40 år så ska man bli 43 när man dricker läsk.
Citera
2010-05-01, 03:00
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Jag kanske bara är trött, men vad skulle skillnaden vara på att "åldras" och att "bli äldre"?

haha jag undrade samma sak men vågade inte fråga.
Citera
2010-05-01, 03:09
Medlem
Sarkasms avatar
Klart att man blir äldre om man dricker läsk, det är på samma sätt som man att bli äldre om man inte dricker någon läsk, vi är människor, vi åldras hela tiden, vare sig med eller utan läsk
Citera
2010-05-01, 04:20
Medlem
Sorry för min otydlighet!(Det är sent även för mig)

Orkar inte plocka fram tidningen nu men jag tror rubriken löd:

"Läsk gör dig äldre"

Vilket låter som att man istället för att bli 80 blir 83, eller hur?

Eller vad säger ni?
Citera
2010-05-01, 04:32
Medlem
Thu.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhoze
Sorry för min otydlighet!(Det är sent även för mig)

Orkar inte plocka fram tidningen nu men jag tror rubriken löd:

"Läsk gör dig äldre"

Vilket låter som att man istället för att bli 80 blir 83, eller hur?

Eller vad säger ni?

Enligt min uppfattning låter det som att kroppen (eller sinnet) åldras snabbare på grund av att man dricker läsk. Håller inte med om att det låter som om den förväntade livslängden skulle öka utan enbart din nuvarande ålder.

Oavsett vilket så är det en dåligt genomtänkt rubrik.
Citera
2010-08-20, 23:20
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Följande syftning är väl egentligen snarare direkt felaktig än tvetydig, men jag lägger den här.

Krönikören Johan Croneman [...]

Samma sak gäller om Cronemans tv-krönika i DN i går om reklamen i TV4:

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Croneman
Lagen är på många ställen väldigt luddig. Om just avbrott i programmen sägs att de får ”avbrytas av annonsering endast om avbrottet, med hänsyn till naturliga pauser i programmet och längd och karaktär, inte påverkar programmets integritet och värde eller kränker rättighetshavarnas rättigheter.”
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-nya-lagen-var-en-present-till-tittarna-sa-tv-4-1.1155818

Visst känns det ofta som om det är reklamavbrotten som avbryts av programmen snarare än tvärtom, men jag undrar om lagen är formulerad så.

Jag kryddar med Henrik Berggren på DN:s ledarsida i går och något som kanske snarare är en kontamination och "dubbel negation" än en tvetydig syftning:

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Berggren
Att fler lär sig spanska, som talas av 382 miljoner människor och är världens andra största språk, är utmärkt. Men det är synd om det ska ske på bekostnad av försämrat intellektuellt utbyte med ett geografiskt närliggande språkområde som omfatttar 92 miljoner människor [tyskan].
(Artikeln verkar inte finnas på nätet.)
Citera
2010-08-21, 00:13
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax

Jag kryddar med Henrik Berggren på DN:s ledarsida i går och något som kanske snarare är en kontamination och "dubbel negation" än en tvetydig syftning:
Citat:
Att fler lär sig spanska, som talas av 382 miljoner människor och är världens andra största språk, är utmärkt. Men det är synd om det ska ske på bekostnad av försämrat intellektuellt utbyte med ett geografiskt närliggande språkområde som omfattar 92 miljoner människor [tyskan].
...
Det är nog mer än en kontamination, det är en komplett felskrivning. Kontaminationen är typiskt en hybrid mellan två idiom med liknande betydelser. Motsatser hybridiserar illa.

Jämför:
... det är synd om det ska ske till priset av försämrat intellektuellt utbyte med ett geografiskt närliggande språkområde ...

... det är synd om det ska ske på bekostnad av [möjligheten till] förbättrat utbyte med ett geografiskt närliggande språkområde ...
Senast redigerad av Egon3 2010-08-21 kl. 00:23.
Citera
2010-09-19, 16:51
Medlem
Egon3s avatar
SvD skriver i dag med fetstil i en ingress till artikeln Påven bad om ursäkt:
Påven Benedictus bad i går om
ursäkt för katolska prästers
övergrepp på barn vid en mässa
i centrala London. ...
Artikeln är signerad TT, men ingressen kan vara skapad lokalt. Det är så enkelt att eliminera sådant oavsiktligt vitsande.
Vid en mässa i centrala London i går bad påven Benedictus om ursäkt för katolska prästers övergrepp på barn. ...
Ett kommatecken kunde gjort liknande jobb, men komma med fetstil gillas nog inte av grafiker. Reuters har påpassligt skickat med en bild där fyra till synes tonåringa ungdomar knäfaller inför påven.
Senast redigerad av Egon3 2010-09-19 kl. 16:54.
Citera
2010-10-19, 10:54
Medlem
Käg Malaxs avatar
"Man bet hund" är en nyhet brukar det ju heta, men inte "Hund bet man". Kanske är det det DN tagit fasta på i dag i rubriken Kvinna fälld för hundbett, kanske är det bara en utrymmesfråga. Det är svårt att i några få ord entydigt fånga sakförhållandet, att kvinnan fällts för att hennes hund bitit ett barn.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinna-falld-for-hundbett-1.1191707
Citera
2010-10-19, 12:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Citat:
Att fler lär sig spanska, som talas av 382 miljoner människor och är världens andra största språk, är utmärkt. Men det är synd om det ska ske på bekostnad av försämrat intellektuellt utbyte med ett geografiskt närliggande språkområde som omfattar 92 miljoner människor [tyskan].
Det är nog mer än en kontamination, det är en komplett felskrivning. Kontaminationen är typiskt en hybrid mellan två idiom med liknande betydelser. Motsatser hybridiserar illa.

Jämför:
... det är synd om det ska ske till priset av försämrat intellektuellt utbyte med ett geografiskt närliggande språkområde ...

... det är synd om det ska ske på bekostnad av [möjligheten till] förbättrat utbyte med ett geografiskt närliggande språkområde ...
Berggren har ju överhuvudtaget haft huvet under armen när han formulerade det där. Det finns fler fel än så i texten. Spanskan är ju inte alls världens andra största språk, utan på sin höjd världens fjärde största. Vad han förmodligen menar är att spanskan är det europeiska språk som har näst flest modersmålstalare globalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in