2013-07-19, 18:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1*
OM kausalitet skulle vara begränsad till kosmos, så fanns ingen kausalitet innan Big Bang. Är det du menar?

Utan kausalitet hade det inte funnits nån big bang.
Vad denna kausalitet, innan Big Bang, var för något vet vi inte men den måste finnas där för att Big Bang ska ske. Tänk så här:

Vi låter A vara Big Bang och låter B vara den som leder till A, dvs: B -> A. OM B inte existerar så finns inte A. Är du med på detta?
Citera
2013-07-19, 18:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad denna kausalitet, innan Big Bang, var för något vet vi inte men den måste finnas där för att Big Bang ska ske. Tänk så här:

Vi låter A vara Big Bang och låter B vara den som leder till A, dvs: B -> A. OM B inte existerar så finns inte A. Är du med på detta?

Tiden måste existera för att något B ska kunna leda till A.
Citera
2013-07-19, 18:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Med andra ord kan A inte ske för B finns inte, är det du menar?
Citera
2013-07-19, 18:26
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det stämmer inte. Jag har inte visat "hur man kan göra ett sifferexperiment var resultatet alltid är ett." Det är inget experiment. Jag har visat att det existerar egna avskilda och fullkomliga matematiska logiska enheter som är helt och hållet evigt 1. Jag kan även bevisa att dessa finns i oändligt stort antal som alla är olika i sitt inre väsen. De är som ett träd, en oändligt stor kropp. Ju högre i tal man går ju fler blir antalet av de fraktioner som är oändligt 1 inom samma division fast inom fler talsystem. Trädet vidgar sig exponentiellt.

Gå in igen på Skrumpelnubbs inlägg på bibelkunskap.se och se på min avatar t.ex. som är en något större variant på samma oändliga ett, just nu är det (1-60/61). Då och då byter jag ut den mot en annan. Det finns som sagt oändligt många av dem. De finns också i alla talsystem, det är en universell företeelse. Det är inte jag som bestämmer hur de ser ut, de finns redan, de bestämmer själva hur de ser ut, jag bara tar fram dem på papperet.

Jag la till 1-96/97(decimalt) som avatar här nu, men jag byter nog ut den senare

Vad menar du med oändligt 1? En decimalutveckling med ettor, eller vadå?
Citera
2013-07-19, 18:35
Medlem
Citat:

B måste existera utanför tiden annars måste vi leta efter C.
Citera
2013-07-19, 18:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Håller med
Citera
2013-07-19, 18:41
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=skrumpelnubb|44387041]
Citat:
Jag förstår troligen inte dina argument tillräckligt bra för att ge dig exakt det svar du söker?
Men jag har ingen vilja om att du ska tillfredsställa mig.. jag var ju mestadels fascinerad över att du ger bibeln den trovärdighet du gör - och undrar på vilka grunder du baserar redan din initiella tilltro till bibel som logisk och därmed sanningssägande, så pass, att den är logisk, INNAN du börjar med matematisk excess.

Citat:
Jag svarar därför bara efter vad jag tror du ifrågasätter.
Det är svårt att utgår från så mkt annat, hur ska jag eller du kunna veta varandras uppfattningar utan att behöva viss generalisering och antaganden.. däremot är du inne på EXAKTHET och då pratar vi annat, för du menade att matte står i direkt avspegling av bibel, något jag finner ytterst märkligt.

Så klart det ger frågetecken om din trosbas, att diskriminering t.ex är betingat av predestination, dvs om barnet utsätts för våld, så är det våldet predestinerat.. dina matte-excesser gör anspråk på att människan är t.ex predestinerad att skada.. bara en sådan sak.. men jag tänker ibland i flera led, ibland inte.

Men den om predestinerade händelser, den oroar mig, tack vare att du säger dig kunna ha gud i handen via siffro.. mkt oroande...

För det säger att barn vilka har dåliga villkor, att det är guds förtjänst, jag blir helt förvirrad - så du behöver utveckla hur du öht fick bibeln som "sanningssägande underlaget, att bygga gud i matematisk form på"

Framförallt, eftersom du INTE har tillgång till de sanna skeendena under den tid du har som första referens.

Citat:

Jag vet vad de på bibelns tid inte visste och utifrån detta kan jag se att ändå hade rätt om Guds väsen vilket kan tas som ett bevis för att bibeln är sann, om man vill?
Hur vet du ?

Citat:

Eftersom jag kan bevisa att det finns oändligt 1 så kan ingen säga att det beviset inte finns, eller att det är falskt utan att först ge det en prövning och bevisa att det är falskt.
Du vet att matematik är det ämne man utnyttjade tidigt va.. jag tror du är den sjuttioelfte miljonen som menar att "min uträkning är ett guds tecken" nej min vän, bara för att du med din logaritm kan bygga katedral, är det inte ekvivalent med gud, men man har LÄRT UT, det så, att ha det VÄRDET, det är fortfarande ett värde, inte en sanning, det är nämligen inte analogt att all tortyr via historien, var guds vilja, ingen... absolut ingen, kan hävda det, lika lite som det är av siffran givet att man måste läsa bibel för att bli klok.

Så du har en mkt snävt underlag - om igen, ta inte illa upp.. men bibel är inte godtagbar första referens eftersom du helt saknar insikt i vad som egentligen skedde, varför trilskas du med att säga dig lita blint på att bibelberättarna ens återgav korrekt, förstår du inte hur korrekt matematik måste vara för att en uppnå generell sanning omskriven till logik?

Citat:
Eftersom det är logiskt och icke materiellt är det inte beroende av något, det är oföränderligt och finns bortom tid och rum. Det är också oändligt stort eftersom det finns oändligt många olika versioner av oändligt 1.
Det är också logiskt med materia, min käre vän.. det skulle inte existera matematiska immateriella uttryck utan materia, så du underskaattar vad matematik och logik består av i sin essentialitet, dvs vilka komponenter som ens frammanat matte... du har en alltför, enligt mig.. , isolerad syn på liv och död och är jag rädd, också på männniskor eftersom du har bibeln som en sanningsägande bok, det får mig i lätt rysning... nästan oro över att du inte förstår livets komplexa sammansättning.

Citat:

Oändligt 1 är lika oändligt som oändligt 0 som också skulle funnits av sig själv i lika stor omfattning som oändligt 1 om oändligt 1 inte fanns. Men 1 är något, till skillnad från 0 som inte är något. Allt detta är slutsatser som man enkelt kan dra.
Det vet jag att du förstår och jag är inte heller ens road av att störa de fantastiska insikter som matte öppnar, jag tycker själv det är oerhört vackert - men du värderar.. och drar in gud och bibel, därmed människor i detta, det är då jag faktiskt oroas eftersom bibeln pratar om predestination/ÖDE ... bibeln har många charlataner invävda där.. och deet ska till blind tro att ge sig hän i att "lita på en skola" som hr sin agenda, om den är judisk kabbalistisk eller av annan dignitet, är inte viktigast, däremot att man ens vågar sig på så starka fördömanden att påstå (som jag inte kan godkänna) att folk gjorde och gör nu si och så, för att gud beordrade det...

( det är inte så.. det är inte rätt att döma så hårt, människor gör ännu allvarliga fel, ur lutsatser som kan vara mkt fanatiska, men på ytan vara helt legala - men ge utkomst som vittnar om t.ex krig, att det är stridslystet mer än "gudomligt") Säger inte att det är så med dig! Som jag också tydligt skrev igår.. vi diskuterar

Citat:
Utifrån den logiken och matematiken så kan man göra en jämförelse med hur Gud beskrivs i bibeln och se att bibeln beskriver Gud på precis samma sätt. Som ”evig, utan början, har alltid funnits, finns och kommer alltid finnas. Oföränderlig, finns överallt och omsluter allt. Immateriell och oberörbar. Alltings ursprung och upphov.”
Jaha..

Citat:
Jag erkänner att jag inte läste allt som du skrev. Inte för att jag vill ignorera dig, men det blir lättare att bemöta dig om vi tar en liten portion i taget.
Helt okej!

Trevligt att du svarade ändå... och bemödade dig och att du inte ser mina kommentarer med dig som att jag vill få dig att inte tro, jag har enbart frågetecken om dina första referensbas,som ter sig.... vag.. diffus..

Men matematiken är vacker, det vidstår jag och jag har inte särskilt mycket emot att du ser likheter ur bibeln, mer än om du börjar fördöma och överskatta och spela apa om andra som inte tror - din tro är din.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-19 kl. 18:45.
Citera
2013-07-19, 18:42
Medlem
Citat:
Vad menar du med oändligt 1? En decimalutveckling med ettor, eller vadå?

Jag förklarar den enklaste som uppträder (i det decimala talsystemet) på bibelkunskap.se:s forum eftersom jag behöver illustrera med bild. Ta med en miniräknare

http://www.bibelkunskap.se/forum/showthread.php?754-Intrduktion-till-underbar-matematik&p=4095#post4095
Citera
2013-07-19, 19:31
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag förklarar den enklaste som uppträder (i det decimala talsystemet) på bibelkunskap.se:s forum eftersom jag behöver illustrera med bild. Ta med en miniräknare

http://www.bibelkunskap.se/forum/showthread.php?754-Intrduktion-till-underbar-matematik&p=4095#post4095

Ja matte är ju kul, men snälla, förklara hur detta är ett bevis på guds existens. Det du räknar ut är ju inget annat än en kul grej, ungefär som primtal eller pi's oändliga decimaler. Låtsas att jag är en idiot om det hjälper (det finns många som tycker det här så det är lugnt).
Citera
2013-07-19, 19:36
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Du förstår inte. Innan A fanns inte tiden som vi förstår/uppfattar den. Förövrigt, att leta efter C och inte anta B är väl det naturligaste? Det finns inga bevis för B.
Citera
2013-07-19, 19:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Du förstår inte. Innan A fanns inte tiden som vi förstår/uppfattar den. Förövrigt, att leta efter C och inte anta B är väl det naturligaste? Det finns inga bevis för B.

Om B inte finns så finns inte A även om vi inte har bevis för B. Eller menar du kanske att A kan uppstå utan B?
Citera
2013-07-19, 19:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Säger som iSlash. Matte är kul och man kan hitta många fantastiska förhållanden och formler, men det bevisar inte Gud.

Skulle du inte kunna summera ihop länken här på Flashback? Typ "detta minus detta blir... och det visar att... därför att...Gud". Om du inte kan förklara det på ett bra sätt, förstår du det inte tillräckligt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in